Gå til innhold

Bilmekaniker - Lei av å mekke bil ?

Ranger emnet


Lethal

Anbefalte innlegg

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er nok ikke brått sikkert at jeg kommer til å drive som bilmekaniker forever liksom, men det er det jeg har lyst til nå, og jeg ser på det som en nyttig erfaring og inngangsport innenfor bilrelaterte yrker..

Jeg tror også at det har veldig mye med hva du gjør det til selv.

Jeg intresserer meg like mye for motorsport som det å mekke bil, og det kan jo være utrolig kjekt å ha litt "mekke peil" hvis jeg skal begynne mer Rally, eller drifting f.eks.

 

Asim: Jeg har veldig lyst til å høre hvordan du stiller deg til dette spørsmålet. Etter som jeg har fått med meg har vel du vært i yrket i mange år, og det hadde vært morro å få høre din side av saken også!

 

P.S. Noen Moderatorer som hadde giddi å fjernet alle de usakelige svarene i denne tråden, så hadde det vært flott :D

 

Mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

HE HE Likte komentaren `plagsom pikk`. Joda man går dritt lei av alt etter en stund. Sluttet som mekaniker for mange år siden og først nå har jeg mot til å skru bil hjemme. Sliten rygg. Lei av å jobbe som DELEBYTTER for det er jo det mekaniker yrket har blitt. Driver nå stort sett med lakkering og stortrives. Men uansett hva man velger, lykke til :-)

Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for masse opplysende svar!

Jeg er Helfrelst bilentusiast, og jeg tror ikke jeg kommer til å gå lei selv hvertfall..

 

En annen ting er at jeg ser på det å begynne som bilmekaniker som en inngangs port..

Jeg har jo også 3 år på Elektro, som servicelektroniker..

Og jeg håper etterhvert å kombinere disse to, ta noen kurs og pense meg inn på motorstryringer, chipping o.s.v

 

Noen her som har kompetanse innen dette som vil fortelle hvordan man får det..

Jeg er i kontakt med et verksted nå som er veldig intressert i å ansette meg som lærling der, men det er litt usikkert pga bakgrunnen min fra elektro, men jeg har fått beskjed fra fylket at det skal gå..

 

mvh

Lethal

En bekjent som hadde fagbrev/yrkesbrev/bevis som lagerarbeider fikk jobb som elektriker lærling/hjelpearbeider. Han får nesten 170 kroner i timen. :)

 

Hvis du har lyst synes jeg du burde gå for det. Om det skulle vise seg å være noe skikkelig dritt kan du heller hoppe av, eller fullføre læretiden, og så etterpå gjøre noe annet.

 

Noe som kanskje kan være mer interessant er å være industrimekaniker/montør. Kanskje litt mer variert arbeidsdag, med noe bedre lønn, og bedre muligheter for å jobbe overtid. Her hvor jeg jobber som lærling er det 198/timen i begynnerlønn for mekanikere/montører. Det er vel 350 000 i året, en del mer enn de mekanikere tjener. Dessuten er jo muligheten for å jobbe overtid der, og da kan man plutselig tjene litt penger. Noe som kanskje kunne vært interessant er å gå over på automatikk, der man kombinerer mekanikk og elektro.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på 11. året på samme sted nå. Har flere gangr gått lei,men har fått nye utfordringer underveis,som gjør det spennende å prøve nye ting. I dag varierer jeg det ved å være mekaniker,tekniker og deltid kundemottaker,etterhvert også bistå delelager,da har man flere veier å gå.

Står man og skrur fra tidlig til sent,så kan man gå lei,i dag prøver jeg å komme meg avgårde når kl er 16,blir en jobb innimellom på hobbykveld o.l. Noen ganger kan man bli lei av å reparere på sin egen bil også til slutt,mont nye ting er alltid moro da...:D

 

Gjør det du føler for når du har muligheten,så kan du ev velge hvor mye du vil drive med bil på fritiden,hobbybil er stort sett alltid gøy uansett.

 

En anbefaling til alle som jobber/ønsker å begynne med bil,tenk på kroppen og helsa når dere jobber,virker som noen synes det er pinlig å bruke verneutstyr,har i alle år prøvd å være nøye og forsiktig med bla ryggen,ved tunge løft bruker jeg f.eks nyrebelte,det er et billig hjelpemiddel,da ryggen er viktig hele livet.

En standargreie er at vernebriller kommer på etter at man har fått noe i øyet...en dag kan det være for sent...

Stå på!

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Ser jo at dette er en hønngammal tråd.

 

Jeg har jobba som bilmekaniker, har fagbrev(meget godt bestått), og er langt over snittet interessert i bil.

Fikk sparken, "nedskjæringer pga finanskrisa", blei glad jeg, selvfølgelig ikke med en gang.

 

Nå har jeg omskolert meg, tatt førerkort klasse CE, og jobber nå som lastebilsjåfør, og kjører asfalt akkurat nå.

Jobber i ett firma, der lønna er dårlig, og har fremdeles bedre betalt enn jeg hadde som mekaniker, gjør noe annet jeg liker godt, nemlig kjøre bil, og ødelegger ikke hobbyen min på dette.

 

Det er vel i praksis 1,5 år siden jeg skrudde bil aktivt, og jeg har enda ikke fått igjen lysta, den begynner å komme.

 

Jeg er/var så interessert i bil at det knapt nok sto noe annet i hodet mitt.

 

Har og ødelagt helsa mi på dette, har vondt i rygg, bein, armer, skuldrer og nakke, sliter med eksem og hodepine.

 

Hva har jeg hatt igjen for det, jo sure miner når jeg har skrudd på min egen bil.

 

Skru bil greier man fint å lære seg selv med litt moralsk støtte, sunt vett og god tid.

 

Skal jeg begynne å skru bil igjen så skal jeg ha flere hundrelapper i timen mer enn jeg har hatt til nå.

 

Men jeg savner muligheten til PKK, 4-hjulskontroll, løftebukker, spesialverktøy og slikt.

Men jeg har tenkt til å bygge mitt eget verksted på sikt, der jeg skal skru på egne vilkår, det er fremdeles hobbyen og hovedinteressen min, den har bare tatt eg en liten pause innen arbeidslysta.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i mitt 5 år som mekaniker. Holder samtidig på med utdanning (innen jobben) til å få Master grad hos Ford. Dette er en utdanning som KAN ta 5-8 år, alt ettersom.

Er nå snart ferdig med trinn 2 av 3.

 

Pga dette, så har jeg et variert yrke, endel borti kunder, ingeniører i Sverige og i Tyskland. Driver masse på med feilsøking og mer "seriøse" ting, enn å være delebytter..

 

Dette gjør mitt yrke, for meg veldig intressant og jeg føler at jeg oppnår noe.

(Jeg blir snart også formann/teknisk leder hos oss, og vil da ha ansvaret for 8 mekanikere og en oppretter).

 

Har også en løsning igjennom jobb, hvor jeg også har fått offshore opplæring å drøss med kurs, så jeg har èn uke vakt hver måndte. (NOFO, oljeberedskap).

Så hos oss, er det veldig kurrant, med tanke på kursing etc. Vet ikke om det er slik overallt.

 

Min inntekt er ca 400 000,- og noe.

 

MEN, selv jeg har blitt drittlei noen ganger, men har så fått lysten tilbake. Og slik tipper jeg det er i ALLE yrker. (Og hvis ikke, møter man nok veggen endag).

 

Selv om dette er sagt, så kommer nok ikke jeg heller til å jobbe med bil hele livet, iallefall ikke på "gulvet".

 

(Jobber btw for Ford, Nissan, Suzuki og SSangyong).

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår