Gå til innhold

Olje lampe tenner Audi 100 1992 2.0E

Ranger emnet


Akram

Anbefalte innlegg

Hei,

Olje lampa lyser ved gasspådrag, dette startet i følge forrige eier etter at han byttet motorolje, gummiring på oljekjøleren og oljetrykksbryter(nedre), ser at det er en bryter over og en under på oljekjøleren, har forsøkt å nappe av begge ledningene og det rare er at lampa tenner da også, er det en mulig el feil eller er det enda flere målere/følere koblet til denne lampa?, noen som er bra oppdatert på dette? Hjelp mottas med takk:m'm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når varsellampen for manglende oljetrykk lyser, da fikser vi selvsagt dette ved å nappe av ledningene til trykkbrterene ?!?

 

Begynn med å måle oljetrykket og ta det derfra. Og forresten så er den ene trykbryteren NO og den andre NC.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå engang slik at mennesker med lite midler og mangel på kunnskap og utstyr også er avhengige av bil, da blir ikke diagnosetesten som på Møller, men som i bakgaten i irak, motoren tikker ikke ved verken oppstart eller pådrag, det er oljestrøm til toppen og lampen lyser uten ledninger på bryterene, vil si det er en god indikasjon på at vi kommer til barnehagen og psykologen før vi drar til nav uten at motoren havarerer. Setter pris på og er veldig takknemlig for at jeg ble introdusert denne siden, da mange i min situasjon får hjelp her, men hvis du har tenkt å fortsette å svare meg på en disrespektfull måte når jeg ber om hjelp, og antyde at jeg er en dust siden jeg ikke ikke vet hva NO og NC er og som gjør så godt jeg kan med den kunnskapen jeg har i steden for å oppdatere meg med din kunnskap Quattro73 så vil jeg ha meg frabedt dine svar....

Endret av Akram
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha sagt det, man fikser ikke et problem ved å fjerne symptomet. Om varsellampen for oljetrykk lyser så hjelper det aldri å nappe av ledninger. Dersom lyset skulle slukke ved en sådan handling, da er det bare deg selv du lurer. Men om lampen lyste fordi du virkelig har for lavt oljetrykk, da kommer du et lite stykke før motorhavari er et faktum.

 

Men ja, vi er her for å hjelpe hverandre, deg inklusive. Om du føler jeg tråkket deg på tærne så beklager, men jeg blir irritert når noen forsøker å fikse feil på en slik måte. Tror du skjønner hvor jeg vil?

 

Så til saken. Lyser lyset over eller under 2000 omdr? Det er slik at den ene trykkbryteren er aktiv under 2000 omder mens den andre er aktiv over 2000 omdr. Den ene er NC (normally closed) og den andre er NO (normally open), noe som er årsaken til at det lyser selv om du napper av ledningene. Sagt på en annen måte, den ene ledninger skal, under normale forhold, ha jordpotensiale mens den andre ikke skal ha det.

Hvilken farge er det på trykkbryterene dine?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår hva du mener, beklagelse godtatt:)

Så til saken, tenner over 2000rpm. Har en kjøler/brakett med følere som er i orden på vei nå fra en delebil, så skal jeg få målt oljetrykket så fort jeg får tak i utstyr. Der det er mange rådgivere er det stor fremgang. Takk for hjelpen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser av tegning i innlegg #5 så kan du teste hva som er galt. Ledningen som går inn på den hvite trykkbryteren kopler du til jord for så å holde turtall over 2000 omdr. Dersom oljetrykklampe ikke tenner, da er feilen i trykkbryteren. Bytt denne, om lyset fortsatt lyser over 2000 omdr, da har du alt for lavt oljetrykk. Eller som jeg sa, begynn med å måle oljetrykket for å finne ut hva som er galt.

Antar du har en blå og en hvit trykkbryter på din.

Har skrevet om dette før i denne tråden ; http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a6-ur-s4-s6-100-c4-1991-1997/298230-94mod-audi-100-2-6-v6-oljetrykkslampe-blinker-cruisecontrol.html

 

Tilleggskommentar: Ikke bytt oljekjøleren, kun bytt trykkbryter om nødvendig.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra når du skriver det så enkelt som du gjorde nå, som en oppskrift på å bake boller, da tar du det ut av teknikkens verden og serverer det slik at lille mann i gata kan just do it:) Bryteren oppe var sort og bryteren under var brun, denne brune er helt ny og sannsyligvis feil type. Når jeg jordet ledningen ble det halleluja stemning i hodet mitt i det lampen ikke tente hele veien opp til 4000, er bryteren som må byttes, takk for hjelpen virkelig, og etter å ha ransakt samvittigheten min mens jeg hadde hodet under panseret kom jeg til at jeg ønsker å beklage at jeg ble så følsom på deg tidligere i dag, misforsto måten du uttrykker deg på bare.

 

HA EN FIN DAG VIDERE..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra når du skriver det så enkelt som du gjorde nå, som en oppskrift på å bake boller, da tar du det ut av teknikkens verden og serverer det slik at lille mann i gata kan just do it:) Bryteren oppe var sort og bryteren under var brun, denne brune er helt ny og sannsyligvis feil type. Når jeg jordet ledningen ble det halleluja stemning i hodet mitt i det lampen ikke tente hele veien opp til 4000, er bryteren som må byttes

 

Ta trykkbryter fra delebilen og sett over. Du skal da ha den som sjalter på 1.8 bar - gir kontakt med oljetrykk tilstede (NO - normalt åpen) :)

Brun og svart er begge NC og har begge et sjaltetrykk på 0.25 bar. Så ja, den brune skal byttes ut med en hvit e.l.

 

takk for hjelpen virkelig, og etter å ha ransakt samvittigheten min mens jeg hadde hodet under panseret kom jeg til at jeg ønsker å beklage at jeg ble så følsom på deg tidligere i dag, misforsto måten du uttrykker deg på bare.

 

Å skrive i slike ordelag som du gjør nå, det er beundringsverdig og krever virkelig ryggrad :)

 

Jeg (og flere med meg) bruker alvorlig mye av sin fritid til å bidra her inne. Av og til kan jeg gjerne presisere meg på en sådan måte at det kan oppfattes nedlatende, uten at det på noen måte var hensikten. Kan av og til være vanskelig å se problemene fra andres ståsted, samt forstå deres påfølgende handlinger og hvordan de tenker, spesielt når de sitter med et problem de ikke forstår seg på - men som jeg ser løsningen på umiddelbart. I slike tilfeller kan man gjerne ordlegge seg på en sådan måte at det av noen kan tolkes som respektløst, som du gjorde. Så igjen, beklager det :)

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sånn man blir kjent med hverandre amigo, det at du deler din kunnskap er til stor hjelp for mange mennesker, så det er en god gjerning du gjør når du bruker av tiden din her inne, meningen var i utgangspunktet at menneskene skulle være gode mot hverandre, desverre er det ofte motsatt i samfunnet i dag, men det er en annen historie, nå er giver byttet og feilen er rettet, og jeg er glad og takknemlig:) oppdrag fullført....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår