Gå til innhold

Justerbare kamdrev på DOHC

Ranger emnet


Skorp

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurer på å kjøpe noe kvassere kammer, bilen har to kammer som er drevet av regreimen..

Skal også få på justerbare kamdrev for å få effekten der jeg vil i register! Finner ikke noe oppskrift på hva som gjør hva, så håper noen vet det her :)

 

Justere innsugskam fremmover

Justere innsugskam bakover

Justere eksoskam fremmover

Justere eksoskam bakover

Justere begge kammer forover like mye

Justere begge kammer bakover like mye

Justere kammer "mot" hverandre for mer overlapp

Justere kammer "fra" hverandre for mindre overlapp

 

 

( skriver ikke biltype, for da kommer de flinke moderatorene å putter tråden under merke og type)

Endret av Skorp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tommelfingerregel, stiller man kammen(e) tidligere så flytter du momentet nedover i registeret, andre veien oppover. Men, om du investerer i trimkammer så vil de som regel fungere best om de får stå i null, da såfremt de har 'fornuftig' durasjon. Har man to kammer bør eksoskammen stå urørt mens man justere med innsugkammen.

 

Mer overlapp på ellers original motor er dødfødt, enda verre om motoren har plenuminnsug.

 

"Kvasskam" er et helt feil begrep på en kam som gir mer effekt ;)

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er vell akkurat motsatt av kvassere? :P

De er hvertfall åpne mye lenger enn orginalt :) 20* overlapp bør gi en fin tomgang også.

 

Motoren skal muligens(drømmer og funderer) få Induviduelle gassspjeld med trompeter til friluft, et godt grenrør, datasprut, aluminiumssvinghjul, alu reimhjul.. samt 256* kammer, kunne gjerne prøvd 272 men finner ikke tak i.

 

Vil tro at man får en MYE bedre gjennomspyling på høyere turtall? ( husker ikke om det heter gjennomspyling, men luften fra innsugsventilene vil spyle sylinder ren for eksos. Jo lenger overlapp, jo mindre eksos er det igjen i sylinder.)

 

Får jo justert turtalsperren med datasprut, så vil heve kreftene noe i registeret :) Så turtallsperre på 8200 til kanskje 8700 om jeg er modig!

Endret av Skorp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom motor har separate spjeldhus så blir den nokså altspisende hva kammer angår, også på tomgang.

Overlapp er som sagt bortkastet på original motor, men med avstemt grenrør kommer overlapp til sin rett. Et avstemt grenrør vil skape undertrykk på eksossiden i tidspunktet for overlapp, derav vil du få mye bedre sylinderfylling (høyere volumetrisk effekt).

 

256° er ikke akkurat mye durasjon om du ha planer om å hente toppeffekt høyt oppe, og sier stopp lenge før du ser 8k på telleren. Normalt vil 272° gi mer effekt allerede ved 2500 kontra original kam, men også den vil ha en veldig dalende kurve når du nærmer deg 7k. Altså er det temmelig snille kammer du snakker om.

 

Hvilken motor har du? (Slik at jeg kan flytte tråden din dit den hører hjemme ;) ) Neida, skal la den stå :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår