Gå til innhold

Mislykket lakkering av hjulbue (se bilde)

Ranger emnet

steini777

Anbefalte innlegg

Lakkerte hjulbuen min i sommer, og ikke lenge etter lakkeringen så det slik ut:

[ATTACH]36335[/ATTACH]

Som du ser har det også rustet igjennom.

Lakkeringsmetode:

1. Fjerne all rust

2. Ruststopp fra Europris

3. Sparkel og finpuss

4. Ruststopp igjen for å dekke områder som ble pusset vekk

5. 4 lag med lakk

Det ble ikke brukt klarlakk, kan det ha noe betydning?

Jeg kan lett lage riper i lakken ved å bruke negler (lakken er seig)

Jeg er ganske sikker på at lakken tørket ferdig før bilen ble våt...

Noen som har erfaring med dette?

post-64916-13804854794009_thumb.jpg

Volkswagen Passat 3BG - 1.6 75kW/102 hk - 2004 mod. Motorkode: ALZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøpte du lakken? Hvor sto du å lakkerte? Fikk bilen herde før lakken ble våt?

Kjøpte lakken på Per Hagen i Kristiansand, original farge, 2K-akryl til 1K lufttørkende. Lakkerte utenfor garasjen hjemme hos meg selv, og lakken fikk herde i et døgn før den ble vasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nesten ut som at ruststoppen har blandet seg inn, eller reagert med lakken. Skulle kanskje ha brukt grunning før du lakkerte

Ser slik ut ja,bare pusse ned og gjøre det på nytt. jeg hadde droppa hele ruststopp greiene og fjernet rusten med sandblåsing og syre til slutt hadde jeg lagt epoxy grunning før lakken.

Endret av yosi4

Don't follow me, I'm lost too..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nesten ut som at ruststoppen har blandet seg inn, eller reagert med lakken. Skulle kanskje ha brukt grunning før du lakkerte

Takker for svar.

Mulig det har reagert, men jeg har fått nogenlunde samme resultater andre steder på bilen hvor jeg har lakka direkte oppå den eksisterende lakken (trodde jeg smart da jeg bare skulle flekke ett lag hvor lakken hadde blitt misfarga/sorte prikker)

Btw, det står på ruststoppen at den er grunning...

Men jeg burde vel droppe ruststoppen og heller sandblåse og epoxy grunning + klarlakk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipe vekk så mye rust du kan, vaske godt med f eks tynner (egentlig skal man bruke silikonfjerner) pensle på owatrol (får kjøpt hos jernvare, tørkes i ca ett døgn ved 15-20 grader). etterpå bruker du sprayboks-fyller. Så er det lakk med riktig farge. når den er tørr er det klarlakk:) Pass på at du hele tiden ikke lakker i for høy luftfuktighet, da blir det ikke bra.

Opel Senator A 3.0E, 1983
BMW 525 E12 (528i-motor), 1975
Toyota Crown 2600 Deluxe, 1976

Mazda 616, 1976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...