Jesper1201 Skrevet Januar 29, 2013 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2013 Hei. Har ett litt tricky spm. Hvis jeg har en lukket beholder som rommer akkurat én liter vann, når dette fryser, hvilket/hvor stort trykk blir det i/på beholderen? Jeg har hørt at vann utvider seg med 10% når det fryser, men klarer ikke bekrefte dette noe sted. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jahny Skrevet Januar 29, 2013 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2013 Mellom 9 og 10% ja. Bekrefter det her da... :) How much does water expand when it's frozen? Siter 13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Januar 29, 2013 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2013 ja, det utvider seg. Det fikk jeg oppleve en vinter. Uåpnet pepsi boks sto i bilen ute over nattaen. Kom ut til dette: [ATTACH]36302[/ATTACH] Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Januar 30, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2013 Ja vet det utvider seg, men jeg er intr i å vite hvilket trykk som blir når det utvider seg i en beholder det ikke er plass til å utvide seg :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet Desember 8, 2016 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2016 Den høyeste fasen man har klart å lage av is er altså is XV. Dette lages ved å presse vann til et trykk på 1,1 GPa. Man anslår at ved enda høyere trykk vil is gå over til å bli et metall Vann, og alle andre stoffer for den saks skyld, har et såkalt trippelpunkt. Det er et punkt med en gitt temperatur og trykk hvor vannet er damp, is og flytende på samme tid. For vann er dette punktet 0.01° C med et trykk på 611,73 Pa Noe som du sikker har funnet ut av Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Desember 8, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2016 Hehe, denne er ikke lenger relevant, men fant ut at det utvider seg noe rundt 10-12% i en åpen beholder. Men svaret på det jeg lurte på fikk jeg aldri vite, men "fasiten" er jo veldig enkel, hvis vannet/isen ikke har ekspansjonsmulighet vil ikke vannet fryse. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg