Gå til innhold

Problemer med topplokket på en 245 GLT 1988

Ranger emnet


bjerkebjoern

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har problemer med toppen til min B230E (530). Bilen ble utsatt for -35 grader og hadde ikke tilstrekkelig glycol på kjølesystemet. Bilen stoppet etter 2 km, da blåste radiatoren. Når jeg prøvde å starte boblet det i kjølevannsekspangsjonstanken. Jeg tok ut pluggen på sylinder 1 og blåste luft ned i sylinderen. Det boblet også da i kjølevannstanken. Jeg demonterte så toppen og blindet alle kjølevannsåpninger i den. Satte så 5 bar trykk på toppen uten at det lakk noen plasser???

Da tenkte jeg at her er det toppakninga som var gåen, men den ser helt ok ut! Kan topplokket være skjeivt (slått seg)?? Er det andre ting som bør sjekkes?? Tar imot gode råd med takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

hvis det bobler i ekspansjonstanken når du setter trykk på en sylinder er det jo ganske nærliggende å tro at det lekker mellom sylinder 1 og kjølesystemet, men dette kan være mange grunner til. Har en historie på akkurat det fra i fjor sommer.

 

Min Ford Ranger 2,5 TD hadde problemer med å starte en morgen etter en lengre kjøretur (på vei til ferie) og etter noen kortere turer den dagen var det bom stopp. Jeg var på biltreff, og fikk litt tips. Mest sannsynlig var det toppakninga som var gåen slik at det lakk vann inn i en sylinder i og med at det kom hvit røyk ut av eksosen tidligere på dagen (..) grunnen til at motoren da sto kilt var antakelig at sylinderen hadde fylt seg med kjølevann av trykket etter jeg stoppet.

 

Jeg sa dette videre til merkeverkstedet, og reiste til London. Etter en måneds tid hadde de tatt av toppen, skiftet pakning, slipt ventiler og styrt verre. Jeg var egentlig ikke videre fornøyd, for jeg hadde gitt beskjed om at de ikke skulle røre toppen uten å snakke med meg først, men var for glad over å endelig få bil igjen til at jeg gadd å bry meg om sånt. Dro kortet, 22000 fattigere, og etter 3-4 timer røyk det hvitt igjen. Jeg ringte verkstedet ganske rasende og spurte de ut. Det viste seg at det ikke var visuell skade på pakningen, og de hadde latt pent være å trykkteste toppen, brukt 10 lapper på å overhale den, og sette på igjen med ny pakning. Jeg har ikke plukket istykker motoren enda, men det er jo da ganske nærliggende å tro at det er toppen som er sprukket i mitt tilfelle.

 

Men det som er viktig å tenke på her er det at aluminium er et veldig levende metall (jeg jobber med metall og kan en del om det) så en topp av aluminium kan skjule en sprekk veldig godt når den er kald. trolig var det derfor problemet gjenoppsto først etter noen timer på tur. Det beste er å kjøre motoren skikkelig varm og så trykkteste. Nå er jo ikke en 530-topp på langt nær like dyr som en topp til den bilen min, så spørsmålet er hvor mye arbeid du gidder å legge i den gamle toppen. Det du kan gjøre er å få tak i noe slags farge som trenger inn i sprekker, og pensle på toppen. Vi hadde noe sånt på jobb en gang. om det er av interesse kan jeg sjekke opp hva det heter for deg. Det gjør selv den minste sprekk godt synlig fordi fargen trenger inn, slik at den blir værende igjen når du tørker av resten. Du kan jo alltids bare planslipe toppen og ha på ny pakning og kjøre avgårde også. eller skaffe en annen topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår