Gå til innhold

hvordan få nok strøm?

Ranger emnet


BigM

Anbefalte innlegg

Når du skal finne ut hvor mye strøm du trenger, må du gå ut ifra hvor mange watt RMS alle forsterkerene dine trekker tilsammen.

Dette varierer jo også ut ifra hvor mange ohm du har koblet dem på.

 

Da kan du beregne strømmen slik:

I=P/U

La oss si du kan trekke 1000watt RMS...

 

1000/14,4=69,5A

 

Men så trekker bilen i seg selv kanskje 25A...

 

Da trenger du 69,5A+25A=94,5A

 

Om du har en 100A dynamo da, kan det være nok... Jeg sier kan, fordi den orginale laderegulatoren greier ikke å holde spenningen oppe, når man trekker så mye strøm. Den kan faktisk synke faretruende langt ned.

Faktisk vanlig at dynamo bare greier å levere ca 60% av merkestrømmen med en orginal laderegulator. Og da har du plutselig for liten dynamo igjen.

Det er her Ladac kommer inn i bildet. Den gjør slik at dynamoen holder 14,4volt helt til dynamoen fysisk ikke greier det lenger... Merkestrømmen.

 

Om man har litt for liten dynamo, vil en kondensator eller to være en god hjelp. Den hjelper til på de værste bass-slagene, når dynamoen ikke greier mer. Også lades den opp når anlegget bruker mindre enn dynamoen greier.

Kondensatoren(e) bør monteres så nærme den største forsterkeren som mulig. Med like tykk ledning som ellers.

 

Batterier hjelper egentlig bare når motoren er av.

 

En annen ting, som er minst like viktig, er kablingen... Strømkablingen er alfa og omega i et anlegg. Det er to superviktige faktorer...

 

Tykkelse... En tynn ledning har forholdsmessig høy motstand. Og siden den motstanden ligger i serie med forsterkeren, vil ledningen og forsterkeren dele på spenningen. Jo mer watt du kan trekke ut av en forsterker, jo viktigere er det at ledningen er TYKK.

 

Tilkoblinger... Dårlig klem i kabelsko, og å unnlate å pusse helt ned til metallet i karosseriet ved jordtilkoblinger, gir høy motstand og dermed fordeling av spenningen mellom forsterker og disse punktene. Dette fører ofte til at forsterkerene går i protect, og i værste fall med svidde forsterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår