Gå til innhold

hyperaktiv tomgang på min c4 2,6Q.

Ranger emnet

thomastransport

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er relativ fersk som eier av nevnte bil og har følgende problem. Bilen har en veldig hyperaktiv tomgang som varierer mellom ca 750 -16-1700 omdreininger. Stabiliseres kun viss ratte svinges maks og holdes der litt. Da er tomgangen normal.pluss att ved pådrag skyter turtalle opp på ca 3000 og holdes der ca 5-10 sek før den synker og fortsetter sin hyperaktive lek. Hva er galt?????

Alle tips og triks tas i mot me takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De høres jo ganske logisk ut men de som skjer me nevnte f...skap e at den jager på turtall. Noe så unormalt mye.glemte å i farta å nevne att bilen har stått i over ett år. Men den startet me kabler me en gang og da starta jaginga.bilen sto i over en time å gikk på tomgang.tenkte da att "problemet" gikk ober når bilen nådde drifttemp men nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt etter luftmengde/massemåler. Falskluft der vil føre til at motoren blander bensin/luft feil.

ICV er tomgangsregulator/motor ja :)

'92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt),

'95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk. Da har jeg litt mer å gå på. Men er det noen her som vet dimensjon på vacuumslangene på nevnte motor så jeg vet hva jeg skal få tak i før jeg begynner. Er vel like greit å skifte ut alle når en begynner. De har jo stått der siden 96.

Er det noe annet ved denne quattro modellen jeg bør sjekke ut nærmere? Feil/svakheter jeg bør være obs på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider