Gå til innhold

Peugeot 307 1,6 er gått 150 000 km. Service, eller gjøre servicen selv ?

Ranger emnet

thomasb_

Anbefalte innlegg

Nå er Peugeoten 307 1,6 2001 mod snart gått 150 000 km, og ifïølge service heftet hadde det vært greit med hovedservicen eller den såkalte C servicen .

Det som innebærer i denne servicen er

- Olje med filter.

- Bytte av bensinfilter

- Bytte av luftfilter.

- Bytte tennplugger

- Bytte pollenfilter

- Bytte bremsev�ske

+ Den vanlige "rundsjekken", og etterfylle på gearkassa o.l

Har byttet det meste av deler i de 4 årene jeg har hatt bilen, (Har bare tatt servicer og et og annet forstillingsledd på verksted) . Serviceheftet er derfor "komplett". Uansett så klarer jeg lett å gjøre de tingene selv, eneste jeg kan tenke meg er å ta bilen på verksted for å skifte olje og fylle på gearkassa. Den eneste biten jeg da går glipp av er jo den standard rundsjekken, men her har jeg delte erfaringer uansett. Sist service (1,5 år siden og 15 000 km) så fant de en kjølevæskelekkasje i termostathuset, øforsåvidt ok, men kostet jo 2500 å fikse ekstra. Servicen jeg hadde året fær der igjen (10 000 km før) så fant de slakk i stab stag, men det byttet jeg jo neste sommer uansett selv, og merker jo fort om noe sånt er gåent. Disse små "mellomservicene" (a servicer kalles de) er jo også temmelig dyre, opp mot 4000 kr og de omfatter bare f.eks pollenfilter, bremsevæske, olje og filter pluss rundsjekk.

Nå er saken den at jeg nettopp hadde bilen inne til EU godkjenning og bytte av tannstagmansjett+forstilling (2500 kr) og skal bytte registerreima + vannpumpa hos Peugeot merke-verkstedet (noe jeg ikke vil gjøre selv) i april (5300 kr med 20 prosent rabatt). Får da hovedservice til 4300 kr (med rabatt), men regnet ut at de delene som blir brukt kan jeg få hos Meca til ca. 1000 kr, pluss et oljeskift da (ca 1000 kr til). Så det blir jo egentlig dobbelt så billig, men man går vel glipp av den sjekken.

Så hva er det folk her inne gjør med tanke på servicer og litt eldre biler ?

Endret av thomasb_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt inhabil jeg, men hos oss koster en A-service 2990 kr, en C service 4490kr.

Hvis du sier 1000 kr for delene og 1000 for oljeskift blir forskjellen minimal.

Erfaringen min er at rundsjekken er viktig, for det er der du ser ting som kan bli farlig. En service uten løftebukk er ingen service

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider