Gå til innhold

Rart, og plagsomt problem med A4 (B5)

Ranger emnet


TKarlsen

Anbefalte innlegg

Faren min har en 99 Audi A4, 1.8 ADR, 125hk motoren. På den så er bilen helt normal fra den er kald til den blir varm og alt virker. Bilen holder 90 grader, og ingen tegn til feil eller noe.

 

Men da han f.eks parkerer for å handle, lar bilen bli litt kald (15-20min tid) og starter opp så er bilen helt på tryne. Klarer ikke å holde tomgang, må liksom blåse ut eksosen (ruse motoren) for å få den til å oppføre seg bedre. Går å snapper, og holder igjen helt til den blir 90 grader igjen.

 

Noen som vet hvorfor?

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg alltid sier - begynn med en diagnose.

 

Men, rett etter oppstart får motor bensin kun ut ifra LMM, TPS, IAT og CLT. Etter 30-60 sekunder er lambda aktiv og vil da korrigere fet/mager blanding. I dette tilfellet høres det ut som motor får for lite bensin, gjerne som følge av falskluft, og dette blir korrigert når lambda er aktiv. ELLER, motor får den mengde bensin den skal ha ut ifra MAP, men lambda er defekt og kan ikke korrigere da den ikke er i closed loop. Ta diagnose etter en kjøretur - før motor stoppes.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er rart er at bilen er helt perfekt da den blir varm for første gang, er kun da den blir litt kald, også varm igjen den tuller.

 

Om det er en defekt del i motoren, hvorfor tuller ikke bilen da den blir varm første gangen? er kun da den får hvile i noen minutter den begynner å tulle

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ikke var noen feil meldinger, så dro vi til Møller. De snakket om gasspjeldet, så vi byttet det og Møller la inn grunn innstillingene på bilen på nytt. Det hjalp ikke.

 

Kan også si at LMM er byttet, lambdasonde, tennplugger. 2 slanger som hadde hull, resten var ok (som vi så). Bilen reagerte heller ikke på startgass da vi sprayet rundt i motoren med det. Nytt luftfilter har bilen. Tempsensor har vi byttet.

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår