seric Skrevet Mars 31, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2004 Jeg har nå anskaffet meg det andre elementet i min plan om å ta over verden. Det jeg derimot ikke vet er hvordan jeg skal bygge kassa til å huse de to elementene i. Det ene elementet jeg har i bilen nå, sitter i ei 35L tett kasse. Det jeg ser for meg er å plassere de to elementene i hvert sitt hjørne i bagasjerommet, og bygge kassa så den passer fra "vegg til vegg". Men hva påvirker lydkvaliteten fra elementene? Hva er den beste løsninga for å få klares mulig bass? Vil én kasse være bedre enn to? Tett kasse eller portet? Og hvordan vil konstruksjonen av kassa påvirke bassen? Håper noen kan svare. :) Siter x '94 Escort 1.6 16v I love deadlines. I like the wooshing sound they make as they go by. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
@lpher Skrevet April 1, 2004 Rapporter Share Skrevet April 1, 2004 De fleste av spørsmålene dine lar seg ikke besvare før du forteller oss hvilken bil du har ;) @lpher Siter Lexus GS300 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
impreza_wrx Skrevet April 1, 2004 Rapporter Share Skrevet April 1, 2004 det beste, hvis du skal ha en kasse med to elementer i, er å lage en skillevegg mellom elementene. lukket kasse gir en strammere bass og gi en mer hi-fi preget lyd. minussiden er at du trenger mye effekt for å spille høyt. portet kasse spiller mye dypere. passer vel best til blandet musikk. men som alle andre ting her i livet, har den også en minusside. subben vil ikke tåle fulle belastning. så hvilken kasse du skal velge (lukket/portet) kommer vel mest an på hvilken musikk du hører mest på. og selvfølgelig plass i bagasjerommet. en lukket kasse skal som oftest være mindre enn portet. dette står i boken som fulgte med subben. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
seric Skrevet April 1, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 1, 2004 Regner med jeg går for lukka kasse med to separate kammer, eller to lukkede kasser om du vil. Målet mitt er å få lyden i bilen krystallklar. @lpher, sjekk signaturen min, det er en Ford Escort 94 modell. Videre kan jeg informere om at det er en 5dørs kombikupe. Var kanskje den siste delen du tenkte på? Siter x '94 Escort 1.6 16v I love deadlines. I like the wooshing sound they make as they go by. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
impreza_wrx Skrevet April 1, 2004 Rapporter Share Skrevet April 1, 2004 liker målet ditt!:D :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terminator Skrevet April 1, 2004 Rapporter Share Skrevet April 1, 2004 Originally posted by impreza_wrx det beste, hvis du skal ha en kasse med to elementer i, er å lage en skillevegg mellom elementene. lukket kasse gir en strammere bass og gi en mer hi-fi preget lyd. minussiden er at du trenger mye effekt for å spille høyt. portet kasse spiller mye dypere. passer vel best til blandet musikk. men som alle andre ting her i livet, har den også en minusside. subben vil ikke tåle fulle belastning. så hvilken kasse du skal velge (lukket/portet) kommer vel mest an på hvilken musikk du hører mest på. og selvfølgelig plass i bagasjerommet. en lukket kasse skal som oftest være mindre enn portet. dette står i boken som fulgte med subben. Slenger meg på å anbefaler kasse med 2 separate kamre og bruk gjerne samme volum for hver sub som for den ene du har fra før (35 liter lukket høres ca riktig ut). At portet kasse spiller dypere er vel en sannhet med modifikasjoner for hvis du "tuner" den porta kassen (vha lengden på bassporten) til en lav frekvens, vil subben spille dypt, men desto dårligere på "vanlig" musikk. Så min erfaring er at dersom man bygger portet kasse til å spille bra på all type musikk, vil den lukkede kassen spille dypere. Mitt råd er lukket kasse for disse elementene. Siter Vennlig hilsen RK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
seric Skrevet April 2, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 2, 2004 Ja det ser ut som at folk er ganske enige når det gjelder disse. Jeg fikk med kasse til den andre subben. Tror den er på 30L. Hva har forskjellen på 5 liter å si for lyden? Kobla og til en kondensator i dag, og vurderer å droppe å hive i en ekstra sub ;) Siter x '94 Escort 1.6 16v I love deadlines. I like the wooshing sound they make as they go by. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freeman Skrevet April 2, 2004 Rapporter Share Skrevet April 2, 2004 disse subbene skal ha 28 liters lukket kasse... bør ikke avike dette med mer enn 10 prosent... jeg hadde den i en 32 og skal bygge en 28 liters kasse til den nå Siter Mine Bilder ser dere her: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1848081#post1848081 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet April 2, 2004 Rapporter Share Skrevet April 2, 2004 Originally posted by impreza_wrx det beste, hvis du skal ha en kasse med to elementer i, er å lage en skillevegg mellom elementene. lukket kasse gir en strammere bass og gi en mer hi-fi preget lyd. minussiden er at du trenger mye effekt for å spille høyt. portet kasse spiller mye dypere. passer vel best til blandet musikk. men som alle andre ting her i livet, har den også en minusside. subben vil ikke tåle fulle belastning. så hvilken kasse du skal velge (lukket/portet) kommer vel mest an på hvilken musikk du hører mest på. og selvfølgelig plass i bagasjerommet. en lukket kasse skal som oftest være mindre enn portet. dette står i boken som fulgte med subben. Ikke alltid at portet kasse spiller dypere en lukket, selv ved optimal tuning. Ellementer som Peerless SLX spiller dypere i lukket en portet kasse, ved optimal tuning. om du skulle tune porten til å gå dypere, så mister ellementet mye før avrulling. Slik at den spiller med -3db i flere frekvenser. Dette blir dårlig og veldig feil lydbilde, og dermed vil dem spille best og dypest i lukket kasse. Mener noe av det samme med Alpine subbene. er ikke sikker men........ Andre ellementer kan være motsatt. Men fortiden så er det blitt populært med lukka kasser, og fabrikanter lager mer og mer sub for lukka kasser. De fleste bil subber, er også lagd for å spille rundt 35Hz. Og det klarer så og si alle i lukka kasser. Så da er det kun volum som gir + til porta kasser. og lukka kasser har pressisjon. Men spiller du rock, så velger du klart porta. Selv om nevnte Peerless spill er rock med stor R, i lukka kasse så derfor er det egentlig ingen garanti for hva som er best. Men Serwin Vega liker best portet. Men X-Max liker seg også godt i lukka, men dem kan du fint tune til 25 Hz i porta kasse :) Samme med gamle Vega. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terminator Skrevet April 3, 2004 Rapporter Share Skrevet April 3, 2004 Originally posted by Freeman disse subbene skal ha 28 liters lukket kasse... bør ikke avike dette med mer enn 10 prosent... jeg hadde den i en 32 og skal bygge en 28 liters kasse til den nå Max 10% avvik hørtes vel strengt ut synes jeg. Det eneste som skjer når man har litt for stor lukket kasse er at man flater ut frekvenskurven og man får litt mindre lydtrykk, men den spiller litt dypere... Med akustisk ull og den usikkerheten som volumet av selve elementet + unøyaktigheter i kassebygginga utgjør, så tror jeg man neppe vil høre forskjell på en 35L og en 28L kasse... :) Siter Vennlig hilsen RK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oleoleole Skrevet April 5, 2004 Rapporter Share Skrevet April 5, 2004 Generelle feilmarginer er jo slike: Lukket: 20% Bassreflex: 5% Båndpass: 1% Anyway, jeg kjørte min (1 stk.) Type-R i bassreflex med 4" port: 1. 35 liter - Rett å slett skadelig :D *2. 45 liter - Veldig allround egentlig. 3. 57 liter - Mye bromming og dypdyp bass. *= riktig mål Biltype: sedan Siter gidderikke.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.