Gå til innhold

Bilmekaniker - Lei av å mekke bil ?

Ranger emnet


Lethal

Anbefalte innlegg

Det jeg liker best ved bil er å kjøre, skruing og sånnt er også morro, men kjøringa er liksom belønninga føler jeg..

Jeg intresserer meg mye for kjøreteknikk og sånne ting..

 

Jeg driver også å prøver å få meg jobb som bilmekaniker eller noe i den retningen, og da kommer alle kameratene mine å sier at " Du må ikke begynne å jobbe med det, da orker du ikke å skru noe selv lenger! "

Poenget er at jeg ser det å kunne å skru som en mulighet til å fikse og ordne ting selv, og jeg har lyst til å lære meg dette på "ordentlig" og da må jo dette være perfekt å begynne å jobbe med..

 

Jeg er hvertfall den typen som skrur for å få bilen til å gå bedre, ligge bedre på veien osv. Ikke den typen som kjøper et gammelt rustflak og pusser den opp og kjører søndagsturer..

U see ?

 

Noen leie/ikke leie bilmekanikere her så spytt ut, jeg vil høre din er faring ! ;)

 

Mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg er bilmekaniker på møller, (les: IKKE vært lærling der) og trives med det, men det er jo ikke et så fett betalt yrke... tjener rundt 285k i året... muligheten til å kunne skru selv er jo ganske grei den...

VW Passat 130 high 4mo variant `04 (Konebil)

Galloper Innovation `00 (Trekkbil)

Ford Escort RS2000 Kl.12 `76 (Guttebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,,jobber som mekaniker nå ei lita stund,først 2 års læretid,jobba snart 1 år med fagbrevet. går i bølgedaler det om en orker å skru på egen bil her,noen ganger blir jeg så lei etter jeg er ferdig at jeg ikke gidder begynne på egen bil,blir fort til en skrur på egen kun når det er nødvendig:D jeg skal vertfall ikke jobbe resten av livet som mekaniker,men trives bra foreløpig..

Quattro driftsquad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du skikkelig bil interessert er det ikke noe problem å ha det som både hobby og jobb.Største bakdelen er at når du er vant til et lyst trivelig verksted med løftebukk og alskens utstyr, kan det være hating å måtte ligge på gulvet i en kald garage etterpå.Jeg tjente vel 310 000 i fjor som mekaniker og du får jo også visse frynsegoder som hobbykveld, mulighet for å ta EU og hjulstilling på dine egne biler++.Ting du måtte betalt for ellers.Men er du blandt dem som bare er halvintr i biler blir du nok snart lei.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært bilmekaniker i ca. 6-7 år, må si meg drittlei, men det var jeg forsåvidt allerede når jeg var ferdig utdannet. Mekanikeryrke er fysisk hardt (tunge løft, ensformig og masse fine løsmiddler) Har foreløpig ødelagt skulderen, som aldri vil bli bra igjen, ryggen og så har jeg blitt rimelig følsom for olje på fingra (utslett). Er nok noen som trives i yrke, men mange av de jeg gikk i klasse med har sluttet på grunn av rygg/skulder o.l problemer. Liker du bil som hobby, vill ikke jeg anbefallt deg å utdanne deg som bilmekaniker, men for all del kan jo hende du trives i det:) Best of luck to ya!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du får skru svart på jobben er det et pluss....

da får man spe på inntekta...å man blir mer motivert til å skru privat....øvelse gjør mester ;)

 

lønna er alt for dårlig....man må jobbe fort/bonus for å klare seg...

 

å sjefens mest brukte linje er.. ''litt til, så er vi der''

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Finepix

Jeg jobbet som mekaniker en stund, men ble møkkalei og slutta! Vil heller ha bil som hobby... begge deler er for mye for meg vertfall:)

 

hva gjør du nå da ?

 

jeg skal byne i møller som lærling nå til sommeren,

men har ikke lyst å bli lei, hvilke muligheter har man ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for masse opplysende svar!

Jeg er Helfrelst bilentusiast, og jeg tror ikke jeg kommer til å gå lei selv hvertfall..

 

En annen ting er at jeg ser på det å begynne som bilmekaniker som en inngangs port..

Jeg har jo også 3 år på Elektro, som servicelektroniker..

Og jeg håper etterhvert å kombinere disse to, ta noen kurs og pense meg inn på motorstryringer, chipping o.s.v

 

Noen her som har kompetanse innen dette som vil fortelle hvordan man får det..

Jeg er i kontakt med et verksted nå som er veldig intressert i å ansette meg som lærling der, men det er litt usikkert pga bakgrunnen min fra elektro, men jeg har fått beskjed fra fylket at det skal gå..

 

mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke direkte relevant , men kan kansje sammenlignes. For en del år tilbake hadde jeg data som hobby , det vil si 24/7 hobby. Mekka på pc, fiksa for folk , skrudde selv og hadde alltid det beste og tålig god peil på den tiden. Jeg klarte å få jobb som servicetekniker innen yrket å trodde nå hadde jeg kapra drømmejobben. Etter 3 år var jeg pisselei. Det som engang var kjekt ble helt ødelagt av at jeg jobba med det. Cluet er at det er muligens kjekt å mekke på egen bil for du får belønning av det. Bytte olje , dempere , mekke på motor osv osv , er kjekt for det er din gevinst. Se for deg at du har jobba der i 3-4 år så kommer det inn en gretten kunde som har en standardfeil på en bil. Det er mye jobb å bytte delen (som dekkes av garanti). De første 2-3 gangene du gjør det er det kansje spennende å utfordrende , de neste 10-20 gangene er det greit for du vet hvordan det gjørs, men etter det er det nedoverbakke. Mye arbeid , mas fra kunden , kansje delene blir en dag forsinket (å du begynner på en annen bil imellomtiden) , og når du endelig er ferdig konstanterer du at feilen er rettet så får du så vidt "takk skal du ha" eller "du må gjøre dette mere effektivt" fra verksmester. Og neste bil med akkurat samme problem triller inn på verkstedet neste dag.. Husk , du er sjelden borti "gromme" ting , som å oppgradere noe eller forbedre noe på et vanlig verksted. Flertallet av kundene (les mannen i gata) vil nok bare ha det byttet med en makan del når noe går i stykker.

 

Jeg har bilstereo som hobby for tiden. (Mekker endel også , men hovedinteressen er bilstereo) og jobber deltid på en bilstereosjappe. Det fungerer helt optimalt. Jeg blir ikke lei , holder meg oppdatert på nye modeller osv osv. Men 8 av 10 kunder som kommer inn skal bare ha en vanlig cdspiller og synes 2000,- kroner er litt på kanten. Maser om vi skaffer brukt , om de kan få avslag , installasjon med i prisen osv. De få som kommer inn å skal ha komplett anlegg med forsterker , sub å 6x9 og muligens frontsett. Og det skal somregel ikke koste over 3-4000 kroner... Når jeg da monterer anlegget å hører på anlegget (som er belønningen) er det som regel til å grine av(ikke på grunn av monteringen :) ) , men men , bare kunden er fornøyd..

 

Så har du noe å tenke over før du satser 100% på dette yrket. Vil tro bunnlinja er den samme på mange yrker. Det er fett som hobby for da bruker du masse masse penger å kjøper det beste , men som jobb så er det stort sett rutine og budsjettprisklasse det går i. Kjedelig i lengden..

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår