Niclas1991 Skrevet Februar 5, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2013 Hei. Jeg har et lite spørmål anngående en ulykke jeg var innvolvert i. Jeg kjørte nedover en bratt bakke som bil nr 3 i en rekke hvor alle holdt god avstand. Rundt en sving kommer det en bil i feil kjørefelt og kræsjer inn i den første bilen. Begge bilene blir vrak og jeg kræsjer inn i de andre bilene da det var umulig å stoppe. Det var snø og is, så det var omtrent ikke veigrep i det hele tatt. Har jeg da skyld, eller er det bilen som kommer i feil felt som har skylda? Jeg kan føye til at føreren av den andre bilen øvelseskjørte, hvis det er av betydning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet Februar 5, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2013 Du får skyld for den bilen du kjørte inn i. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Niclas1991 Skrevet Februar 5, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2013 Selv om det var uunngåelig å komme unna? Jeg holdt godt over 3sek avstand. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf2td Skrevet Februar 5, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2013 Selv om det var uunngåelig å komme unna? Jeg holdt godt over 3sek avstand. du kjørte ikke etter forholdene. 3 sek er minimum på fint føre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Niclas1991 Skrevet Februar 5, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2013 Sant nok.. Grunnen til at jeg er i tvil er at jeg har vært i kontakt med politiet to ganger. Begge gangene har de vært helt klare på at jeg ikke har skyld, da det var umulig å stoppe på stedet. Men forsikringsselskapet mitt har veldig lyst til å påta seg skylden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr_Spock Skrevet Februar 5, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2013 Synes du skal stå på at du ikke har skyld. Å beregne avstand til bilen foran som om den kanskje frontkolliderer og får en bremselengde som blir 0? Eller mindre enn null hvis den kolliderer med et tyngre kjøretøy? Synes det høres ut som om du kjørte etter forholdene, og skylden igger på kjøretøyet som kom over i feil kjørebane. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Niclas1991 Skrevet Februar 5, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2013 Det er min mening og. Hvis man skal beregne avstand etter en frontkollisjon, kan man faktisk ikke kjøre bil om vinteren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet Februar 5, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2013 Hjelper ikke hvilken unnskyldning du kommer med. Kan garantere du får skyld,min sønn var ute for det samme og fikk skyld for den bilen han kjørte på. Kjører du i baken på en bil er det din skyld. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Niclas1991 Skrevet Februar 5, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2013 Det er i så fall utrolig surt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Februar 5, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2013 Forårsaker du en kollisjon så må du ta konsekvensen av det. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf2td Skrevet Februar 5, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2013 Å beregne avstand til bilen foran som om den kanskje frontkolliderer og får en bremselengde som blir 0? Eller mindre enn null hvis den kolliderer med et tyngre kjøretøy?. frontkollidere og får en bremselengde som blir 0 er noe som kan skje. og da skal man kjøre etter det. spessielt på så ekstremt føre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BaardI Skrevet Februar 5, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2013 La oss sette dette litt på spissen - slik at alle hoder er med. Hvis bilen foran deg hadde bråbremset - sett at dekkene og bremsene på bilen foran er gode nok siden du forklarer at dette var en særs glatt bakke. Hadde det fortsatt ikke vært din feil? Ifølge paragraf 3, så skal du kjøre etter forhold, noe du åpenbart ikke har gjort. Derfor er -du- skyldig i kollisjonen med bilen foran deg - men ikke dermed i resten av kollisjonen. Eneste gangen du kan treffe en bil foran, uten å få skyld - er når en bil treffer deg bak, slik at du dyttes i forankjørende. Og forresten, ikke prøv å lur deg selv: "da det var umulig å stoppe". Det var ikke umulig å stoppe; men på den avstanden du (tydeligvis) mente var riktig så ble det umulig. Siter /// BIS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Niclas1991 Skrevet Februar 5, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2013 Som sagt.. Den eneste grunnen til at jeg er i tvil var fordi politiet har sagt 2 ganger at jeg ikke er skylding. Men det har vel fint lite å si for forsikringsselskapene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Februar 5, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2013 Selvfølgelig er du skyldig. Hvis du er innblandet i en kollisjon som ikke ville skjedd, hvis du ikke var på stedet, er du skyldig! Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr_Spock Skrevet Februar 5, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 5, 2013 Selvfølgelig er du skyldig.Hvis du er innblandet i en kollisjon som ikke ville skjedd, hvis du ikke var på stedet, er du skyldig! Hehe, skyldig uansett liksom :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg