deve87 Skrevet Februar 20, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2013 (endret) Hei, har en 1999 A6 1.8T som brått, driver å dumper turbotrykket ut via dumpventilen. Den gjør det litt variabelt fra 2000 - 2500 RPM. Det skjedde helt plutselig. Det virker som at hjernen får beskjed av "turbo boost sensoren" (G31-sensoren). som sier at ladetrykket er for høyt, som igjen lukker det elektroniske gasspjellet. Og dette fører til at bilen brått mister krefter og du hører den plystre ut av dumpventilen og deretter bare blåser luften ut. Har hørt at det kan være n75 ventilen som gjør dette. Men greit om noen har vært borte i samme feil, så slipper jeg å bytte feil del :-) Endret Mars 12, 2013 av deve87 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
v70 R Skrevet Februar 23, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2013 dumpen er ren vacumstyrt,såklart vis det elektroniske gasspjeldet lukker seg ,så vil den åpne.Det du opplever er sikkert at bilen går i nødmodus,og n75 ventilen åpner for fult for å få mest mulig trykk til wastegate slik at du får lite turbotrykk for å skåne maskinen.bare en tanke Siter -01 rs4 biturbo, dobbelt så morro og dobbelt så dyrt:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
deve87 Skrevet Mars 9, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2013 (endret) Det som skjer etter at dumventilen har "plystret" er at du hører mye av luften til blir blåst rett ut av den. Så det kan minde om feil på G31 føleren. Endret Mars 12, 2013 av deve87 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
deve87 Skrevet Mars 10, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2013 (endret) Jeg prøvde på noe akkurat, det var å dra ut ledningspluggen til G31 sensoren som står oppe på intercooleren. Da eksploderte jo motoren helt! Den ble veldig sprek. Det virker som om det er mye mere enn 150hk nå. Den spinner bare i første gir og akselererer ganske bra i alle gira Da var det tydlighvis turbotrykksensoren som var gåen.. Spørsmålet er om det er farlig å la den være plugget ut? Endret Mars 12, 2013 av deve87 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
deve87 Skrevet Mars 12, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2013 Funnet ut hva det er! Wastgaten på turboen har hengt seg opp. Slik at den ikke lukker seg når den skal og bare mater på med eksos! Derfor oppgir G31 sensoren mest sannsynlig at trykket fra turboen blir for høyt. Og da for å skåne motoren, lukker det elektroniske gasspjellet seg slik at jeg opplever det jeg opplevde i post 1. Da ved å dra ut pluggen til G31 sensoren, får ikke hjernen informasjon om hvor høyt trykket er og dermed tar imot all overtrykk. Som igjen blir mere effekt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mars 12, 2013 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2013 Om motor samtidig får for lite bensin så dreper du den ganske så fort ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
deve87 Skrevet Mars 12, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2013 Om motor samtidig får for lite bensin så dreper du den ganske så fort ;) Jah Er stor sjanse for at det ikke er sunt ;) Hvordan finner jeg ut at det? Hadde jo vært morro å kjørt slik for evig og alltid :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mars 12, 2013 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2013 Fiks problemet og anskaff deg chip, da vet du motor har det bra :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.