Gå til innhold

Hvor tung tilhenger har du lov til å trekke

Ranger emnet

btl

Hvor tung kan tilhengeren være?  

54 stemmer

1. 1. Hvor tung kan tilhengeren være?

• Jeg har aldri lov til å kjøre tilhenger med bare klasse B. For å i det hele tatt ha lov til å trekke tilhenger, må jeg ha klasse BE.
      5
    • Jeg har lov til å trekke tilhenger uten BE kompetanse, men denne tilhengeren har jeg ikke lov til å trekke uansett om den er tom. Jeg trenger klasse BE for å kunne trekke det lovlig.
      15
    • Dette kan jeg gjøre helt lovlig, fordi bilen og tilhengerens aktuelle vekt er langt under 3500kg som er det maksimale jeg har lov til å trekke.
      34

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg bare skulle sjekke hva folk vet om tilhengertrekking.

Du har en bil med

Egenvekt på 1600kg og tillatt totalvekt på 2500kg

tilhengervekt m/brems 1550kg

tilhengervekt u/brems 650kg

Du har førerkort klasse B og skal trekke en tilhenger med brems som har en egenvekt på 500kg og tillatt totalvekt på 1800kg. Du laster den med 400kg. I bilen tar du med 2 hjelpemenn for å bære ut av tilhengren, og dere veier tilsammen ca 230kg.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helst ikke si svaret, fordi jeg vil gjerne se hva folk tror. Og hvis svaret står her, så svarer de bare det.

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye å tenke på her.

Samlet totalvekt av trekkbil og tilhenger får ikke overstige 3500 kg med klasse B.Du ryker på det.

Dessuten må du se hvor mye trekkbilen har lov og dra, vanligvis tilhenger som er like tung som bilens egenvekt.Sjekk vognkortet.

Men om det er tilhengerens tillatte totalvekt eller aktuellvekt som teller her er jeg ikke sikker på.Tror det er aktuell vekt og da går det nok bra med tilsammen 900 kg henger.Men lesser du hengeren full får du mest sansynlig ikke lov å slepe den selv med BE førerkort.Kommer an på hva vognkortet sier og hvor hvor kraftig kule du har på bilen.(Vanligvis max 1500kg).Kuletrykket får heller ikke overskride tilhengerfestefabrikantens eller bilens begrensning.Vanligvis 75-100 kg.

Maks hastighet for henger med bremser er 80 kmt og 60 kmt på hengere uten bremser.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir spørsmålet mitt stilt blant bilinteresserte og ikke den vanlige normann. Men selv om jeg stiller spørsmålet blant bilinteresserte, ser det ut som mange ikke vet hvordan reglene for tilhengertrekking er, og det er sikkert veldig mange som trekker tilhenger ulovlig i god tro. Nylig ble en kamerat av meg anmeldt for å ha gjort akuratt dette. Han trodde han kjørte helt lovlig, men aktuellvekten var under 3500kg, men den tillatte totalvekten var over 3500kg. Han har ikke fått noe svar på hva som vil skje ennå. Politiet viser sjelden hensyn når de tar folk som for eksempel i akuratt dette eksempelet kjører med for høy tillatt totalvekt. Det som irriterer meg er at de spekulerer i folks dumskap og mange tilfeller kunne vært unngått, hvis det i vognkortet også kunne stått spesifisert den maksimale tillatte totalvekten på tilhengeren for klasse B og ikke bare den maks aktuelle vekten for tilhenger. Egentlig synes jeg at det er teit at man ikke har lov til å trekke tillatt totalvekt over 3500kg uten BE. Hva synes dere?

joppa: Du har også lov til å trekke tilhenger med brems med bare klasse B.

v8power: maks 60km/t hvis tilhengeren ikke har bremser og hvis den har en aktuell vekt på 300kg eller mer.

I bilens vognkort står det hvor mye den aktuelle vekten av tilhengeren kan være med og uten bremser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke hadde vært sånn så tror jeg det kunne blitt mye spennende resultater.

Tenk deg den største VW LTèn tom med en boggie henger uten last. Det blir litt av en doning, under 3500 hvis man tar den fatiske vekten.

Hvis du eide en bedrift med denne kortesjen, ville du ha overlatt den til en 18 årig jente med et uke gammelt førerkort klasse B?

for det kunne ha vært en sann historie hvis ikke vi hadde hatt klasse BE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke lånt bort noen av mine biler til en 18år gammel jente som nettopp hadde fått lappen uansett. Kanskje min volvo 740en med automatgir, for da er det ikke noe clutch å slite ut:)

Hu klarer vel å kjøre en VW LT rett frem like bra som hu kjører den rett frem med henger? Når det gjelder å rygge den eller kjøre på trange steder, blir det vanskligere for henne. En LT kan nok bli vansklig for henne å rygge, da alle jenter er avhengig av å vri på hodet når de skal rygge, istedenfor å se i sidespeilene. Hun har jo lov til å kjøre en VW polo med en vanlig tilhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer grovt sett to slags ulykker med henger her i norge.Det ene er familiefaren som har lånt seg en liten Tysse henger for å hente jord eller grus til hagen.Han vil jo selvsagt ha haug på hengeren for han vil jo ikke kjøre flere turer enn nødvendig.At en kubikk med jord/stein veier flere tonn oppdager han ikke før alt ligger strødd med pungterte dekk,ødelagte hjulagre osv.

Den andre slags ulykker er folk som har leid seg en bilfraktehenger for å hente en bil eller kaste et vrak.Helt utrolig at uleiefirmaene ikke sjekker hva slags bil de skal dra hengeren med og evnt nekter dem utleie.Har selv vært og hentet folk som har hatt Sierra feil vei opp på bilhenger og dradd Med Golf1! De kunne ikke forstå hvorfor alt lå strødd og veltet i første rundkjøring.Det burde også automatisk fulgt med skikkelige stropper når man leide bilfraktehenger.Når folk kommer med små forhjulsdrevne biler med 1000 kg egenvekt og bilfraktehenger er det fare på ferde!

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Fridjow

Hvis man skal ha lov til og kjøre noe så burde man vel klare det mer enn bare rett frem?

En jente på 18år har lov til å kjøre poloen til morra si med en tilhenger bak, men jeg har mine tvil om at hu klarer å rygge den. Hun kan sikkert klare det ved å prøve seg frem litt.

Originally posted by

Helt utrolig at uleiefirmaene ikke sjekker hva slags bil de skal dra hengeren med og evnt nekter dem utleie. [/b]

De vil vel tjene mest mulig penger, og da er det dumt å nekte folk å leie. Det er egentlig sjåføren som har ansvaret og utleiefirmaet har forsikring på tilhengeren, og det går bra i de fleste tilfeller. Hvis det går galt, må leietakeren vanligvis betale en sur egenandel. Jeg er så enig i at det burde fulgt med skikkelige stropper når man leier biltilhenger.

Det er stadigvekk tilhengere med ødelagte dekk som står langs veikanten å se. Står for tiden en på E18 mellom Nordstrand og Ulveøya i Oslo og den har iallefall stått der en ukes tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som også må taes med i betraktningen om B kontra BE er at de fleste større hengere er boggi! Det er lettere å manøvrere en boggihenger enn en med 1 aksel!

Ergo så burde det nesten vært omvendt! Med B får man dra stor henger, mens med BE får man dra små hengere også! ;)

ES

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å snu litt på proplemstillingen her...... kan jeg trekke en tom biltransporter ( ca 560 kg) med tillatt totalvekt på 2 tonn etter min jetta som kan trekke 900 kg. ja jeg har be.

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by thor_no

for å snu litt på proplemstillingen her...... kan jeg trekke en tom biltransporter ( ca 560 kg) med tillatt totalvekt på 2 tonn etter min jetta som kan trekke 900 kg. ja jeg har be.

Nei, tillat total vekt er alt som teller. Dette gjelder både bil og henger. Hvis du blir stoppet i kontroll er det som står i vogn kortet det som blir sjekket, om det er noe på hengeren er irelevant.

Så hvis noene har falt ut:

Med Førerkort klasse B kan du kjøre med henger, men da skal tillat totalvekt(full lastet) på bil og henger ikke overskride 3500kg.

Bilen må også være godkjent for og trekke en så stor henger.

Så med eksempelet over vil du aldri nå 3500 kg, da jettaen kun har lov til og trekke henger med totalvekt 900kg.

Med BE kan du trekke bil og henger med til sammen totalvekt 7500kg.

Men også her må bilen være godkjent for hengeren den skal trekke.

F.eks: En vw transporter har tillat totalvekt 2000kg, og tillat og dra henger med egen driftbrems på totalt 2000kg.

Hvis du kjører denne bilen med en så stor henger må du ha BE.

Men hvis du med det samme eksempelet har en henger som har tillat totalvekt 1500kg holder det med B.

For da er ikke tillat total vekt sammlet over 3500 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by thor_no

Hei

Ja, det har du lov til. Når det gjelder hva bilen har lov til å trekke går det på tilhengerens aktuelle vekt i øyeblikket du trekker den. Hvis det står 900kg er det ikke så lurt å laste hengeren med så veldig mye mer enn det. Iallefall ikke hvis du har utslitte foringer i bakstillingen, f.eks i tverrstaget/panhardstaget hvis du har det:)

men..

Hvis du ikke hadde hatt BE, så spørs det hva den tillatte totalvekten på jettaen er. Hvis den er under 1500kg, har du lov til det, for da overstiger du ikke 3500kg :)

Nå er jeg ikke helt sikker på om jeg har rett, men det er to typer forskjellig overlast. Det er teknisk overlast (overlastet kjøretøy) og overlast av veien. For kjøretøy under 3500kg, kan man ikke ha en eneste kg i teknisk overlast, (veioverlast er lite aktuelt under 3500kg) men for kjøretøy over 3500kg er det slik at man har frimarginer. Hvis man må på vekta og veier bilen, runder de vekten av hver aksel ned til nærmeste 100kg, også trekker de ifra 500kg på forakselen og 1000kg på andre aksler/boggi. Hvis det er noe overlast (teknisk eller vei), blir det overlastgebyrer. Gjelder som sagt ikke kjøretøy under 3500kg.

Hvis man har en bil+henger som tilsammen har tillatt totalvekt over 3500kg, vil det da gå som ett kjøretøy over 3500kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider