Niclas1991 Skrevet Februar 6, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2013 Selvfølgelig er du skyldig.Hvis du er innblandet i en kollisjon som ikke ville skjedd, hvis du ikke var på stedet, er du skyldig! Det blir helt feil. Blir man påkjørt bakfra, har man ikke skyld og ulykken ville ikke skjedd hvis man ikke var der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr_Spock Skrevet Februar 6, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2013 Hvis du er medlem av Naf kan du kanskje spørre advokatene der om råd? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Februar 6, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2013 Det blir helt feil. Blir man påkjørt bakfra, har man ikke skyld og ulykken ville ikke skjedd hvis man ikke var der. Hehe, du har helt rett, jeg var litt kjapp på avtrekkeren. Men du skjønte poenget mitt. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
waxman Skrevet Februar 10, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2013 Jeg mener nå du er uskyldig i denne saken... Det står i trafikkreglene § 13. 1. ledd: "Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring". Det er ikke "påregnelig" å møte bil i feil kjørefelt. Og for å "knuse" andres argumenter, kommer jeg med et eksempel: Dersom du rygger på en bil, vil du normalt få all skyld. Dersom den du rygger på en dritings, får du ikke all skyld. Alt er ikke sort/hvitt hva gjelder avstand, vikeplikt etc. I trafikkreglene § 5 3. ledd står det "Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser..". Jeg tror ikke lovgiver har ansett trafikkulykke som "sakne farten" eller "stanser". Siter Søvnløs om natta og bevisstløs om dagen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet Februar 10, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2013 Fasiten sier noe annet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flatpedal Skrevet Februar 10, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2013 Bilforsikring går på objektivt ansvar for skadene ens kjøretøy påfører andres helse og eiendeler. Man trenger ikke å ha skyld (subjektivt ansvar) for å bli erstatningspliktig. Det ser ut til å være tilfelle her. For eksempel: Håndbrekkwaieren ryker mens bilen står parkert, bilen triller og kolliderer med annen bil. Bileiers forsikringsselskap må erstatte skaden. Bonustap osv for bileier. Siter Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Niclas1991 Skrevet Februar 11, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2013 Jeg mener nå du er uskyldig i denne saken... Det står i trafikkreglene § 13. 1. ledd: "Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring". Det er ikke "påregnelig" å møte bil i feil kjørefelt. Og for å "knuse" andres argumenter, kommer jeg med et eksempel: Dersom du rygger på en bil, vil du normalt få all skyld. Dersom den du rygger på en dritings, får du ikke all skyld. Alt er ikke sort/hvitt hva gjelder avstand, vikeplikt etc. I trafikkreglene § 5 3. ledd står det "Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser..". Jeg tror ikke lovgiver har ansett trafikkulykke som "sakne farten" eller "stanser". Tusen takk! Dette kommer godt med! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 11, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2013 Du skal greie å stoppe for enhver situasjon som kan skje, greier du ikke det, så har du skylda. Det som er litt verre, er at om du faktisk greier å stoppe, men det kommer en bak deg som ikke greier det, kjører inn i deg og dytter deg inn i bilen foran deg, så har du skylda for skaden som skjer med bilen foran i flg forsikringselskapene. At politiet sier at du er uskyldig, er vel heller at de regner det som at du har ikke noe skyld for selve ulykken foran deg, og ikke anser deg som strafferetslig skyldig. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
waxman Skrevet Februar 12, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2013 Einar: Jeg er ikke enig. Dersom du stopper for en fotgjenger som skal over veien og bilen bak deg kjører rett i baken din slik at din bil treffer fotgjengeren, får ikke du skylda for å ha kjørt på en fotgjenger i gangfeltet. Her ser jeg det som selvsagt at vedkommende som bryter Vegtrafikkloven med tilhørende forskrifter (trafikkreglene) får all skyld, også ved forsikringsoppgjør. Men blir spennende å se hva utfallet blir til slutt. Uforutsette ting kan skje som gjør at man treffer bilen foran (trær som faller ned, bil i motgående kjørefelt, bilen foran treffer fjellveggen og stanser på 0,1 meter osv). Man får ikke da automatisk noen form for skyld. Siter Søvnløs om natta og bevisstløs om dagen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nonsens Skrevet Februar 17, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2013 For ca 10 år siden kjørte broren min inn i raua på bilen foran, uten å få skylden. På E18 i nordre Vestfold (Motorvei) lå han bak en kjerring som da hun kjørte inn i en av tunnelene syntes det ble litt vel mørkt, så hun tråkket bremsepedalen i bunn. En lastebilsjåfør vitnet om hendelsen, og broren min fikk ingen problemer.... Siter “Det er behov for å sørge for at vi ikke overinvesterer i veistandard”. (Solveig Torsvik, Ap) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Niclas1991 Skrevet Februar 19, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2013 ENDELIG!! Fikk brev fra motpartens forsikringsselskap i dag. De påtar seg alt ansvaret :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr_Spock Skrevet Februar 20, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2013 Flott! Man hører mye rart om forsikring og skyld stadig vekk. Godt å høre at de gjør rett :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
waxman Skrevet Februar 21, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2013 Jeg unngår en "I told you so" akkurat i dag :thumb Siter Søvnløs om natta og bevisstløs om dagen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg