Gå til innhold

Varsellampe for lavt oljetrykk lyste - hva er galt?

Ranger emnet

redjoto

Anbefalte innlegg

Skulle kjøre på jobb i morges og hadde kjørt et par km da varsellampen for motorfeil (den oransje, som denne) tente. Tenkte at det ikke var noe stress å kjøre de 2-3 km jeg hadde igjen til jobb. Men ca. 10 sekunder senere begynte den røde lampa for lavt oljetrykk å lyse. Bilen ble også tung på rattet. Slo av tenninga/motor med en gang, men stod midt i et kryss. Dristet meg til å starte motoren igjen, sånn at jeg kunne kjøre opp på siden av veien. Da lyste ingen lamper (bortsett fra ABS som lyser nå og da). Sjekket olja, oljenivå var OK, etterfylte likevel litt. Startet opp bilen igjen og har ikke hatt noen problemer siden. Jeg bet meg merke i at speedometeret ikke virket lengre på tur til jobb, men det har kanskje ikke noen sammenheng med hendelsen?

Hva kan ha forårsaket at oljetrykkslampa begynte å lyse? Bilen fungerte jo helt fint etterpå. Er som sagt usikker på om speedometeret tok kvelden i forbindelse med hendelsen, men det fungerte i alle fall ikke etterpå (mulig det ikke gjorde det før hendelsen heller). Har tenkt å kjøre 30-40 mil på torsdag, og er litt bekymret med tanke på det.

Bilen er en Opel Vectra B 1.6 16V, 98-modell, gått 250.000 km.

Har også hatt litt problemer med at bilen ikke vil starte den siste tiden, men etter at jeg sprayet litt i tenningslåsen har ikke dette vært noe problem, og jeg regner med at disse to problemene ikke har noen sammenheng med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om bilen din lader, når det blir lite strøm på bilen så kuttes speedometer/radio o.l først.

Takk for svar. Har ingen utstyr for å sjekke om bilen lader, og er heller ikke spesielt bilkyndig :uhhmmwhat?: Radioen fungerer forøvrig helt fint.

Men det ser ut til at jeg kan komme med noen tilleggsopplysninger. Kjørte på butikken nå nettopp og nesten det samme skjedde tre ganger på tur opp og ned. Den oransje motorlampa lyser først noen sekunder alene, men denne gangen begynte batterilampa å lyse, i tillegg til oljetrykkslampa etter at den oransje lampa hadde lyst noen sekunder alene. I tillegg ble den tung på rattet. Slår av motoren, og når jeg starter den opp igjen er alt helt fint. Når jeg kom hjem og skulle parkere begynte denne oransje motorlampa å lyse igjen, da hadde jeg 3-4 meter igjen til der jeg skulle parkere. Satte bilen i fri i forbindelse med parkeringa, og da sank plutselig turtallet ned til 4-500 omdreininger og det hørtes ut som den ville stoppe. Slo av motoren, startet opp igjen, alt helt fint. Noen tips om hva det kan være?

Endret av redjoto
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig ut som den ikke lader, du bør få sjekket det. Om lageret i dynamoen er deffekt så vil den bli veldig tung og dra rundt og motoren vil kunne nesten kveles. Er også normalt at alle lampene begynner å lyse etterhvert når det blir mindre strøm.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig ut som den ikke lader, du bør få sjekket det. Om lageret i dynamoen er deffekt så vil den bli veldig tung og dra rundt og motoren vil kunne nesten kveles. Er også normalt at alle lampene begynner å lyse etterhvert når det blir mindre strøm.

Blir glad hvis det bare er dynamoen. Men hvorfor begynner disse lampene å lyse etter at man har kjørt en liten stund? Hittil har lampene bare begynt å lyse ved kjøring i nedoverbakke (og da gjerne uten noe pådrag på gass) og ved lave hastigheter. Ingenting lyste når jeg kjørte en stund i 70-sone tidligere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går motoren fortsatt når alle lampene lyser?

Motoren har gått helt fint på tross av at de nevnte lampene lyser. Bortsett fra aller siste gang jeg skulle parkere, og satte bilen i fri. Da sank turtallet og det hørtes nærmest ut som den ville stoppe.

Vil bare presisere at ikke alle lampene lyser, f. eks. airbag-lampe lyser ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ny oppdatering.

Var på verksted i dag, mekaniker fikk lest ut feilkoder etter at vi hadde framkalt feilen. P0500 var den koden som kom ut, i tillegg til en feilkode for ABS-sensor. P0500 er koden for Vehicle Speed Sensor Malfunction, og det kan nok ha en sammenheng med at speedometeret mitt var dødt. Har testet litt ut hva som skjer med bilen når den oransje motorlampa begynner å lyse. Det ser ut til at jeg fint klarer å holde motoren gående hvis jeg gir på litt gass. Så det må jo ha vært det at motoren holdt på å stoppe som gjorde at oljetrykkslampe og batteri begynte å lyse de gangene det har skjedd. Men jeg begynner å lure på om det er denne feilkoden P0500 som er grunnen til at motor vil stoppe på tomgang etter at motorlampa har begynt å lyse. Har søkt litt på nettet og denne fyren ser jo ut til å ha hatt tilnærmet samme symptomer som det jeg har.

Det som er så merkelig er at motoren starter helt fint etter at den har stoppet. Da kan den fint gå på tomgang lenge uten problemer. Men etter å ha kjørt 400-500 meter begynner motorlampa å lyse og motoren stopper i neste kryss når den må gå på tomgang. Det siste som har skjedd nå er at speedometeret er begynt å hoppe opp og ned, også når bilen står helt i ro.

Mekanikeren jeg snakket med skjønte ikke helt hva det var som kunne være feil. Han skulle ringe meg opp i løpet av dagen, men det ser kanskje ut som han har glemt det (forøvrig god service på verkstedet, han sjekket bilen med en gang jeg kom ned). Kan det være en sammenheng mellom denne P0500-koden og motorens lyst til å stoppe? Har lest litt rundt på nettet og det virker som det er flere som har hatt lignende symptomer med motor som vil stoppe på tomgang og dødt/spinnvilt speedometer. I tillegg lyser ABS-lyset, og det er det også flere som nevner at de har. Men mitt ABS-lys har vært litt av og på de siste par mnd.

Mistenker kanskje noe feil med bilens computer, men hvorfor skulle dette føre til at motoren vil stoppe? Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider