vectra ronny Skrevet Januar 15, 2013 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2013 Hei. Har endel tikking fra min vectra a 1,8 i. Så derfor prøvde eg et middel fra liqui moly som skulle hjelpe ventilløfterne litt, hydro-støssel trur eg det heitte. Dette hjelpte bra, men etter oljeskift no og ikkje bruk av dette middelet så er tikkinga tilbake, så da er det rimeleg å tru at det er løftarane som er slitt. Men kordan er prognosane for kor lenge man kan kjøra med dette utan at det begynner å tulle seg med oljetrykk og andre uhumskheter? Bilen har gått 402.000 km. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Januar 15, 2013 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2013 Den har gått såpass ja. Hvordan ser kamakslingen ut da? Den kan ha blitt butt. Sjekk den først og ser den bra ut så fortjener den nok 8 nye ventilløftere. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vectra ronny Skrevet Januar 16, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 16, 2013 ok. Men hadde så smått håpt den skulle holdt 2 år til. Kammen er ingen slitekant på og knastene virker uslitt. Er det en toppjobb eller bare toppdekseljobb å bytte løfterene da?Ellers er motoren blank og fin det eg ser ved å ta av påfyllingslokket. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vectra ronny Skrevet Januar 27, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2013 noen som vet? Bruker forresten shell ultra 5-40, uten oljeforbruk. Kan dette skade kammen med defekt løfter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vectra GT Skrevet Januar 27, 2013 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2013 Nei, tikking er vel ikke diekte skadelig. Men prøv et annet, anerkjent oljemerke. Personlig har jeg dårlig erfaring med Shell sin olje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vectra ronny Skrevet Februar 12, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2013 Hei. Har hørt rykter om at det kan vere lurt å bytte til en tykkere olje. Kan dette gjere noke med lyden? Har vurdert shell ultra racing 10-60, siden denne har 60 grad ved varm motor og regner da med den er tykk ved driftstemperatur. bruker nå 5-40 helsynt og har altid brukt det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 12, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2013 Klaring mellom løftere og kam skaper tikking og med årene vil det medføre merslitasje på kam (lobene). Når løfterene forlengst er modne for utskifting så skift de i stedet for å prøve med andre oljer eller lurium i oljen. Shell sine oljer er forøvrig mindre bra, som allerede nevnt lenger opp. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 12, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2013 Har vurdert shell ultra racing 10-60, siden denne har 60 grad ved varm motor og regner da med den er tykk ved driftstemperatur. 10W-60 er tykkere enn 5W-40 både når varm og kald, men det betyr ikke at den er 60 grader ved varm motor. Tallene er for viskositet, ikke temperatur, målt som mm2/s (centistroke), altså flyteevne. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vectra ronny Skrevet Februar 12, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2013 ok takker for svar. men er det av med toppakningen ved bytte av løftere eller bare ventildekselet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Februar 12, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2013 Nei, du trenger ikke å ta av toppen, men du må av med registerreima og kammen så da er det like greit å skifte reima om det er lenge siden. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vectra ronny Skrevet Mars 13, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2013 (endret) Har fått tak i 10-60 shell ultra racing. Er dette en olje eg trygt kan bruke på vectran? Tenker da på om den er for tykk ved varm motor. Men disse motorene er vel ikke så kresne? Endret Mars 24, 2013 av vectra ronny Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vectra ronny Skrevet Mars 24, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2013 ingen? har ihvertfall bestemt meg for IKKE å bytte løfterne, siden dette er en av-med-toppen jobb. blir for dyrt, bilen har gått 406.000 nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg