Gå til innhold

lambdamåler fra biltema.

Ranger emnet

Ellef Ringnes

Anbefalte innlegg

heisann

jeg har en bil jeg tenkte jeg skulle kaste en biltema måler inn bare for å ha litt kontrollen, men gadd ikke å bruke mange 1000 for å få det så kjøpte en fra biltema (på salg) hehe.

men det står på tegningen at den kablen som skal til lambasonde (den ingår ikke) men jeg har jo en på bilen fra før.

så tenkte jeg kunne koble opp det på den? det står i den super bra forklaringen som fulgte med at jeg måtte finne lamba signal kabel i bilens ellnett. noen som har koblet opp dette før? vet det er en "dårlig" måler, men tar man den med en klype salt så går det :)

Endret av Ellef Ringnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal koble seg på signalledningen til lambdasonde.

Du bør ikkje koble deg på mellom stikket og lambdasonden, men hvor som helst mellom hjerne og dette stikket bør være ok.

Personlig ville eg ikkje kobla noe slikt til bilens orginale lambdasonde som er i bruk, rett og slett pga at det ikkje skal store misvisninger til ECU før ting blir veldig feil. Men det er nå min synsing, er mange som har montert dette utan trøbbel.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hva det faktisk koster å bygge opp igjen en cosworth motor så ville jeg kjøpt en skikkelig bredbåndslambda og IKKE noe biltema rusk som ikke er litt nøyaktig en gang..

Men for å svare på spørsmålet:

Har du lambda med tre ledninger på nå?

isåfall så er to av den pluss og minus og den siste er signal. Dette kan du enkelt måle deg frem til med ett multimeter :)

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema sine lambdaer :

Hvite - Til varmeelement. Enkel + og -. Er samme hvilken vei det kobles.

Grå - Jord

Svart - Signal

Det virker underlig at svart er signal og grå er jord. Skulle tro det var motsatt, men nei.

Ellers vil jeg definitivt ikke anbefale NOE som heter universal lambdasonde. Jeg har utrolig dårlig erfaring med dette. Etter å ha kjøpt 4 stk og testet forskjellige merker fra NGK, Bosch, Biltema universal, og eBay universal.

Bosch gav definitivt bedre motorgange og biltema og eBay var noe dritt som gjorde motoren helt forbannade umulig og elendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider