Gå til innhold

Tur-retur Kirkenes Sandefjord påska 2013. Hva må vi tenke på?

Ranger emnet

EmilGundersen

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg og en kamerat sitter å diskuterer hva vi skal bruke påskeferien i år til. Og vi fikk en idé om å kjøre tur-retur Finnmark på en uke. Bilen vi har tenkt å bruke er 2002 modell BMW e46 325. Bilen er i god stand, men har feil på lambdasondene. Vil dette ha noe å si på en såpass lang tur?

Ruta vi ser for oss, er jo selvfølgelig gjennom Sverige så Finland. E4 og E75. det er litt i overkant av 2000 km. Vi tenkte å kjøre hele strekket så fort som mulig, eventuelt med en overnatting. Regner med ca 30 timer. Har kjørt denne turen før, men da på sommeren med familien. Finnes det noen steder hvor vi kan sjekke forholdene i Sverige/Finland?

Så er det noe spesielt vi trenger å tenke på? Det vi har kommet frem til så langt er:

*Reservebensin

*Reserveolje

*Litt verktøy

*Kjettinger

*Stropper/Tau

*Duct Tape/strips

*lommelykt

*GPS og kart

*Dekkskum

Målet med turen er jo i stor grad kjøreturen, også besøke familyn i Finnmark. Alle tips og triks mottas med glede!

Mvh Emil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Kjørte selv til Nordkapp i september i fjord. Da kjørte jeg via Elverum til Østersund og derifra E45 helt til Finland. Veldig bra vei! Jeg brukte to dager med ca 10 og 15 timers kjøring til Kautokeino. Ingen spesielt store avstander mellom stasjoner heller.

Jeg kjørte en 98mod Saab 9-3 med over 300 000 km på tellern og hadde ingen problemer underveis, men vær oppmerksom på reinsdyr når du kommer nord for polarsirkelen!

Dette var bare første del av min biltur i fjord, jeg fortsatte ned til Helsinki, gjennom baltikum, gjennom polen, slovakia, ungarn og ned til kroatia! Hjem via Slovenia, italia, østerrike, tyskland, danmark og sverige. Saaben gikk feilfritt alle 12 000 kilometerne og er klar for ny tur i sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bedre enn forventa, veiene var bra i estland og litauen, litt dårlige i latvia (veldig mye dårlig lappa asfalt). Eneste som kunne være litt skummelt var semi-trailerne som kjørte forbi hverandre over alt. Husker en gang da en av dem skulle kjøre forbi med møtene trafikk og plutselig var det tre semier i bredda på en tofeltsvei! Dette var verst i polen. Motellovernatting kostet sjeldent mer en drøye 100kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider