Gå til innhold

Bremsefeil 2002 Passat 4motion 1.9tdi

Ranger emnet

khan2002Passat4motio

Anbefalte innlegg

Hei

For noen dager siden byttet jeg 4x skiver + klosser og høyre ytre drivledd på min 2002 Passat 1.9tdi 4motion 130hk.

Nå får jeg feilmelding STOP Bremsen Felher samt 3 pip. Jeg har sjekket at klossesensorene sitter riktig, får annen feilkode når jeg kobler de av, gul running med prikker på sidene. Har også lasket sensoren på bremseveskebeholderen, men får fortsatt feil.

Denne feilmeldingen forsvinner noen ganger akkurat når man har begynt å kjøre og blir da borte til man stopper og starter, andre ganger hele tiden. Ved hard oppbremsing på, feks snø, slik at ABS-en slår inn, forsvinner også feilen og blir borte til stopp start. ABS-en fungerer på riktig måte.

Kan det være ABS sensor som er defekt? Eller kan det være en annen ustabil sensor? Forslag mottas med takk! :)

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e hadde nesten samme problem på min focus da va de abs sensoren som er tilsmussa. har du ikke tilgang på diagnose så er de å nappe ut kontakta å ome den menst man snurrer dekker rundt. sjekk alle 4 sensora den som er høgast da er de den. men de skal vere ganske stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant faktisk ikke feil på ABS-sensor med diagnose. Heller ikke noen andre feilkoder relatert til bremser (en Passat uten feilkoder er vel å drømme?). Hva om feilen er i sammenheng med bytte av drivknuten? Sjekket så godt jeg kunne når knuten ble byttet at det var den samme og brukte alle deler som fulgte med. Men man vet aldri ...

Vet ikke hvilke feilkoder man kan få vedr ABS sensor. Hvis man ikke har kontakt med den vil man vel få en feilkode i instrumentet og med diagnoseutstyr. Men hva om sensoren leser av feile verdier? Slår dette ut som en ABS sensor feil? Kan nevne at ABSen fungerer og gjerne slukker lyset når den slår inn.

Endret av khan2002Passat4motio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle være for min bil ja. Kunne ikke se noen forskjell på de. Det var ingen ABS-krans der, og det er heller ikke det på andre siden. Ytterst på knuten nedenfor mansjetten er den konisk formet, og den går rett inn i selve stammen (eller hva den kalles).

Skal hente den gamle knuten i morgen, og satse på å skru opp i helga, eventuelt bytte det med ny, original kjøpt på Møller. Den som står på nå kjøpte jeg hos Bilxtra. Kan prøve diagnose etter kjøretur og se om det dukker opp noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sensoren inne i bremsevesketanken som er defekt. Pipingen stopper når man kobler ut tanken. Denne sensoren virker motsatt av sensorene i bremseklossene. Der må kretsen for sensoren være lukket for å ikke trigge feil.

Kan også nevne at jeg ikke fikk noe spesifikk feilkode på diagnoseutstyret jeg brukte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider