daggis Skrevet Mars 31, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2004 Da filterne til weberene står litt vel nærme grenrøret kommer det nok til å suge rimelig varm luft. Hvor mye har dette egentlig å si? Si at luften som blir sugd inn nå ligger på rundt 30 grader. Hvis man får senket den til 10 grader, hvor mye vil det utgjøre i effekt? Er det no vits i å bruke tid på å mekke varmeskjold/lufting? Hvis det ikke er mer enn en 2% effektøkning kan jeg ikke helt se poenget i det, men hvis det blir mer enn det, kan jeg jo ihvertfall begynne å se etter smarte løsninger... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trra Skrevet Mars 31, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2004 Tja hørt så ymse om det med tempen, noen sier en grad mindre i innsug temp= 1% mer hk, mens andre sier 10grader=1%, men kaldere luft gir mer hk ja. Siter 05 Skoda Octavia L&K 75 Jaguar XJ6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TBI Skrevet April 1, 2004 Rapporter Share Skrevet April 1, 2004 Såvidt jeg vet er det lite å hente på dette. Har nettopp blaffret gjennom en Bill Fisher bok "how to hot rod vw engined" - Mente det stod noe om akkurat dette der. Fant det selvfølgelig ikke. Men mener å huske at det var noen som hadde montert digre luft-scoop (ram air..) og funnet ut at det kun hadde mellom 1 og 2% å si på effekten .. i HØYE hastigheter. Er du plaget av varm motor? -Glassfiber vinge? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daggis Skrevet April 1, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 1, 2004 Er ikke plaget av varm motor nei, men det er jo varmere i motor rommet enn utenfor, så jeg lurte på om jeg skulle mekke no smart der, men om det ikke har så mye å si gidder jeg ikke. Så slipper jeg å bekymre meg for forgasserising på vinteren og. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet April 2, 2004 Rapporter Share Skrevet April 2, 2004 Har Ram Air system på Trans AMen min. Er merkbart på den. Men er vell avhengig av hvor mye effekt du har i maskinen fra før. Kan bli veldig varmt i motorromet på en varm sommerdag. Men forskjellen virker som om blir større jo kaldere det blir. Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon Skrevet April 4, 2004 Rapporter Share Skrevet April 4, 2004 kanskje gå for en 'cold air' løsning? rute luftinntaket til leppa eller noe, hvis du kjører mye på grus/våt vei, flytt det inn i skjermen istedet? Siter ->Spice my eco-box!<- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Prikken Skrevet April 5, 2004 Rapporter Share Skrevet April 5, 2004 Hoi! Har montert engine monitoring på escort cosworthen til brodern! Denne overvåker blant annet temp på innsugslufta! Og jeg kan med hånda på hjerte påstå at det er merkbar forskjell på motorens effekt når lufta har en temp på 10-15 enn når den er på 25-30! Kan ikke si helt sikkert eksakt økning i effekt, men som sagt det er merkbart! Så var jeg det ville jeg absolutt gjort noe for å få senket temperaturen på innsugs lufta ja Mvh:) Siter Ingen ting er som lukten av eskos, masse nydelige små rumper, og en halv liter med go gammel hjemmebrent:) Ring meg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy Skrevet April 5, 2004 Rapporter Share Skrevet April 5, 2004 Enhver stempelmotor/turbin etc. får redusert ytelse når temperatur på innsugningsluft øker. Kald luft inneholder flere oxygenmolekyler enn varm luft. Siter Proff Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gran Turismo 3 Skrevet April 6, 2004 Rapporter Share Skrevet April 6, 2004 kara på Norsk Turboservice sa 1 grad kaldere ga 1 hest mer.. dette gjaldt en Rs500 da.. Siter 88 Ford Sierra Rs Cosworth 2wd 75 Ford Escort MK2 RS2000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet April 6, 2004 Rapporter Share Skrevet April 6, 2004 Det er da en grunn til at folk kjøper større og større intercoolere, akkurat samme på en sugemotor.. kaldere luft = mer effekt. 2% av hva? en golf 1.lite med 66 hester, eller en V8 på 300? kan bli litt på en stor motor... Trans am ram air fikk vel 15 hester mer mener jeg å huske... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Decepe Skrevet April 6, 2004 Rapporter Share Skrevet April 6, 2004 Ser for meg greenfilter rett opp av panseret på saab :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.