Gå til innhold

Frustrert over firkantet firmabilregelverk? Facebookside.

Ranger emnet

JChE

Anbefalte innlegg

Det er jeg også. Har opprettet en facebookside: https://www.facebook.com/pages/Vi-som-vil-ha-nye-firmabilregler-n%C3%A5/103453989846266

Setter stor pris på om dere tar en titt, og kanskje "liker" og/eller deler. Jeg kan jo selvfølgelig ikke gjøre noe, men hvis mange nok engasjerer seg i saken, kan det kanskje skje noe en vakker dag. Det er ihvertfall mitt håp. Har også sendt mail til diverse politikere. Ingen av de som sitter i regjering i dag da, det tror jeg ikke er noe vits.

Endret av JChE

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Elektriker-bilen skattlegges like mye som en flott stasjonsvogn |  broom.no - alt om motor - biler, bruktbiler, biltester og bilmerker

Og flatpedal: reglene har vært slik lenge, så jeg tviler på det var bedre med forrige regjering. Men fortid er fortid, jeg vil at reglene skal bli bedre i fremtiden.

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektriker-bilen skattlegges like mye som en flott stasjonsvogn*|* broom.no - alt om motor - biler, bruktbiler, biltester og bilmerker

Og flatpedal: reglene har vært slik lenge, så jeg tviler på det var bedre med forrige regjering. Men fortid er fortid, jeg vil at reglene skal bli bedre i fremtiden.

Lønn skal vel skattlegges? Utifra hva jeg ser på mitt hjemsted så burde reglene skjerpes. Det er en haug med håndverkerbiler som er på veiene etter arbeidstid og i helgene. Alt dette nekter jeg og tro er overtid.

Endret av Rsele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønn skal vel skattlegges? Utifra hva jeg ser på mitt hjemsted så burde reglene skjerpes. Det er en haug med håndverkerbiler som er på veiene etter arbeidstid og i helgene. Alt dette nekter jeg og tro er overtid.

Kan vel godt hende at de du ser skatter av bilen og bruker den privat istede for å eie en egen bil.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at jeg ikke vil skatte av firmabilen, jeg sier bare at den ikke bør være like dyr å skatte av som en personbil. Og at jeg vil ha muligheten til å skatte pr km kjørt privat.

For en transporter med 1 bra og 2 vonde seter er ikke like egnet til privat bruk som en ny volvo v50 eller lignende. Og da bør det heller ikke være like dyrt å skatte av en slik bil. Jeg forstår ikke hvorfor så mange tror jeg vil fjerne firmabilskatten, det er bare å lese det som står der...

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del ville det jeg kjørte privat med firmabilen utgjort under en fjerdedel av total kjørelengde med bilen. Det er kun snakk om å hente og levere i barnehagen for min del, og det blir noen dyre kilometer når det koster 3-4000 i måneden med full firmabilskatt.

Må bare presisere at jeg kjører privatbil til jobb, og har firmabilen stående der. Dette er forferdelig tungvint, siden jeg da må innom kontoret hver eneste dag, 2 ganger om dagen. Det trengte jeg ikke før, da jeg dro rett til og fra kunden. Nå kaster jeg bort masse tid på å stå i kø, og det blir på sikt bare dyrere for kunden.

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser den men jeg har problem med og forstå at det er så mange håndverkerbiler på veiene etter arbeidstid og i helgene. Jobber de overtid,jobber de svart eller er det rett og slett gunstig for dem og ha firmabil? Kan jo og være at de er skattesnydere.

Denne måten og skatte firmabiler på blir det letteste for staten. En enslig får heller ikke lavere renovasjon enn en familie på fem. Sånn er det dessverre og leve i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at du ser mange norske håndverkerbiler i Strømstad, Tøcksfors og Charlottenberg er nok at de regner på anbud. Det er jo et kjempemarked for overbetalte norske håndverkere i Sverige.

Problemet med firmabilbeskatningen slik jeg ser det, er ikke regelverket. Det er riktignok firkantet, men det er rettferdig. Problemet er heller at det er alt for få kontroller. Med flere kontroller hadde nok respekten for regelverket økt.

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være flere grunner til det.

1. De kjører ulovlig, enten fordi de ikke vet eller fordi de gir beng

2. De betaler full skatt

3. De eier bilen selv og får en kompensasjon fra arbeidsgiver

4. De jobber overtid

Dagens ordning er kanskje den letteste for staten, men det betyr ikke at det er en riktig løsning. Dagens løsning fører til at flere jukser med kjørebok og bruk av firmabil, fordi det blir uforholdsmessig dyrt å betale full skatt bare fordi ungen skal i barnehagen, eller man trenger å kjøpe seg mat i lunsjen.

Jeg vet hvordan reglene er nå, men jeg vil forandre reglene. Folk har klart det før...

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, regelverket er ikke rettferdig når en 3-seter transporter gir samme skatt som en Ford Mondeo med 5 seter. Den første bilen kan kun brukes til små ærend, den siste kan fullt og helt erstatte en privatbil.

Hadde min jobb vært slik at jeg kunne hatt en mondeo som privatbil, hadde jeg selvfølgelig ikke eid privatbil i tillegg slik som jeg gjør nå. Da hadde jeg spart masse penger. Hvorfor er det rettferdig at det skal være dobbelt så dyrt for meg å kjøre, bare fordi jeg har valgt å bli håndverker?

Bilforumet.no
Super Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider