Gå til innhold

Mondeo 1999 dilemma etter EU-kontroll

Diggle

Anbefalte innlegg

Hadde bilen på Eu-kontroll.

Før den visste jeg at den ene fjæra foran var knekt og at håndbrekket var gåent. I samme slengen skjønte jeg at

bremser bak også måtte byttes.

Etter kontrollen var det dog andre ting som plaget meg. På bilen sitter det senkesett som har vært på fra lenge før jeg

kjøpte den. For min del er det bare positivt da den ikke ser så kjip ut som mange "standard" mondeo'er fra den tida gjør. Men senkesettet som satt på stemte ikke overens med det som står i vognkortet. I vognkortet står det at det er Lesjöfors 40mm senkesett. Hva som sitter på det har jeg ikke blitt fortalt (bilen er på østlandet og jeg er på vestlandet).

Altså må dette settet av både fordi det er knekt fjær og fordi det er feil senkesett. Men jeg greier ikke å bestemme meg for å kjøpe originalfjærer eller investere i Lesjöfors. Har funnet senkesett til ca 3000,- på nettet og standard fjærer til 1300,- fra brukthandler.

Å kjøpe annet senkesett enn det som står i vognkort er vel også dumt da dette må vises til biltilsynet. De er jo ikke av de mest omgjengelige folkene heller ;)

Er det noen som har noen tanker?

Kjøremessig har bilen vært en drøm med senkesettet da den sitter fint i svingene og er kvikk og rask. Det sitter 2 liters bensinmotor i den så det er en relativt morsom bil å kjøre. Derfor er jeg litt skeptisk til å sette på standard fjærer, både i forhold til kjøreegenskaper og i forhold til hvordan den vil se ut.

Samtidig er jeg student og originale fjærer koster bare halvparten av det et senkesett gjør. I tillegg sliter senkesettet mer på akslinger. Jeg har allerede byttet deler der tidligere nettopp fordi vinkelen blir litt for voldsom med senkesett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider