Gå til innhold

Suzuki Grand Vitara 2006 - Nettbrett Installasjon

Ranger emnet

Merko

Anbefalte innlegg

Hei

Har nå hatt min Suzuki Grand Vitarai et halvt års tid, men har ikke vært noe fornøyd med radioen.

Den som følger med, er nokså kjedelig:

2006_suzuki_grand-vitara_OEM_RADIO.jpg

Etter et par uker, med den, så kjøpte jeg meg en annen radio fra Kina, noe som så veldig mye penere ut:

2006_suzuki_grand-vitara_RADIO.JPG

Den radioen fungerte i utgangspunktet veldig bra. Den hadde feks GPS navigasjon (TomTom kart), mulighet for DVD, Bluetooth til tlf + en masse andre små funksjoner. Men nå har jeg egentlig klart og blitt lei denne også, så nå er det på tide med et sikkelig prosjekt.

Nå er planen at jeg skal bruke et nettbrett som radio, med Android som operativsystem.

Nettbrettet som blir brukt er Samsung Galaxy Tab 2 7". Grunnen for at jeg valgte 7" er pga det er så si en perfekt størrelse iforhold til hva jeg har plass til fra før av.

Hvorfor Android og ikke iOS (iPad Mini)?

Jeg har både Macbook Air, iPhone og iPad, så valget var ikke så lett i starten. Men til dette bruket, må jeg bare svelge det sure eplet og innrømme at Android er det beste valget. + at en iPad mini ikke ville ha fått god nok plass.

Siden dette er et nettbrett som vil stå på heletiden, mens bilen er i gang, så er det veldig kjekkt med disse widgetsene som man kan plassere rundt på hjem skjermen, da får man grei oversikt over en del ting, uten at man må tenke på at det sluker en del strøm.

Jeg kom over en app med navnet "Tasker". Det er en App som gjør at når jeg starter bilen (slik at nettbrettet mottar strøm), så kan den starte alle appene jeg behøver, automatisk, samt koble seg på Wifi (min telefons hotspot), aktivere GPS, justere volumet, og evt starte radio \ mp3. Mens når jeg skrur av bilen, så vil den lukke absolutt alt, slik at den sparer på strømmen(siden nettbrettet aldri slår seg helt av). Man kan også gjøre slik at skjermen vil stå på heletiden, men feks dimmes ned til 10% lys om den ikke blir berørt på X sek\min\timer.

Har gått til innkjøp av en Double Din ramme, som er ca. størrelsen av en Galaxy Tab 2 7"

2006_suzuki_grand-vitara_double-din.jpg

Planen er at jeg skal montere nettbrettet bak denne rammen, slik at den er sitter der permanent. Da er den også så si tyverisikker, så fremt de ikke finner på og demontere bilen. Hele poenget med dette prosjektet er at det skal ha en "OEM-Look", altså Original Equipment Manufacturer, det skal se ut som det er orginalt.

Jeg har fått kjøpt meg Galaxy Tab 2 og nettopp motatt Double Din rammen, så er i utgangspunktet godt på vei. Men det er en masse utfordringer som gjennstår. Bla. Mulighet for volumstyring via ratt-kontrolleren, mulighet for FM Radio (ikke over internet)(Dette kan vel kanskje løses med en antenne, eller hva?). Også, om nettbrettet skulle slå seg av, hvordan får jeg den da på igjen? Kanskje gravere et få millimeters hull, slik at jeg kan bruke nål eller lignende som gjør at jeg får komt borti "Av\På"-knappen. (Power-knappen er på undersiden\oversiden av nettbrettet).

Må jo også finne en grei måte jeg kan feste nettbrettet til double din rammen

En annen ting jeg ikke likte så godt, er "Samsung"-logoen på nettbrettet. Logoen i seg selv er helt ok, men synes den ødlegger litt utseende messig når den skal være plassert i bilen i landskapsmodus.

2006_suzuki_grand-vitara_galaxy-tab2.jpg

Så har for øyblikket ikke funnet noen måter og fjerne den på. Eneste løsningen er at jeg bytter hele glasset på galaxyen.

Noe som vil koste rundt $55 for nytt, uten logo. vi får se, er ikke største prioritet for øyblikket.

Ellers, så har jeg også bestillt en ELM327 OBDII Bluetooth, til $10 (55-60kr) det er en sak som jeg setter inn i OBD2 kontakten på bilen min, slik at nettbrettet mitt kan kommunisere med hjernen på bilen. Den kommuniserer også via bluetooth, så blir ikke noe ledning kaos! Med appen Torque Pro, som koster snaue 30kr - kan jeg lese ut en god del informasjon, bla hastighet(digitalt), temperatur, akselerasjon, g krefter, turteller, + en haug med andre ting som jeg ikke kommer på i farten.. Den kan også lese ut feilkoder som bilen registrerer. Avhengig også hvilken bil man har.

-----

Et par bilde fra hvordan det vil se ut, sånn ca. iallefall :)

Den har ikke fullt så stor dybde som dere ser på bildet under, galaxyen ligger på benken, mens rammen stikker litt opp pga festene på siden, så den vil være noe nærmere.. :)

2006_suzuki_grand-vitara_double-din_galaxy-tab2_1.jpg

2006_suzuki_grand-vitara_double-din_galaxy-tab2_2.jpg

2006_suzuki_grand-vitara_double-din_galaxy-tab2_3.jpg

Som dere ser, så er det på håret at det faktisk vil passe. Krysser fingra for at jeg får festet galaxyen til rammen, og at galaxyen ikke er noen millimeter for høy.. Må også passe på at jeg får ladeplugg i den ene enden, og Jack plug (sannsynligvis vinkel) i den andre enden..

::::::::::::::::::::::

Siden den normale ladepluggen er noe stor (stikker ut mye på siden) slik:

2006_suzuki_grand-vitara_samsung_charge_plug.png

Fant ut at jeg kunne prøve og demontere en docking stasjon, så se hvordan de ser ut inni.

Gikk til innkjøp av en Samsung Universal Tablet Dock, noe som viste seg at det var verdt.

2006_suzuki_grand-vitara_samsung_dock_1.jpg

2006_suzuki_grand-vitara_samsung_dock_2.jpg

2006_suzuki_grand-vitara_samsung_dock_3.jpg

2006_suzuki_grand-vitara_samsung_dock_4.jpg

2006_suzuki_grand-vitara_samsung_dock_6.jpg

2006_suzuki_grand-vitara_samsung_dock_7.jpg

Som dere ser, så tar det mye mindre plass, + at jeg får en Jack utgang ekstra, så kan jeg bruke den andre Jack inngangen til antenne (slik at jeg får FM Radio).

Mens jeg var på jobb idag, så har min far sett på løsninger slik at nettbrettet er festet mot Double Din rammen.

2006_suzuki_grand-vitara_double_din_2.jpg

2006_suzuki_grand-vitara_double_din_3.jpg

2006_suzuki_grand-vitara_double_din_4.jpg

Planen herfra er at nettbrettet skal bli 'klemt' mot Double Din-rammen. Får se om jeg finner noe som er langt nok som jeg kan bruke, feks aluminium, da kan jeg jo forme den slik nettbrettet ser ut på baksiden (med avrundet sider). Da bør den sitte godt.

Etten periode hvor jeg har vært litt opptatt \ slitt med diverse utfordringer ang prosjektet, så ser ting nå lysere ut.

Jeg regner med at prosjektet blir så si ferdig nå i påska, så da får jeg lagt opp en del bilder av sluttresultatet. :)

Da jeg er en av de som er tålig fornøyd med den lyden som allerede er i en ny bil, så er det begrenset med hvor mye penger jeg vil bruke på forsterkere osv da jeg ikke er så veldig kresen når det kommer til lyd. Uansett, skaffet meg en forsterker fra biltema ( :ph34r:) som jeg da skal bruke mellom høytalerene i bilen og nettbrettet mitt.

Kjøpte også høytalerledning og RCA-Jack kabel hos Elkjøp.

Da jeg ikke har noe erfaring tidligere ang. forsterkere osv, så monterte vi opp en "test benk" slik at vi kunne sjekke at det faktisk ville fungere.

Min far hadde et bilbatteri liggende, så da var det egentlig ganske lett derfra.

tahtok.jpg

gdtovs.jpg

ehoedu.jpg

--

Angående "problemet" jeg hadde tidligere i tråden med Samsung-logoen som ødlegger litt for utseendet, så fikk jeg et godt tips av en annen bruker på et annet forum.

Hos DecalGirl.com så får man kjøpt 'ramme' til nettbrettet (Hovedsaklig om man vil ha egne bilder\eget design på nettbrettet).

hfkiik.jpg

Hadde valg mellom 'Glossy' og 'Matte', men da resten av interiøret på bilen er matt, så tror jeg det vil se bra om skjermkanten på nettbrettet også er det, så da valgte jeg den. :dremel:

Tok ikke mange dagene før den dukket opp i postkassa, så det er jeg fornøyd med.

cbjwme.jpg

Montert på Nettbrettet til Dobbel-Din Rammen med 4 skruer;

qcuesh.jpg

fgigdt.jpg

kwoisw.jpg

Slik den sitter nå, så sitter den bomfast, uten risiko for at den vil skli i en av rettningene.

Nå som det var gjort, er det bare og fjerne det gamle radioen, så inn med den nye!

ihxhvr.jpg

hiuluf.jpg

Da nettbrettet var noen få millimeter for høy, så gikk det imot varmeapparatet under. Heldigvis så var det kunn klips på oversiden av varmeapparatet, så det ble ingen synlige 'skader' når disse ble fjernet. Uansett, ting måtte pusses ned noe:

>> Suzuki Grand Vitara Tablet Install - Work in Progress #0101 - YouTube <<

osbegm.jpg

sibtba.jpg

Når det var slipt ned noe, så passet alt perfekt.

ksjclt.jpg

Ferdigresultat:

mxbiyl.jpg

wbavmt.jpg

rnuqri.jpg

kkipva.jpg

wqekfj.jpg

Ble veldig fornøyd med resultatet. Nå må jeg bare få ordnet homescreen(ene) slik at de er 100% ferdige.

Har også koblet opp nettbrettet opp mot bilens ECU, slik at jeg kan lese av feilkoder, km\t, motor RPM, trykk, olje temp osv osv.

Det kan vises både som nål eller digitalt, noe som er litt stilig.

crvyms.jpg

Du kan også legge disse widgetsene på «hjem skjermen» slik at du kan feks ha digitalt speedometer der eller noe annet moro.

Programmet i seg selv er veldig avansert, du kan aktivere logging, slik at den logger kjøreruten din automatisk. Da logger den alt fra hvor fort du kjører til evt feilkoder som oppstår og hvor dem oppstår. Har ikke fått testet appen så veldig mye enda, men tok en liten test istad og det fungerer utmerket! Lite klipp her:

Da jeg ikke har tilgang til "Av\På" knappen på nettbrettet, så vil det stå på heletiden, men det går i strømspar-modus så fort jeg skrur av tenningen. Da slår den av skjermen, deaktiverer wifi, bluetooth, gps osv. så går alt automatisk på igjen så fort jeg skrur på tenningen igjen.

>>

<<

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med prosjektet, nå mangler jeg bare et ryggekamera, så blir av typen BlackVue 500, det har innebygd wifi som jeg kan bruke nettbrettet mitt mot. Det tar både opptak + live feed til nettbrettet.

Skal få oppdatert tråden med installasjonen av forsterkerene, legingsnettet osv, men de bildene ligger på et annet kamera så det kommer etterhvert! Ellers skal jeg få ryddet opp i posten så fort jeg har tid, da det er litt rotete slik det er nå. :)

PS: Takk til min far som har hjulpet mye! :)

Vil oppdatere denne tråden gjevnlig med oppdateringer, og ha så mange bilder som mulig, slik at andre som vil prøve seg på lignende prosjekt kan lære av mine feil, som det sikkert blir mange av. :)

Gjerne kom med inspill..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg for egen del setter lydkvalitet foran alt når det gjelder bilstereo i egen bil, synes jeg dette er et flott prosjekt du har gjennomført. Imponerende stæsjfaktor og veldig flott integrert i dashen. Veldig fint å lese innlegget med alle bildene og teksten.

Har en kompis med maken bil, som jeg skal vise denne tråden til, tror han vil få blod på tann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si dette var meget imponerende. tøft. Har alltid hatt lyst til å gjøre dette selv. Men da med ipad. Men det har sine begrensninger, og som du sier så passer nok android best til dette. Bruker du forsterkern for å få lyd i bilen eller har du en boks du kobler høytalerne inn på, deretter jack til nette brettet?

Syns tråden din var fin og oversiktlig

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si dette var meget imponerende. tøft. Har alltid hatt lyst til å gjøre dette selv. Men da med ipad. Men det har sine begrensninger, og som du sier så passer nok android best til dette. Bruker du forsterkern for å få lyd i bilen eller har du en boks du kobler høytalerne inn på, deretter jack til nette brettet?

Syns tråden din var fin og oversiktlig

Hei, takk for svar :-)

Bruker forsterkeren for lyd ja. Har Jack-RCA kabel fra nettbrettet til forsterkeren, så fra forsterkerene til høytalerene.

Skal få lagt opp flere bilder av forsterkerene \ ledningsnettet etterhvert, bildene lå visst på et annet kamera.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...