Gå til innhold

varmeapparat Opel Omega

Ranger emnet

wexhall

Anbefalte innlegg

Hei. Sliter med varmeapparat i min Omega B 1996 2.0 16v

Må ha turtall på motor for at varmeapparat skal blåse varm/lunken luft. Det begynte på morningen i dag, og det er jæ.... kjedelig når det er 17 blå ute. Noen som har peiling på hva dette kan være, og hva som må til for å utbedre feilen? Misstenkte først varmeregister, men håper for guds skyld det ikke er det, da det er latterlig mye jobb å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor har driftstemperatur på 90 grader ja.. Noen ganger går den noe lavere, men dette regner jeg med er fordi at det er såpass kaldt ute.

Har ikke sjekket slanger enda, men har lest noe om å sette vannslange på disse slangene. Må jeg da eventuelt bytte kjølevæske igjen etter at dette er gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sies at jeg måtte ha radiatortett på bilen for en liten stund siden, men kjølevæske har blitt byttet etter dette, og har kjørt med bilen i en ukes tid etter dette uten at jeg har merket noe særlig til dårlig effekt i varmeapparat. Vet ikke om dette kan ha noe med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sette vannslange på de slangene? Er alt kjølevæske som går i de slangene så skjønner ikke hva mener. Du får heller ikke satt på noe annet der da det er spesielle koblinger på slangene som sitter inn på varmeapparatregisteret. Kjenn på de 2 slangene. Er disse to like varme så ligger feilen inni bilen.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I verste fall kan du ha tettet igjen varmeapparatregisteret sånn delvis med slik "vindundermiddel" Som sagt så må du først kjøre den varm også kjenner du på de 2 vannslangene som sitter midt på torpedoveggen, disse skal være like varme.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt sett skal dette luftes selv, siden det er lukket system. men det tok en evighet på min. så det du kan gjøre, det er å ta av korken på tanken der du fyller kjøleveske. starte bilen og klemme på den store slangen som er i forkant av tanken. du vil se at det kommer luft ut gjennom tanken da. på min kom det mer og mer varmluft ettersom det var luft i systemet. og ikke minst det at slangene ble jævlig varme. noe de også skal bli. såfremst du ikke taper noer veske. så skal jo det hele være tett. men, jeg hadde radiatormiddel på min. og jeg måtte stå å klemme verre på slangene, siden det helt klart kan stoppe opp en eller annen plass, da dette rett og slett limer seg igjen en eller annen plass i systemet. og da spess i varmeappregister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om sirkulasjonspumpa til varmeapparatet virker.

Den sitter rett nedenfor ekspansjonstanken din.

Når bilen går/tenning står på skal du kjenne det vibrere litt i pumpa når du holder rundt den, gjør den ikke det er den ødelagt.

Da vil du ikke få god nok sirkulasjon igjnnom registeret og vil heller ikke få inn nok varme.

Håvard.

"Having a 9 second vag is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end you're still gay"

*Omega B1 TD. *Rekord C *Vectra turbo. *Omega B2 stv.

Håvard. TLF: 41408822

Lenke til kommentar
Del på andre sider