Gå til innhold

Høyt oljeforbruk 2002 mondeo 1,8 110hk.


Remi Unstad

Anbefalte innlegg

Etter et oljeskift på høsten for et par år siden begynte forden å bruke mye olje Dette hadde ikke vært noe problem frem til da. Benyttet en billig helsyntetisk olje. Begynte såvidt jeg husker med at oljelampen lyste. Oljen ble peilet og ganske riktig var nivået lavt. Etterhvert lyste motorlampen, og bilen begynte å fuske spesielt på lave turtall. Hadde den på verksted for kontroll, og feilkoden gjaldt EGR-ventilen. Pluggene var sotete og ble byttet sammen med pluggledningene. EGR-ventilen tok de ut og gjorde ren. Ikke lenge etter kom motorlampen opp igjen og bilen begynte etterhvert å fuske. Fyllte opp ca 2l olje etter ca 2uker småkjøring lokalt. Speedometer og turteller har oppført seg unormalt spesielt på tomgang, kan plutselig fyke opp selv om bilen og turtallet er urørt, men dette tror jeg har med den ujevne gangen å gjøre?

Ble anbefalt å kjøre motorflush og bytte oljen. Dette har jeg ikke gjort da jeg ikke har hatt tro på dette pga. det veldig høye oljeforbruket. Kan det være jeg tar grundig feil og burde gjennomføre dette (tenker da spes på positiv veivhusventilasjon-pcv)?

Har også hørt at dersom egr-ventilen henger seg opp vil det skape trykk i bunnpanna som igjen øker oljeforbruket.

Jeg har ikke merket noe på draget/kompresjonen når bilen har fått opp litt turtall og gått normalt, syns "kreftene" virker som før.

Ettersom oljeforbruket begynte før feilkoden på egr-ventilen oppstod, har jeg holdt en knapp på defekte ventiltetninger. Motoren forbrenner oljen og gjør at pluggene sotes og egr-ventilen henger seg opp. Kan vel også være oljeringene som er problemet?

Til tross for sotete plugger har bilen vært ganske lettstartet. Bilen ble startet i dag uten problemer etter å ha stått avskiltet siden tidlig i fjor høst. Har også lagt merke til at bilen oppfører seg normalt når den er kald, mens nykkingen/fuskingen har kommet når bilen har blitt varm.

Noen som kan gi meg noen gode tips basert på denne informasjonen?

Motoren er tett uten oljelekkasjer utvendig, har gått 215000km men problemene kom på rundt 190000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Oljeforbruk er ikke akkurat ukjent på disse, men det er litt merkelig at det plutselig begynner. Det kan jo være at en ventiltetning eller to har hoppet av styringen. Det vanlige er at stepel/oljeringene slipper igjennom for mye

 

Fuskingen tror jeg skyldes noe annet, og i o.m. at turtelleren hopper tyder det på et el problem

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår