Gå til innhold

Bytte til dynamo med intergrert spenningsregulator. Virker ikke

Ranger emnet


oskarb

Anbefalte innlegg

En likestrømsdynamo har ikke magnetiseringsdioder da den allerede har likespenning inn til feltviklingen (rotor) via regulatoren.

 

Lurer på om det i tillegg er noe annen leamikk som ikke er tatt hensyn til for trådstarters del, da han har/hadde gammel type mekanisk laderelé. Men uansett så burde dynamo lade med en pære mellom B+ og D+ og derfor jeg antar likeretterdiodene er kaputt.

 

 

 

charging2.gif

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kobler ledningen til ladelampe til jord(istedefor dynamo/regulator), virker den som normalt når du skrur på tenninga da? ikke ved start.

 

Når du kobler den til dynamo, tenner ladelampa som normalt ved å skru på tenning, slukker den når bilen går og passerer, tja 1500 rpm...?

 

Om ladelampen lyser når jeg kobler til jord med spenningen på?

 

Ladelampa lyser når jeg kobler den til D+ ja medtenning på. Men tror ikke den slukker når jeg passerer 1500 rmp...

 

Men siden dynamoen IKKE lader når jeg kobler 5w pære mellom D+ og B+ så må det være noe feil med den? prøver med ny en...

 

Edit. JA ladelampa lyser som normalt ved å koble ledningen fra ladelampe til jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamoen fra BMW`n er en vekselstrømsgenerator.

 

Tenkte på om det var litt alternativ kobling av ladelampe på en gammel bil med ekstern regulator jeg og, men "jordtesten" bekreftet at den er koblet rett.

 

Siden ladelampa tenner som normalt, men ikke slukker og bilen ei heller lader, tyder det på at rotorviklinger, børster og sleperinger er ok, men noe annet ikke funker(eks. 3W ladelampe ville greid å sette i gang lading den også). Er da dynamoen koblet til ladelampe som forklart, B+ og B- er korrekt koblet til, og den ikke lader nå, så er det en defekt dynamo, mest sannsynlig likeretter, men det kan jo være verdt ett forsøk med en ny regulator.

 

Du er sikker på at reim og reimhjul passeroverens, en for smal reim vil ikke greie å dra rundt dynamo tilfredstillende og kan lage trøbbel, og kan være vrient å oppdage.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dynamoen går med klokken når jeg står å kikker i mottorrom.

 

Dynamoen går fint irundt.

 

Regner med jeg prøver med en annen dynamo.

 

Veldig lei nå..

 

Edit: Monterte en dynamo fra golf 2 (som også har innebygd spenningsregulator). Etter litt mikkmokk for å få den til å passe så har jeg nå lading :)

Var sikkert diodene i den forrige dynamoen som hadde røket da...

 

Problem løst

Endret av oskarb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår