Gå til innhold

Defekt lås (nøkkel) på venstre side

Ranger emnet

Jostein Hanken

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en -98 passat hvor selve låse "sylinderen" på venstre side ikke lenger fungerer. Den gikk fra 100% til 0% etter en tur i et parkeringshus, misstenker noen har fiklet med den.

Sentrallåsen funker ås jeg kan låse opp/igjen ved å bruke bakluke eller passasjerside.

Mine spørsmål:

-Om jeg skal fikse denne på venstre side, må jeg da og bytte de 2 andre dører og tenninga for å ha en nøkkel?

-Er det mye arbeid eller snakker vi verksted? (Jeg har lite verktøy og peiling, men har byttet vindushevermekaniske før så vet sånn ca hvordan det er bak trekket på døra)

-Har prøvd å finne delene på bildeler.no uten hell. Hva heter disse?

-Finnes det en "guide" med steg for steg?

-Er det mye ekstra arbeid å montere en fjernstyrt åpner i tillegg når jeg først er i gang?

takk for svar

Jostein

(Til info prøvde jeg å søke, men forso ikke hvordan jeg kunne søke spesifikt på Passat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom selve låsesylinderen er OK, d.v.s. nøkkel går greit inn og kan vris rundt, men ikke vris med en skrutrekker ?

I så fall kan du få rep-set av den indre overføringen til låsekassa. På den måten slipper du å bytte nøkler eller noe.

Du finner slikt på Ebay: vw passat lock repair | eBay

Om du må ha selve låsesylinderen ny, så kan den bestilles hos VW/Møller etter bilens chassisnr slik at den passer til dine gamle nøkler.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt låsesylinder på nøkkelkode på møller så du kan bruke opp igjen samme nøkkelen. Er mye den samma jobben som vindusheis bare at du også må ut med låsekassa. Husker ikke helt hvordan det er, men mener det er ei fjør og et klips som holder på plass låsesylinderen. Husk og kjøp med det nytt også for det ryker garantert siden det har sittet der ei stund så er det sprøtt.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få ut låsesylinderen er da veldig enkelt. Åpne førerdøra, i dørkarmen på døra inni ett hull på linje med låsesylinderen sitter en TorxT20 skrue, mens du holder utvendig dørhåndtak helt ute LØSNER (ikke skru den helt ut) du skruen litt og litt til låsesylinderen kan trekkes ut.

Kjøper du komplett låsesylinder på møller passer den nøkkelen din.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom selve låsesylinderen er OK, d.v.s. nøkkel går greit inn og kan vris rundt, men ikke vris med en skrutrekker ?

I så fall kan du få rep-set av den indre overføringen til låsekassa. På den måten slipper du å bytte nøkler eller noe.

Du finner slikt på Ebay: vw passat lock repair | eBay

Om du må ha selve låsesylinderen ny, så kan den bestilles hos VW/Møller etter bilens chassisnr slik at den passer til dine gamle nøkler.

--

Denne delen var jo sykt billig, men består av en del minde fjører osv ser det ut som. Er dette noe jeg kan fikse selv med lite erfaring/peiling? Nøkkelen går jo inn og kan vries begge retninger, men den "tar bare ikke". Selve låsen/sentrallås funker fint. Tror kanskje dette kan være løsningen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider