Gå til innhold

hvordan få nok strøm?

Ranger emnet

BigM

Anbefalte innlegg

Jeg ville ha startet med ett/to skikkelig(e) batteri(er) og en Ladac regulator... Jeg kjenner ikke disse forsterkerene annet enn diverse omtale.. Får du problemer med strømmen med dette så bør du se på dynamoløsninger, flere batterier.. jeg kan ikke tenke meg at dette trekker så mye strøm at det ikke holder.

Lykke til

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et ekstra batteri gjør bare at du kan stå å spille lengre uten å ha motoren i gang.

likte ikke helt de linkene. det blir bare oppgitt maks verdier på watt, ikke rms. men hvis min "hoderegning" er "korrekt", så kommer jeg frem til at du har tilsammen 7-800 w rms. en dynamo på 100A klarer vel ca 600w (uten at jeg skal si dette heeelt sikkert!!!). så atlså mangler du dekning for 1-200w. et nytt batteri kan du bare glemme å kjøpe (med mindre det er gammelt og/eller dårlig), så du må nok satse på en ny og større dynamo som passer bilen din, evt en ny regulator.

dette kommer nok til å trekke strøm, så en kondensator hadde jo vært greit i tillegg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar.

Batteriet er ikke av den nyeste typen, men ikke av den eldste heller.

Kondensatorer hadde nok vært lurt, vi får se om pengene strekker til anlegget kostet spenn nok, 13lapper.

Kanskje noen har brukte liggende? *smile pent* :D

BigM

Here, caddy, caddy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by impreza_wrx

likte ikke helt de linkene. det blir bare oppgitt maks verdier på watt, ikke rms.

Jo det står RMS også på de linkene under spesifikasjoner står begge deler...

Er ikke så flink på det om hvor stor dynamo man trenger... men det er nok rett det som er sagt angående ekstra batteri, lite vits.. og kondensator er jo en kjekk ting å ha :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Tommeliten

Jo det står RMS også på de linkene under spesifikasjoner står begge deler...

så det nå ja...må lære meg å lese litt mer nøye tror jeg, ikke bare "se på"..

kom til å tenke på at du har litt flere forsterkere enn jeg tok med i regnestykket...så du har nok litt mer enn 7-800w. nærmere 1000-1200w er vel mer riktig. så du trenger noe skikkelige saker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BigM

Huff.

Noen som har peiling på hvordan dynamo vi trenger? evt kondensatorer?

Har en ubrukt ladac laderegulator til sagls billig :D

Passer ikke overens med min dynamo... og skillediode hvis du skal ha inn 2 batterier..

http://www.sprett.net

Audi A4 1,8 tsq 98 mdl

Audi A6 2,5 Tdi 95mdl

x- Chevy Astro 86 mdl 4,3l, v6

x- Golf 79 mdl 1,1 liter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BigM

Hei!, jeg lurer på hvordan jeg skal klare å få nok strøm til 2 stykk 2kanals 2x500watt og en stykk 5kanals 1500watt.

Har vel en 100a dynamo, ikke at dette sier meg noe men..

Holder det, eller trenger jeg noe mer?

BigM

Synes det er endel som roper ulv her nå...

Ettersom jeg ser har du kjøpt forsterkere som tilsammen har fullpris på 6-7000 kr, det sier seg selv at man ikke trenger strømforsyning til tusenvis av kr for å mate disse... Jeg ville brukt minst 50 mm2 strømkabel fra et bra batteri og som jording til forsterkerne og så ville jeg kopla opp anlegget og sett hvor mye spilleren blinker og om dette spiller bra eller tydeligvis trenger mer strøm. Hvis så er tilfelle ville jeg kjøpt en 0,5 eller 1 Fa kondensator til bagasjerommet og testet igjen da. Ekstra batteri, dynamo etc. er, etter min mening, siste og ugunstig utvei i et slikt anlegg... :)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, det er null vits med kondensator om man ikke har bra batterier (helst gelebatterier fra maxxima/optima) og nok strøm fra dynamp. En kondensator skal kun gi strøm fort, og den gjør systemet verre om man ikke har bra strøm fra før av.

Nok strøm:

Hvor mindre farad det er i en kondensator jo raskere er den og motsatt naturligvis.

En annen viktig faktor for kondensatorer er toleransen, bør helst ikke være mindre enn -10%

En tommelfinger regel sier at ved hver 500/1000Wrms så skal man ha 1f kondensator (forskjellig fra person til person). Men uansett, har man nok strøm og penger, har man aldri nok kondensatorer heller.

Husk! Batteri, og strøm fra dynamo -er- mye mer viktig enn en kondensator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider