Gå til innhold

Utvendig sprekk i sylindertoppen? - '95 TDK AAZ

Ranger emnet


Shitblast

Anbefalte innlegg

For to uker siden begynte Golf MK3en min (TDK - motortype AAZ - 208000km) å lekke olje i en slik grad at det ble en liten flekk på bakken etter hver kjøring. Motoren er ganske svett, med tydelig lekkasje fra både topplokkspakning og turbopakning. Turbo-lekkasjen var der da jeg kjøpte bilen for ca. 6000 km siden, mens topplokks-lekkasjen kom senhøstes en gang.

 

Jeg tørket grundig av rundt lekkasjene og kjørte en mil i Oslo. Det tilkom da ny svetting rundt topplokks- og turbo-pakningen. I tillegg viste det skremmende synet av olje fra noe som syntes å være en sprekk i blokka seg, like under topplokkspakningen, på bilens venstre side, og mye mer enn den vesle bremmen under topplokkspakningen. Man kan føle en skarp, men jevn kant fra hvor oljen synes å komme fra.

 

Bilen starter og går akkurat som før. Den har brukt noen få desiliter olje de elleve månedene som har gått siden den ble kjøpt. Ingen synlige røyksignaler, hverken i hvitt, blått eller svart. Kjølevæskenivå normalt. Ingen olje på fingeren i kjølevæske.

 

[ATTACH]36619[/ATTACH]

 

Hva tror dere denne motoren har i vente?

post-76240-13804854809332_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk, topplokk og toppdeksel er to vidt forskjellige ting ;)

 

Så lenge den motorren får normalt stell, hyppige oljeskift og brukes med hodet, da har den mye mer igjen enn den har unnagjort til nå.

 

Du er sikker på at den lekkasjen ikke kommer fra gummidelen under toppdekselpakningen (linjeborringen)? Altså et par cm over der du sier det er sprekk. Om det er en sprekk så kan denne enkelt TIG-sveises.

Toppdekselpakning er byttet på få minutter. Om du har en i kork så kjøp ny i gummi, og bytt da i samme slengen pinneboltene til toppdekselet.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for korreksjonen, Quattro73. Jeg er egentlig akademiker, så dette er ikke helt min greie. Jeg ser du har forstått meg likevel. Bilen har hatt ca. to eiere før meg. Det var utført tålelig regelmessige servicer på bilens drivlinje. Jeg kjøpte den i Haugesund, kjørte den over landet, og den har siden gått på på ringveier og gater i Oslo by. Nå om vinteren er det ikke alltid den rekker å bli varm, heller.

 

Nei, oljen fra den antatte sprekken i blokken ser bestemt ikke ut til å komme over metallkanten under gummilisten under toppdekselet. Det er litt sverte i krumningen under linjeboringen, men det er gammel olje jeg ikke fikk tørket av skikkelig. Neste gang skal jeg bruke sprit for å få løst opp skikkelig, og ta et bilde med et ordentlig kamera.

 

Hvor mye koster det å få gjort TIG-sveisingen, tror du, og hvor får man gjort det? Har allerede bestilt toppdekselpakning og sett youtube DIY.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjemisk metal bør fungere fint der. bare vaske helt rent på begge sider og gjerne pusse litt først.

 

Da vil jeg gjerne hvilken kjemisk metal som kan brukes der?! Har aldri tatt på blokka før når motoren er varm men trur det er riktig varmt der. Prøvde kjemisk metal på ei bunnpanne en gang på en 4`r golf å det holdt dårlig i etter ei stund, ei bunnpanne blir ikke så veldig varm, kanskje 60-80 grader som olja blir.

(x) Ford Sierra 2.8 V6 (x) Vw golf 3 1.9 TDK

(x) Mazda 323 1.6 (x) Vw golf 2 1.6

(x) Seat cordoba 1.6 (x) Vw vento 2.0

(x) Vw golf 3 1.9D

(x) Vw golf 2 GTI ( ) Audi 80 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten korrigering til, sprekken er i toppen din, er hvertfall toppen du har tatt bilde av ;) Blokka er der veiv, råder og stempler befinner seg, i toppen står ventilene og kammen, og oppå toppen står toppdekselet :)

 

Å TIG-sveise er fort gjort, må bare i forkant ta av og kople sammen batteripolene (for elektronikken sin del) Så, om du kjenner en som kan TIG-sveise så er det fort gjort. Hva det koster kommer an på hvem som gjør det. En flaske cognac til en god nabo som kan sveise duger også, dersom du har en sådan nabo ;) Så derfor, ikke lett å svare hva dette vil koste. Vet ikke hva en sveiser normalt hadde tatt for slikt, gjerne andre vet?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår