Sten1 Skrevet Mars 13, 2013 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2013 Jeg har like mye peiling (eller lite) på bil som en skilpadde har på rakettforskning (nesten) så jeg håper noen her kan komme med noen innspill før jeg kaster bort flere penger hos verksted. Jeg har en C240 bensin, 2000 mod med automatisk kasse som har gått 285.000 km som "nr 2" bil. Den er meget pen, frisk og fin - bortsett fra motoren som har blitt syk etter nyttår... Null problemer, 98% rustfri, ulyder og andre ting som gjør en bil kjip å ha med å gjøre. EU godkjent i desember med null anmerkninger og har vært fulgt opp med servicer etc av første eier samt undertegnede. For drøyt 1 mnd siden oppdaget jeg plutselig at jeg røykla hele veien bak meg med tykk gråhvit eksos ved en forbikjøring i svak motbakke etter å ha ligget i 50- og 60-sone i en del kilometer. Merket ikke noe på motoren mht "drag" etc. Ikke sett noe merkbart av eksos utover vanlig før dette. Inn på verksted: "Luftfilter" sa de. "Javel..", sa jeg og de skiftet luftfilter. Et par dager senere oppdaget jeg at det samme skjedde på nytt: masse gråhvit røyk og sur bilist bak. Inn på verksted igjen. "Tette oljekanaler i toppen" - mente verkstedet. De sa de hadde bl.a snakket med verksted hos Bertel O Steen som var enige i diagnosen. Verkstedet tilbød seg å fikse "biffen" vha en skikkelig rens med ett eller annet "vindundermiddel" som var snill med toppakning og det var ikke måte på hvor koselig og bra det skulle være - sa de... Et par oljeskift med innlagt bytte av filter etterpå skulle rense systemet for gruff og dritt og så ville alt bli bra for 7.000 sure opptjente NOK. Hvor lenge var Adam i paradis? Jo, til et par dager senere. Da oppdaget jeg at det var lite kjølevæske så jeg fylte på før jeg ga meg landeveien i vold med festlig røyklegging av nærmeste omgivelser nå og da ved økning av turtall. Dette har fortsatt og blitt værre på de turene som bilen har blitt brukt i det siste. I går gjorde jeg en tur på ca 20 mil og hadde da 3-4 innlagte "røykleggingsaksjoner". Det er helst under akselerasjon i motbakke at det skjer men ikke konsekvent. I går fusket den faktisk også litt når det røyk som verst men gikk helt normalt igjen etter en liten stund. På tomgang kan jeg ikke se at det kommer særlig mer eksos enn før problemene startet. Jeg synes jeg røyken også hadde litt svakt blålig preg av og til. Full sjekk av olje og kjølevann før jeg dro og når jeg kom hjem. Litt i overkant av 2 liter kjølevann måtte fylles på etter turen og oljenivå som var på maks etter "vindunderkuren" hadde sunket til midt på peilepinnen men ikke minsket merkbart - tror jeg - i løpet av dagen. "Håndspåleggingen" hos verkstedet var for ca 14 dager siden og bilen har vel gått 500 - 700 km km siden da. Kan for øvrig ikke se særlig mer hvit "guffe" under oljepåfyllingslokket enn at det såvidt legges merke til - "kondens" sier de som har sett på det. Oljepåfyllingslokket sitter for øvrig litt løst men det detter ikke av. Har snakket med diverse verksteder i dag og det var en varierende opplevelse. Det resulterte i alt fra tilbud om toppakningbytte med sliping av topp for 15-20 lapper inkl mva til 35.000 kr for samme jobb. I tillegg ble jeg også hos ett verksted bed om å komme inn med bilen før de kunne si noe som helst - ikke en gang fortelle hva de tok for toppakningsskifte - så de fikk kløyve motoren og sjekke.. En undersøkelse som kostet 7-10.000 kr for å finne ut hva som "kanskje kunne være galt - reparasjonen kom i tillegg selvsagt! Det lille jeg kan om motorer (bortsett fra at de durer når de fungerer og at det går alt for dyrt drivstoff inn i ene enden og veldig høyt avgiftsbelagt eksos ut i andre mens det er en haug med dyre bevegelige deler som går i stykker med jevne mellomrom inne i motoren) sier meg at dette er toppakning evt i kombinasjon med ventilringer/-tetninger/ ventilfustasjeopphengsforkoblinger (eller hva det heter :smilbmw:) evt slitte stempelringer - evt alt på en gang mao DYYYYRT å fikse. Her i heimen langt uti Gokk trenger vi to biler. Jeg tenker som så at hvis jeg bruker 20 laken på toppakningsskifte MEN at bilen da blir bra, så er det verdt det selv om bilen i seg selv ikke har store verdien. Bruksverdien og at jeg kjenner tilstanden og vet at den er ok ellers er verdt en del og ikke dirkte målbart i kroner. Vraker jeg den - evt selger den som delebil - og kjøper en ny "Nr 2" bil til 40-50.000 så risikerer jeg jo at det er mye mer feil med den enn den jeg har - så lenge motoren på 240`n er i orden... Er det noen i menigheten her som har noen innspill? Av natur stoler jeg nemlig mest på folk som diskuterer av interesse med stor kunnskap og erfaring enn "fagfolk" med økonomisk underliggende motiver... På forhånd takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.