Gå til innhold

1,9 CDTI 150 hk noen erfaringer med lav temperatur og ulyder ved gassoppslipp?

Ranger emnet

ipfox

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en Vectra med den nevnte motoren og jeg har hatt utrolige mange problemer med den etter innkjøp for et år siden. Har nettopp hatt den inn til en større reperasjon på det lokale merkeverkstedet( en del av det rekamasjonsarbeid), men er fremdeles ikke fornøyd. I januar var bilen inn til første repr. og etter jeg fikk den tilbake hadde jeg den på konsultasjonstime hos NAF som anbefalte reklamasjon. Problemet med bilen var noe med registeret, og den ene dysa hadde kuttet ut. Etter reklamasjonsarbeid fant verkstedet ut at den ene ventilløfteren hadde tatt kveld, så den ble ordnet opp sammen med 2 nye dyser, og jeg fikk tilbake bilen, med lovnader om at nå var alt i orden. Jeg synes fremdeles at det virker som om noe er feil med den og skal ha den inn på ny NAFkonsultasjon.

Det jeg kom til å tenke på var at i konklusjonen fra den første NAFkonsultasjonen så ble det bemerket meget lav driftstemperatur. Jeg oversendte hele konklusjonsteksten sammen med reklamasjonen men verkstedet har ikke adressert dette i det hele tatt. Her i byen er det omkring -2 til +4 om dagene, men det er såvidt temperatrmåeren i bilen beveger seg over 80( som er den minste verdien, og der nåla står i grunnstilling). Og om den beveger seg så tar det bare en liten nedoverkneik før den er i grunnstilling igjen. Er det noen som har erfaringer med denne motoren, og hvordan driftsteperaturen er?

I tillegg opplever jeg en spesiell lyd når jeg "går av" gassen, spesielt i motorvegshastigheter. Lyden virker som en surklelyd innblandet noe slaglyder men det ervanskelig å forklare.Det er ikke en veldig høy lyd og den er blitt noe lavere enn før raklamasjonsjobben, men den er der fremdeles. Er dette normale lyder som jeg er for paranoid til å ignorere etter mange bilproblemer, eller er det noe galt?

Fint om noen med samme motortype kan dele sine erfaringer.

Edit: laveste temperatur på måleren er selvfølgelig 70, jeg så feil:)

Endret av ipfox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...