Gå til innhold

Ukontrollert turtalløkning

Ranger emnet

ekrist

Anbefalte innlegg

Min Volvo 240 2,3 (1991) B-230 F , er hentet i Nord Norge. Drivstoff 95 blyfri.

Ved henting på onsdag, var det ca. halv tank bensin. Bilen var ikke startet siden september 2012.

Etter og ha fyllt to tanker og kjørt ca 90 mil, skjedde følgende:

En voldsom opprusing av motor, bilen var i fjerde gir, fart ca 70 km.t. Utetemperatur mellom femten og atten minus grader.

Økningen av turtallet kom i forbindelse med skifte fra femte til fjerde gir. Følte at motoren skulle forlate motorfestene.

Situasjonen var på E-6 og like før en avkjøring. Jeg fikk bilen opp på avkjøringen, ville ha den unna trafikken, dette gikk "nesten" greit, måtte bruke kraftig brems for og holde turtallet nede, etter to minutter var jeg unna trafikken, bremsene var, som jeg merket, - blitt varme, og bremsekraften redusert. Episoden var over på et par minutter, og tenningen ble slått av.

Det luktet "kraftig brems", det var kaldt, og situasjonen var, forsiktig sakt, meget ubehagelig.

Etter og ha sett for meg bilberging - Auto-Transport til Østlandet, varmedressen som jeg ikke tok med på turen, og ikke minst Visa kortet, så prøvde jeg og starte igjen, og da var turtallet nede på nesten normalt, og de neste femti mil gikk uten problemer.

Motoren går litt "urolig" på tomgang, litt høyere turtall en det som jeg mener er normalt.

Er det noen gode forklaringer på dette???????????? Kondensfjærner var ikke brukt, kan det ligge noe her????

Observerte også (mye?) hvit damp fra eksosen, dette kan selvfølgelig skyldes utetemperaturen, men uansett, jeg mener det var mye.

Håper noen på Bilforumet kan gi meg litt info om dette,

Lenke til kommentar
Del på andre sider