Gå til innhold

Registerreimskifte

Ranger emnet


firelude

Anbefalte innlegg

Ja, du må av med støtfanger og frontramma for å komme til.

 

Det er ikke vanskelig, men tar naturligvis litte granne tid. Ikke noe å bli så alvorlig deprimert av.

De med nyere modell har det verre - de må av med støtfangeren og fronten for å bytte lyspære også :)

 

 

Dersom du ønsket å kunne skifte registerreim på mindre enn en time, skulle du heller skaffet deg en Golf3 med bensinmotor :)

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tidlig å kjøre en 2002 modell på høggern vel. Om du kjenner noen som kan gjøre det for deg så er det det beste for det koster noen tusen om du skal gjøre det på verksted.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må av med lykter og fanger. skru ut boltene som holder frontbjelken. men ikke ta den av. sett i gjengestenger eller lignende. dra hele fronten ca 10cm ut. husk løsne "front plata" på toppen .. ikke løsne radiator/tapp av kjølevann eller rør ac radiator. da har du 10cm ekstra plass. iflg haynes boka kalles dette service posisjon ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke motorkoden din, men mistenker at du kan ha vannpumpe som ikke drives av regreima, men av dynamoreima.

I så fall behøver du ikke bytte den sammen men regreima.

 

Men siden du ikke setter så veldig pris på å skru av støtfanger m.m. så kan det jo være greit å skifte [billige] slitedeler med det samme man har tatt fra hverandre bilen :)

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke motorkoden din, men mistenker at du kan ha vannpumpe som ikke drives av regreima, men av dynamoreima.

I så fall behøver du ikke bytte den sammen men regreima.

 

Men siden du ikke setter så veldig pris på å skru av støtfanger m.m. så kan det jo være greit å skifte [billige] slitedeler med det samme man har tatt fra hverandre bilen :)

 

--

Ale pumpedysemotorer har vannpumpe som drives av tannreima.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har nå fått et tips som går ut på at en deler reg reimen på langs .....bare å tørne motoren rundt sammtidig som en splitter reimen . Så skyver man inn den nye reimen og til slutt kapper bort den gamle....vel vel . Det er også en meget bra video på youtube fra SKF som viser hvordan dette skal gjøres .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke dette virker så veldig smart metode på en dieselmotor.

Reima er ganske stiv og stram å håndtere, og skal egentlig justeres inn mere nøyaktig enn bare å matche tann for tann den nye mot den gamle.

 

Skaff heller [billige] spesialverktøy for låsing av kam og/eller veiv på Ebay så blir jobben riktig gjort.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår