Gå til innhold

Dyrere bensin skal gi ny E6

Ranger emnet


crx_no

Anbefalte innlegg

Dyrere bensin skal gi ny E6

 

Veivesenet skrinlegger planene om bom, og vil i stedet finansiere ny E6 med fem kroner i tilleggsavgift på bensin. For lokale E6-bilister vil dette bli vesentlig rimeligere.

 

Det vakte kraftige reaksjoner da prosjektleder for ny E6, Stein Fyksen, i vinter la fram planer om veiprising på E6 fra Oslo til Lillehammer. 112 kroner ville det koste å kjøre fra Skedsmovollen til Lillehammer.

 

På bakgrunn av reaksjonene har Romerike distriktsveikontor gått igjennom planene, og kommet fram til en mer rettferdig fordeling av utgiftene. Ved å legge en avgift på fem kroner literen ved alle bensinstasjoner på Romerike, reduseres utgiften for en gjennomsnittsbilist fra de opprinnelige 12 kronene for hver kjørte mil, til rundt tre kroner. Dette forutsetter et bensinforbruk på 0,6 liter.

 

Mandag etter påske

Til gjengjeld vil selvsagt kostnadene på all kjøring utenom E6 øke med de samme tre kronene, siden det i veivesenets opprinnelige planer ikke lå inne noen prising av lokale veier. Avgiften innføres samme dag som piggdekkforbudet – mandag etter påske.

 

Etter det RB kjenner til, har det pågått en kraftig dragkamp innad i veivesenet før man kom fram til det nye kompromisset. Veisjef Nils-Erik Bogsrud og prosjektleder for ny E6, Stein Fyksen har stått for helt ulike strategier. Mens Fyksen har stått for en avgiftslinje som raskt skulle gi fire felt mellom Jessheim og Lillehammer, har Bogsrud forfektet en moderasjonslinje ut fra at køene på E6 er bagateller mot det trafikanter i andre deler av landet sliter med. «Bilistene på Romerike er bortskjemte,» forkynte Bogsrud i RB 6. januar i år.

 

Kjører gratis uansett

De to vei-toppene enige om én ting: Ensidig avgiftsøkning på E6, ville gi enorme problemer på småveiene parallelt, spesielt forbi registreringspunktene ved Skedsmovollen og Jessheim. Men også i Eidsvoll har frykten for press på sideveiene vært betydelig. Ordfører Arild Sandahl har uttalt seg meget kritisk om dette.

 

– Jeg er tilfreds med at veivesenet snur, sier Sandahl.

 

– Svært mange bilister ville finne sideveier som er godt farbare, men som ville belaste lokalmiljøet uakseptabelt, vedgår Bogsrud. Han avviser blankt at hans egen status som E6-bruker som har fått ham til å gå inn for å legger deler av kostnaden på den generelle romeriks-bilist.

 

– Det krenker min faglige integritet å mistenke at slike private hensyn har vært medvirkende, sier Bogsrud – bosatt på Eidsvoll, og med kontor i Lillestrøm. Som leder i veivesenet kjører han uansett gratis på alle avgiftsbelagte veier.

 

Mellomløsning

– Skulle vi tatt inn hele ny E6 gjennom bensinavgift – tilsvarende den foreslåtte veiavgiften på 12 kroner mila, måtte vi økt bensinprisen med over 10 kroner. Alle skjønner at det ikke ville blitt akseptert, sier Bogsrud.

 

– Med 0,6 liter på mila måtte vel prisen opp 20 kroner for å tilsvare 12 i veiprising?

 

– Bare om vi så E6-trafikken isolert, men siden vi nå får inntekter fra all bilkjøring på Romerike, kommer vi ut med et lavere snitt. Samtidig har vi vurdert behovet for ny E6 opp mot folks betalingsvilje, og kommet ut med en mellomløsning på fem kroner. Skrinlegging av planene om et nytt OL på Lillehammer i 2014 har også gitt oss mer pusterom, slik at vi kan legge oss på et noe mer moderat utbyggingstempo, mens problemet med ulykker kan reduseres gjenom lavere fart, sier veisjef Nils Bogsrud.

 

www.rb.no

 

:D

www.adrenalinracers.com

 

93- Mazda MX-5

Greddy Turbokit | Rial 7,5"x17" | Koni sportskit | Sparco stoler | Sabelt 6.pkt belter | OMP Ratt |

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. Når det kommer mange bommer langs E6, er det de med dårligst råd og dårligste biler som kommer til å kjøre de alternative veiene. Det er vel ikke noe vits å sette opp bommer langs E6, når de farligste og minst trafikksikre bilene :) kjører farlige svingette alternativer veier? Er vel bedre om de får kjøre på E6, så kanskje det ikke skjer så mange dødsulykker?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår