Gå til innhold

Spenning i tilh. kontakt ved avslått bil. Forrige kont smeltet. Hvordan fikse dette?

Ranger emnet

Aalsen

Anbefalte innlegg

Volvo 740 88mod.

For et par dager siden smeltet tilhengerfestekontakten.

Kjørelysa bak stod på, blinklysa lyste konstant med forskjellig styrke, bremselyset i midten lyste konstant.

Nå har jeg skiftet kontakten og problemet er borte, men når jeg måler mellom jord og de andre punktene i kontakten måler jeg litt over 13 volt når tenning er av!? Har hørt at det ikke skal være noen spenning der når tenningen er av.. Så batteriet er avkoblet i frykt om at kontakten skal smelte på nytt.

Kjørt en del med henger de siste månedene, og tåkelyset på hengeren pleide å stå på når tenningen var av.

Ledningene er forresten ikke koblet til baklysene, de er koblet i hytt og pine i ledningnettet og sikringsboksen foran under dashboardet :s Jord er også koblet til til sikringsboksen..

Noen som vet hvordan jeg kan fikse dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spenning tenker jeg.

Disse bilene har vel pærevarsling, og derfor må ledningsnett fram til sikringsboksen. Jeg ville sjekka om det var noen releer her, og om disse har brent fast i "på"-stilling.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spenning tenker jeg.

Disse bilene har vel pærevarsling, og derfor må ledningsnett fram til sikringsboksen. Jeg ville sjekka om det var noen releer her, og om disse har brent fast i "på"-stilling.

Var spenning i alle punktene ja.

Aha, mye styr på grunn av pærevarsleren, men vil ha den funksjonabel :p

Jordledningen var koblet til en ledning i sikringsboksen til sikring nr. 5

post-62226-13804854739553_thumb.jpg

Hmm.. Siden det er pluss i sikringsboksen klippet jeg av jordledningen og jordet den i karosseriet i midtkonsollen, så leste jeg av målinger. Under hele målingen var tenning av og nøkler i lomma.

Spenningen var nå borte når alt var av (kun hanskeromlyset som stod på), men når jeg skrudde på parklyset fikk jeg noen rare målinger.

-Høyre baklys -11,8V

-Venstre baklys -0,01/0,02

-Ryggelys/tåkelys -0,01/0,02

-Bremselys -11,8

-Høyre blinklys -0,00/0,01

-Venstre blinklys -0,06/0,07

Alle tall er i minus.. Jeg er ganske rådvill her :spin

Endret av Aalsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...