Gå til innhold

95 mod Audi 80 2.0 90 hk, motor fusker.

Ranger emnet


Gjest JohanM

Anbefalte innlegg

Hei! Kjører for tiden rundt i en 95 modell Audi 80 avant, min 4. audi 80 og er jo selvfølgelig strålende fornøyd. Det er en 2L 90 hk motor. Helt fra jeg kjøpte den har den "boffet" litt i potta når den står på tomgang, har også hatt problemer med litt lugging.

 

Tenkte det bare var kondens når jeg kjøpte den, fyllte tanken full og helte på kondensfjærner, dette hjalp litt, men ikke nevneverdig. Har da tatt føre med tenningsdeler, skiftet plugger, rotor og fordelerlokk. Tenkte det kanskje var en teningsjustering, men da fant jeg ut at jeg ikke kan justere tenningen på denne, hvertfall ikke på vanlig måte med å vri på fordeleren.

 

Når den står å går på tomgang er lyden litt lik som om den får litt for høy tenning. Er det noen der ute som har noen tips om hva jeg kan prøve nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har ABT-motor og på denne kan tenning justeres som på mange andre biler, ved å vri fordeleren. Men, at tenningen har blitt feil uten videre er lite tenkelig (skal være 6 grader fØD).

Sjekk heller gummiflensen mellom spjeldhus og innsuget, om denne sprekker kan motorgangen endres en del, i verste fall stoppe om hullet er for stort.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :) Glemte å skrive at pluggledninger er skiftet også. Jeg trodde også det, men jeg er ikke kar om å få vridd på fordeleren, den henger bom fast. Jeg sprayet startgass på denne flensen i stad, for jeg tenkte kanskje det er den, fikk ikke sprayet over alt, men den endret ikke noen gange. Nå koster ikke akurat denne flensen noe særlig, så jeg regner med jeg kjøper en ny i morgen å få skiftet den i påsken. Har litt andre ting også som jeg må fikse på da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at defekt lambda også kan skape problemer, da stort sett grunnet for fet blanding til motor. Denne kan måles om du har et analogt måleinstrument, digitalt går ikke.

Ikke kjøp ny gummiflens før det er verifisert at den er defekt, den som står på er sannsynligvis MYE bedre enn de (nye) man får på Biltema.

Det du også kan sjekke er den blå temp-giveren på vannflensen på toppen, denne skal være ca 250 ohm ved 90 grader og ca 2500 ohm ved 20 grader. Ved 0 grader ~6000 ohm.

 

Tenningen skal man ikke røre uten at man har tenningslampe tilgjengelig. Tenningen skal justeres til 6 grader fØD ved driftstemp på motor og alt som trekker strøm skrudd av. 8 grader fØD om man kjører kun på 98-oktan.

 

TempECUCLTR4.jpg

 

VerditempECU-1.jpg

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Kjører for tiden rundt i en 95 modell Audi 80 avant, min 4. Audi 80 og er jo selvfølgelig strålende fornøyd.

 

Nå er nok min påstand noe farget av egne erfaringer og patriotisme, men mener helt ærlig at enklere og bedre bilder enn Audi type B3 og B4 skal man lete lenge etter, uansett årgang. Ikke ruster det, deler er billige, svært lite feil og de er stort sett enkle å skru på.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 1 stk B2, 1 stk B3 og 2 stk B4. Hatt utrolig lite tull med dem alle sammen. Denne jeg har nå hadde stått i ett års tid, og det fører jo gjerne med seg litt av hvert som dukker opp etter man har kjørt noen mil. Dette er den Audin jeg har kostet mest på til nå, men så var den billig i utgangspunktet, så da er det ikke så farlig. For å gjøre ting enda rimeligere bestiller jeg noen deler fra England og Tyskland, og ellers får man det meste på Biltema eller Bema til en veldig ok pris. Jeg har litt mer som må gjøres på bilen, vet ikke om alle delene rekker frem før påske, så det kan hende jeg skrur helgen etter, da skal dette gjøres:

 

- Rense veivhusventilasjon, i dag morges forsvant oljetrykket, etter jobb var det bra igjen, tenkte at det kanskje kunne være kondens som hadde forårsaket det, tok av røret på veivhusventilasjonen og stakk inn ett skrujern, det kom ut med mye grå guffe på, så det er vel kanskje det som har vært årsaken vil jeg tro. Tok en motorflush og skiftet oljefilter og olje, å den maler nesten som en katt igjen :)

 

- Smøre opp bremser foran

 

- Skifte 1 indre drivledd, høres ut som bilen skal ramle fra hverandre i høyre sving.

 

- Sliter med en del vibrasjoner når jeg gir på, regner med dette er bakre motorfeste på girkassa?

 

Ellers har jeg i vinter skiftet hjullager bak, komplette bremser med calipere bak, kupevifte motor + formotstand.

 

Bilen skal på EU kontroll nå i våres, og jeg tror den snart skal gli gjennom uten problemer :)

 

Målte temp føleren nå i stad, ved driftstemp, fikk da 264 ohm som resultat tror jeg, MERK: Satte multimeteret på 2000 ohm, skal det ikke da måle opp til 2000 ohm? Jeg er ikke god på elektronikk, og det er mange år siden jeg har drevet å målt noe særlig med dette, så må bare dobbeltsjekke om jeg har rett eller er helt på jordet... Ingen hadde åpent, så jeg får evt svinge innom i morgen å få kjøpt en ny føler (Biltema hadde ikke, hehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emulsjon i veivhusventilasjon, under toppdeksel og oljepåfyllingslokk kan komme av mye småkjøring, enda verre med Shell-olje, i verste fall pga defekt toppakning. Dette skal uansett ikke medføre at oljerykket forsvinner da det legger seg i motorens øvre deler mens oljepumpa står under veiva med pickup nedi bunnpanna. Kan være dårlig kontakt på en oljetrykkbryter eller trykkbryter som ikke fungerer som den skal (er to stk).

 

Når det gjelder bremsene så er det som regel bare anleggsflaten mellom klossene og åket som må pusses og smøres, samt sjekke at glideboltene går helt fritt uten treghet og at mansjettene på disse er hele.

 

Er sjelden indre drivledd ryker, er som regel alltid det ytre som slites ut. Om mansjetten er ødelagt skal man ikke kjøre videre langt før det kommer lyder, da spesielt ved mye rattutslag. Vibrasjoner når du gir på kan meget godt stamme fra defekt drivknute.

 

Temp-giveren din høres ut til å være i orden, 264 ohm ved 90 grader er godt innenfor spec. Trenger med andre ord ikke kjøpe denne ny. Luftfilteret er nytt? Sjekk lambda, evt bytt den om den er fra bilen er ny og kjørt ~200' km.

 

Tråd med mye kjekt å vite: http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/275970-samletrad-div-guider-og-diy-audi.html

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips! :) De ytre er skiftet, så nå står indre for tur, kjenner klart stor slark i det ene indre. Bilen har rullet 335.000, så jeg skal få skiftet lamban etterhvert da regner jeg med, skal få lånt meg ett analogt instrument å få målt den også.

 

Når det gjelder oljetrykket så tviler jeg på det er en føler, i.o.m det raklet i motoren som om den var tørr, men det var til topps på peilepinnen. Bilen brukes stort sett til småkjøring egentlig, jeg holder toppakningen under oppsyn, men har ikke sett at det forsvinner noe kjølevann enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår