Gå til innhold

Lekkasje lokk thermostathus, åpner thermostat?

Ranger emnet


gutt78

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Fikk denne uken en lekkasje på lokket til thermostathuset. Skiftet thermostat 1.feb.

 

Hadde den på verksted i dag, de skiftet lokket. Når jeg henter den tror han at thermostaten ikke åpner. Siden slangen ut fra lokket som går nederst på radiator er kald ved 90grader på tempmåler. Jeg henter ut bilen slik den er, bilen har jo aldri ligget på 90grader ved varm motor.

 

Sjekker dette selv:

 

- Lar bilen stå på tomgang til den viser 100grader, kjenner på nedre slangen; den er litt varm første 10cm fra lokket. Men kaldt ellers.

- Kjører en tur på 5min; nå er den varm hele veien ned til radiator.

- Øverste slange som går inn på vannflensen(3) er veldig varm, det er vel normalt?

 

Så til spørsmålene:

1.Hva skjer med en motor om du kjører med thermostat som ikke åpner?

2.Hva er symptomene på at den ikke åpner?

3.Satte inn ny thermostat 1.feb, denne kan vel ikke være defekt. Tempmønsteret på motor er det samme som med gamle thermostaten. Ca 100grader+. Bilen kan vel ikke ha fungert i 1år og 3mnd uten sirkulasjon i system pga den ikke åpner.

 

 

Bilde:

 

1415546.jpeg

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "bilen har jo aldri ligget på 90grader ved varm motor"? Ligger den over eller under?

Byttet du pakningen på termostathus når termostat ble byttet?

 

1. Øvre slange blir varm ja, er normalt. Nedre slange blir varm når termostat åpner dersom vannpumpe er ok. Om man kjører med termostat som ikke åpner, da vil motoren koke til slutt så sant ikke varmeapparatet står på såpass mye at dette kjøler tilstrekkelig.

2. Les over.

3. Om temp viser ~100 grader så kan det skyldes trappet luft i toppen, feilvisning i instrument eller noe feil verdi på temp.giver. Mest sannsynlig er termostaten din ok.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "bilen har jo aldri ligget på 90grader ved varm motor"? Ligger den over eller under?

Byttet du pakningen på termostathus når termostat ble byttet?

 

1. Øvre slange blir varm ja, er normalt. Nedre slange blir varm når termostat åpner dersom vannpumpe er ok. Om man kjører med termostat som ikke åpner, da vil motoren koke til slutt så sant ikke varmeapparatet står på såpass mye at dette kjøler tilstrekkelig.

2. Les over.

3. Om temp viser ~100 grader så kan det skyldes trappet luft i toppen, feilvisning i instrument eller noe feil verdi på temp.giver. Mest sannsynlig er termostaten din ok.

 

Den ligger alltid på ca 100 grader ved kjøring. Ved tomgang/køkjøring opp mot 110-115. Slik var det før jeg skiftet den også.

 

Når jeg skiftet thermostaten selv husker jeg den store o-ringen. Denne puttet jeg inni huset bak selve thermostaten, dette var kanskje feil(nevnte dette for verkstedet). Den skulle kanskje vært utenpå flaten mot lokket utenpå huset for å tette. Men uansett så er det tett nå etter verkstedet har skifte lokket og o-ringen på nytt.

 

1. Nettopp, bilen har jo aldri kokt. Merket også at det var mer trykk i slangene når jeg klemte på den etter litt kjøring.

3. Tror også at alt er ok. Lufter ikke systemet seg selv greit på disse da?

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, systemet lufter seg ikke selv, ikke helt hvertfall.

Kjøp ny den store giveren på oversiden av vannflensen - eller venn deg til at 100 grader betyr 90 grader ;)

 

Elsa sier bare man skal fylle opp, så kjøre litt....sjekke nivået å etterfylle. Noe annet man kan gjøre for å lufte bedre? er ikke klima.

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ELSA sier mye rart.

På noen C4 er det lufteventil der slangene går inn på varmeregisteret, for å se hva det er på din må du ta av dekselet over vannkassen. Har du ikke slik lufteventil så kjør motor varm. Finn så den bratteste bakken du vet om og kjør bilen opp i denne, stopp slik at bilens venstre front er høyest og hold turtallet på ca 2500 omdr til radiatorviften starter (105 grader).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår