ASevenfold Skrevet Februar 25, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2013 Halla Sliter en del med fryyyktelig høyt bensinforbruk på 740'n min (B230A) usikker på eksakt hvor mye, men regner med ca. 1,3l på mila... Har nylig bytta luftfilter og bensinfilter, uten hell, om noe så synes jeg at forbruket har steget. (Noe jeg ser på som logisk med tanke på at bensin strømmer bedre gjennom nytt filter).. Bilen virker litt dau og med dårlig gassrespons, samt mangler lydpotte. Satt akkurat og lurte på om jeg burde bytte dyser? Etter min tankegang vil feil/slitte/skitne dyser forårsake dårlig gassrespons og hvis de er for store; høyere forbruk på bekostning av dårligere respons. Haka her er at jeg har null erfaring på å bytte/sjekke dyser på bil, noen som kan forklare litt? Evt. nevne andre mulige årsaker? Blir litt dyrt for en borteboende lærling dette her Håper noen kan hjelpe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Februar 25, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2013 Da jeg hadde høyt bensin forbruk på min gamle Golf 4 var det defekt lambda sonde Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ASevenfold Skrevet Februar 25, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2013 Da jeg hadde høyt bensin forbruk på min gamle Golf 4 var det defekt lambda sonde Merka du noe særlig på gassrespons da? Og lurer litt på om jeg i det hele tatt har lambdasonde, bilen er 86 mod :p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Februar 25, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2013 Bilen var like "sprek" som før den. (1.6 liters motor) Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ASevenfold Skrevet Februar 25, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2013 Bilen var like "sprek" som før den. (1.6 liters motor) har du noen anelse om bilen min (86 mod) har lambdasonde? Og evt. hvordan jeg sjekker om den er defekt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Februar 25, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2013 Du kan jo sjekke dette. Fant dette under "Poor engine response" og "Excessive fuel consumption" på Autodata. Det er tatt ut fra en 89-90 B230F da. Sto ikke noe om det på B230A [ATTACH]36905[/ATTACH] [ATTACH]36906[/ATTACH] Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ASevenfold Skrevet Februar 25, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2013 Takker :D Skal ta en titt på det :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ASevenfold Skrevet Februar 25, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2013 Kikket litt rundt ulike sensorer (Ikke så sikker på hva som er hva enda). Jeg fant et par ledningsbrudd, men klarte ikke å se noen tilkoblingspunkter som manglet ledninger... noen som har 740 (B230A) som kan si noe om disse hvis jeg legger ut bilder? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Verde Skrevet Februar 26, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2013 Tror ikke du har lambda siden du har gasser motor. Og det at en B230A bruker 1,3 på mila er vel ikke veldig uvanlig? er dette kjøring på jevnt turtall som ikke er alt for høyt? Siter - Volvo 242 B19 1978 (solgt) - Volkswagen Polo 6n 1997 (bruksbil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet Februar 26, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2013 Kikket litt rundt ulike sensorer (Ikke så sikker på hva som er hva enda). Jeg fant et par ledningsbrudd, men klarte ikke å se noen tilkoblingspunkter som manglet ledninger... noen som har 740 (B230A) som kan si noe om disse hvis jeg legger ut bilder? Du bør tenke over hvordan du kjører bilen,her er det mye og hente. Volvo på det årstallet er kjent for å bruke drivstoff. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Februar 26, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2013 b230a har da ikke noen sensorer til motorstyring, eller dyser for den saks skyld, er jo god gammeldags forgassermotor det der :) Bensinforbruk henger jo litt sammen med kjøremønster og kjørestil. Men 1.3 på by-kjøring høres ikke så voldsomt urimelig ut. Om du holder deg til ca 90km/t på langtur og bruker under literen så skal du vel egentlig være fornøyd. Om du fremdeles er misfornøyd, sjekk og evt reparer forgasseren: B230a gasseren er herlig simpel. Sitter ett spjeld på innsugsiden som kontrolleres av gass-pedalen, ett stempel på innsiden av det som løftes høyere jo mer luft som passerer gjennom forgasseren. Til stempelet er det koblet en nål som brukes for å justere mengde bensin som suges ut av flottørkammeret. Jo høyere stempelet står, jo mer bensin får motoren. Flottørkammeret har en flottør som stiger jo mer bensin det er i kammeret. Når riktig nivå er nådd dytter den en ventil stengt slik at bensinpumpen ikke klarer å fylle på med mer bensin. Er nivået for høyt, kan bensinforbruket øke. Er nivået for lavt vil motoren ikke få bensin i bratte bakker. 1) Sjekk at choke-wire er riktig justert, skal stå i helt avstengt posisjon med choke-handtaket helt inne 2) Sjekk at membranet i gasseren er helt (med defekt membran vil ikke motoren oppnå fult turtall) 3) Sjekk at flottørene ikke er lekke, og at flottørventilen stenger 4) Sjekk og fyll på ATF olje på forgasseren (under det gule lokket) 5) Sjekk at nålen i forgasseren ikke er slitt, ta ut stempel fra forgasseren og sjekk at nålen ikke har "groper" noen steder. Skal bli jevnt tynnere jo lengre ned du kommer. Hvis slitt, bytter du nål og sete og får justert inn forgasseren med co-apparat (viktig!) Kontroller også tenning: 1) Finn hakket på yttersiden av reim-hjulet, mer det med hvit korrekturlakk eller lignende 2) Skaff tenningslampe, og fest den på pluggledningen som går til fremste tennplugg. 3) Les av mot merkene på regreim-dekselet. Tenningen skal stå på ca -10grader på tomgang (om jeg ikke husker feil, skal stå på klistremerke på torpedo-veggen). Hvis ikke, må du løsne fordeleren og rotere den til du har riktig tenning. 4) Kontroller at tenningen kommer tidligere jo høyere turtall. Hvis ikke, bytt fordeler. Annet tips til billigere driftskostnader med en b230a er å kjøre på e85. Må da justere forgasseren for å få noe fetere blanding, stille tenning noe tidligere og evt slipe litt av nålen. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ASevenfold Skrevet Februar 26, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2013 Driver ikke med råkjøring, men skal ikke skryte på meg at jeg kjører miljøvennlig etter beste evne :P Likevel skrev jeg innlegget på grunnlag av å ha kjørt opp en hel tank med veldig fin kjøring. Skal sjekke litt hva jeg finner ut av :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleks 242 Skrevet Mars 19, 2013 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2013 ekke bare bensinmålern din som er litt humørsjuk da? hehe, min går til halv tank på 2 dager, men blir der i 3-4 dager tel ;) Siter - 90 Mercedes 230e w124 - '90 Nissan Patrol 2.8 GR Y60 x '89 Volvo 745 GLE x '97 Toyota Carina x'05 Opel Astra H x '88 Volvo 740 gl Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.