Gå til innhold

Ulyd i forsterker/basser

Ranger emnet

Trondwr

Anbefalte innlegg

har prøvd og finne ut av dette problemet en stund men kan ikke finne ut hva som er galt.

når jeg drar lyden på spilleren over 75% så kommer det en syk skurrelyd i forsterekeren eller bassern (er litt vanskelig og si fra hvor, bassern og forsterekeren står nokså nærme hverandre så hakke hatt øret helt inntil for og sjekke, veit ikke om det er helt bra heller så ville ikke eksperimentere meg fram til lyden)

de hakke noe og si hvor mye bassen spiller, kan stille in spilleren på og sende bittelit lyd bak så basseren såvidt spiller og lyden kommer enda, under 75% spiller den som normalt

Har nå en SPL ice 1500D dreamtm.no - SPL Dynamics 13 1-Ch D amplifier. 1500watts 1 ohm

håndboka til forsterker: http://www.spldynamics.fi/products/amplifiers/ICE-series/splclassDmanual1220.pdf

Sub er: TS-W310S4 Pioneer - Høyttalere og subwoofere - Bilunderholdning

suben er kobla til 2ohm

om det trengs, detta står i en 2000 mod hilux doub cab.

kabelen til forsterekeren er en 20mm2, sikringa er på 200A så dette skulle vist ikke ha noe problem med og levere nok strøm til forsterekeren, fikk jeg beskjed om.

på forhånd takker for alle tipsene jeg kan få

Endret av Trondwr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikringen på kabelen er der for å sikre nettopp kabelen, og 200A er litt stort i dette tilfelle bare for å ha sagt det... Dette har ikke noe med lydene dine og gjøre ;)

Er du 100% sikker på at du har koblet pluss og minus riktig på begge spolene på suben?? Du må nok bare få sjekket om lyden kommer fra forsterkeren eller suben, men det kan jo høres ut som det er fra forsterkeren, og der skal det ikke komme noe lyder i det hele tatt. Er jordingen 100%? har du oppgradert noe kabler til/fra dynamoen osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pluss og minus er koblet riktig på begge spolene, har kjørt detta på en boss forsterker og hadde aldri noe problem.

har ikke oppgradert kabel fra dynamoen,

jordinga er kobla i festet til baksetet dette feste er jo skrudd tvers gjennom billen så når jeg fjerner skrua så ser jeg jo ut, skal være mere enn nok jording her og har ikke noe problem med kontakt, bare for og forsikre meg om att den hadde kontakt tok jeg ohm meter i kabelen og i gods, full gjennomgang

forsterkeren begynner svakt og lyse på feil lampa rett før lyden kommer, når lyden kommer så lyser det i feil lampa

alle kablene sitter godt og skal ikke ha noe problem med kontakt noe sted, har også forsikra meg om att ingen kabler har kontakt med hverandre noe sted

bytta forsterker siden har planer om og oppgradere litt og boss var bare noe for og teste for og se hvordan lyden ble i hiluxen, gamle forsterkeren min er DST2500D | Boss Audio Systems

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men du kan jo måle med lyden lavt først, og se om det er noen forskjell på det du måler ved dynamoen og det du måler inn på forsterkeren, så skrur du opp til det nesten kommer lyd og måler igjen. Er det endel spenningsfall da, så har du lite strøm og noe må gjøres... Men på meg så høres det ut som det er noe galt med forsterkeren din. Du kan jo også få med deg en kompis, og få han til å lytte etter lyden mens du skrur opp volumet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal prøve og måle en av de kommende dagene, takk for det tipset, hakke tenkt på den enda

ja har begynt og bli litt redd for att forsterkeren kan ha fabrikasjons feil, kjøpte den av en god kompiss ny i eske så får bare håpe han har kviteringa enda xD

takker for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider