Skorp Skrevet Januar 31, 2013 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2013 (endret) Hei! Lurer på å kjøpe noe kvassere kammer, bilen har to kammer som er drevet av regreimen.. Skal også få på justerbare kamdrev for å få effekten der jeg vil i register! Finner ikke noe oppskrift på hva som gjør hva, så håper noen vet det her :) Justere innsugskam fremmover Justere innsugskam bakover Justere eksoskam fremmover Justere eksoskam bakover Justere begge kammer forover like mye Justere begge kammer bakover like mye Justere kammer "mot" hverandre for mer overlapp Justere kammer "fra" hverandre for mindre overlapp ( skriver ikke biltype, for da kommer de flinke moderatorene å putter tråden under merke og type) Endret Januar 31, 2013 av Skorp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 31, 2013 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2013 (endret) Som tommelfingerregel, stiller man kammen(e) tidligere så flytter du momentet nedover i registeret, andre veien oppover. Men, om du investerer i trimkammer så vil de som regel fungere best om de får stå i null, da såfremt de har 'fornuftig' durasjon. Har man to kammer bør eksoskammen stå urørt mens man justere med innsugkammen. Mer overlapp på ellers original motor er dødfødt, enda verre om motoren har plenuminnsug. "Kvasskam" er et helt feil begrep på en kam som gir mer effekt ;) Endret Februar 17, 2013 av Quattro73 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skorp Skrevet Januar 31, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2013 (endret) De er vell akkurat motsatt av kvassere? :P De er hvertfall åpne mye lenger enn orginalt :) 20* overlapp bør gi en fin tomgang også. Motoren skal muligens(drømmer og funderer) få Induviduelle gassspjeld med trompeter til friluft, et godt grenrør, datasprut, aluminiumssvinghjul, alu reimhjul.. samt 256* kammer, kunne gjerne prøvd 272 men finner ikke tak i. Vil tro at man får en MYE bedre gjennomspyling på høyere turtall? ( husker ikke om det heter gjennomspyling, men luften fra innsugsventilene vil spyle sylinder ren for eksos. Jo lenger overlapp, jo mindre eksos er det igjen i sylinder.) Får jo justert turtalsperren med datasprut, så vil heve kreftene noe i registeret :) Så turtallsperre på 8200 til kanskje 8700 om jeg er modig! Endret Januar 31, 2013 av Skorp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 1, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2013 Dersom motor har separate spjeldhus så blir den nokså altspisende hva kammer angår, også på tomgang. Overlapp er som sagt bortkastet på original motor, men med avstemt grenrør kommer overlapp til sin rett. Et avstemt grenrør vil skape undertrykk på eksossiden i tidspunktet for overlapp, derav vil du få mye bedre sylinderfylling (høyere volumetrisk effekt). 256° er ikke akkurat mye durasjon om du ha planer om å hente toppeffekt høyt oppe, og sier stopp lenge før du ser 8k på telleren. Normalt vil 272° gi mer effekt allerede ved 2500 kontra original kam, men også den vil ha en veldig dalende kurve når du nærmer deg 7k. Altså er det temmelig snille kammer du snakker om. Hvilken motor har du? (Slik at jeg kan flytte tråden din dit den hører hjemme ;) ) Neida, skal la den stå :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.