Gå til innhold

Hvilken bil skal jeg velge? Mekkeprosjekt. 15000,-

Ranger emnet

Gran

Anbefalte innlegg

Jeg blir snart 16år, og skal ha bil for å lære meg å mekke på, som jeg også skal ha når jeg blir 18.

Da var det hvilken bil jeg skulle velge..

Har en Granada på hånden, den skal være uten mye rust, bare overfalte. Bilen koster 5000,-

Så snakket jeg med moderns samboer, han mener at jeg gjør en feil ved å kjøpe en så billig bil. At den bare er DRIT!

At demper/fjører, dekk, eksos osv må byttes.

Granada deler, er det så dyrt?

Han greide å si at jeg skulle kjøpe meg en TOYOTA CARINA 2!

Uff.. Fwd, 1.6, Umulig å skru på, er jo ikke plass, og den er rusta bort til jeg er 18..

Har dere noen andre forslag? Til 15000?

Billig bil med Rwd som er enkel å skru på.

Skal lære noe av dette.

Problem: Jeg bor på Helgeland i Norland.. Dårligt med billige biler.

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en 240...dritstygg og den er jo panserkjøretøy så det skal mye til for at du skal ødelegge den...og den er rwd...for 15,000 burdte du få en fin en....og det står til stilen din siden nesten samtlige 240-eiere eier flere mål skog i speilet(granskog-wunderbaum...hehe kanskje ikke så morsomt jeg er litt overtrøtt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja stemmer for en e30 jeg også..

Holder på med en nå for tida. De er topp å kjøre når alt fungerer og med 2.5 literen så flytter den seg ganske bra også. Delene er enkle å få tak i, og de er (relativt) billige. Og det finnes en del firmaer som spesialisere seg på bmw så da blir jo delene enda billigere. Med litt omsorg og kjærlighet :hug: så blir de flotte og se på i tilleg... ;)

I am really not an violent man, but I think I have to kill someone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Destro85

Kjøp en 240...dritstygg og den er jo panserkjøretøy så det skal mye til for at du skal ødelegge den...og den er rwd...for 15,000 burdte du få en fin en....og det står til stilen din siden nesten samtlige 240-eiere eier flere mål skog i speilet(granskog-wunderbaum...hehe kanskje ikke så morsomt jeg er litt overtrøtt...)

eyh! Ikke no dritt om biler her nå.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til skrotnisse-klubben!

Neida, bare tulla.

Jeg er fristet til å svare "Amcar" som jeg alltid gjør på slike spørsmål. Dette på grunn av billige deler, god tilgang på deler, lette å mekke på, mindre rustutsatt enn mange andre halvgamle biler. Men 15000 blir litt lite.....

Hadde du sagt 25000 så ok. Men for 15000 får du kanskje en 1980 modell Malibu Classic med smog-motor på max 150hkr og totalt opprustet bakramme. Det blir bare trøstesløst.

Jeg ville gått for Volvo-forslaget, jeg. Enkle, solide biler. Masse deler hos høggere og på Biltema.

Hvis du velger en Carina II eller noe i den duren, vær klar over en ting: Rust i fjærbenstårn. Dette er fy fy og omtrent ikke reparerbart. Fjærbenstårn er rett og slett noe jævla dritt mht restaurering.

Sjekk dette på Granadaen også, hvis du skal kjøpe den.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

Velkommen til skrotnisse-klubben!

Neida, bare tulla.

Jeg er fristet til å svare "Amcar" som jeg alltid gjør på slike spørsmål. Dette på grunn av billige deler, god tilgang på deler, lette å mekke på, mindre rustutsatt enn mange andre halvgamle biler. Men 15000 blir litt lite.....

Hadde du sagt 25000 så ok. Men for 15000 får du kanskje en 1980 modell Malibu Classic med smog-motor på max 150hkr og totalt opprustet bakramme. Det blir bare trøstesløst.

Jeg ville gått for Volvo-forslaget, jeg. Enkle, solide biler. Masse deler hos høggere og på Biltema.

Hvis du velger en Carina II eller noe i den duren, vær klar over en ting: Rust i fjærbenstårn. Dette er fy fy og omtrent ikke reparerbart. Fjærbenstårn er rett og slett noe jævla dritt mht restaurering.

Sjekk dette på Granadaen også, hvis du skal kjøpe den.

Takk :p

Hvis jeg bruker 25000 har jeg ikke noe penger å bruke på bilen i år.

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært 16 år og bilinteresert sjøl. Husker da noe av det ennå selv om jeg er 38 nå.

Aller helst ville jeg sagt: bruk pengene på høyere utdanning f.eks maskin-ingeniør svett over skolebøkene noen år og få gode resultater. Så får du deg en bra jobb, tjener godt med penger og kjøper deg feit bil før du er 25 år.

Men det blir jo litt off topic.

Gå for Volvoen til 15.000 du.

Mener ikke å være blærete eller noe, men her et lite regnestykke til deg:

Pris: 15000,-

Omreg: ca 1500,-

Forsikring: la oss si 3000,-

årsavgift: 2770,-

Kanskje et sett nye dekk 3000,-

Kjørelengde ca 15.000km. Bensin 0,9L/mil til ca kr 9,50 pr liter 1350L = 12825,-

Vedlikehold, verksted, EU-kontroll: ca kr3000,- pr år.

2 oljeskift på 15000km = 750kr tilsammen.

Totalsum kr 41845,-

Noen av summene kan du sikkert få ned litt, men andre kan også bli mye høyere som f.eks EU kontrollene eller verksted besøk/kjøp av deler.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider