Gå til innhold

A6 1.8T dumpfeil

Ranger emnet


deve87

Anbefalte innlegg

Hei, har en 1999 A6 1.8T som brått, driver å dumper turbotrykket ut via dumpventilen. Den gjør det litt variabelt fra 2000 - 2500 RPM.

 

Det skjedde helt plutselig. Det virker som at hjernen får beskjed av "turbo boost sensoren" (G31-sensoren). som sier at ladetrykket er for høyt, som igjen lukker det elektroniske gasspjellet. Og dette fører til at bilen brått mister krefter og du hører den plystre ut av dumpventilen og deretter bare blåser luften ut.

 

Har hørt at det kan være n75 ventilen som gjør dette. Men greit om noen har vært borte i samme feil, så slipper jeg å bytte feil del :-)

Endret av deve87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dumpen er ren vacumstyrt,såklart vis det elektroniske gasspjeldet lukker seg ,så vil den åpne.Det du opplever er sikkert at bilen går i nødmodus,og n75 ventilen åpner for fult for å få mest mulig trykk til wastegate slik at du får lite turbotrykk for å skåne maskinen.bare en tanke

-01 rs4 biturbo, dobbelt så morro og dobbelt så dyrt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg prøvde på noe akkurat, det var å dra ut ledningspluggen til G31 sensoren som står oppe på intercooleren. Da eksploderte jo motoren helt! Den ble veldig sprek. Det virker som om det er mye mere enn 150hk nå. Den spinner bare i første gir og akselererer ganske bra i alle gira Da var det tydlighvis turbotrykksensoren som var gåen.. Spørsmålet er om det er farlig å la den være plugget ut?

Endret av deve87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funnet ut hva det er!

 

Wastgaten på turboen har hengt seg opp. Slik at den ikke lukker seg når den skal og bare mater på med eksos!

 

Derfor oppgir G31 sensoren mest sannsynlig at trykket fra turboen blir for høyt. Og da for å skåne motoren, lukker det elektroniske gasspjellet seg slik at jeg opplever det jeg opplevde i post 1.

 

Da ved å dra ut pluggen til G31 sensoren, får ikke hjernen informasjon om hvor høyt trykket er og dermed tar imot all overtrykk. Som igjen blir mere effekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår