Gå til innhold

Antispinn

Ranger emnet

Trondsen92

Anbefalte innlegg

Har en audi a4 1.8 TQ 2003, også lurer jeg på om jeg har/hvordan antispinn fungerer, eller om den funker 100%.

Når jeg skal kjøre opp innkjørselen så er det mange humper jeg må opp, og uten fart så spinner jeg.

spinner på kun 2 av hjulene, er det noe kraftoverføring som gir alle 4 hjulene drift? Må det være høyt turtall for at dette skal fungere eller? I annonsen sto det at bilen hadde antispinn/antiskrens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vw har du esp-knapp hvis du har antiskrens, og asr-knapp hvis du har antispinn. Audi burde ha noe tilsvarende. Har du en av disse knappene i dashbordet, eller noe som ligner?

Quattro på disse bilene er samme systemet som 4-motion på passat og andre vw med langsstilt motor. Altså senterdiff som kobler inn bakhjula ved hjulspinn, og ingen diffsperrer. Har du esp skal dette bremse ned hjulene med dårligst grep ved hjulspinn, slik at det blir som en slags diffbrems.

Endret av JChE

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ESP knapp i biln ja.

Men betyr det at den bremser ned de hjulene med dårligst grep og overfører kraft til de som ikke rører seg?

Har av og til lagt merke til at når jeg skal fort inn i en rundkjøring og spinner så mister jeg motorkraft pga. antispinn, men ikke når jeg kjører "offroad" opp ugjevne veier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vw har du esp-knapp hvis du har antiskrens, og asr-knapp hvis du har antispinn. Audi burde ha noe tilsvarende. Har du en av disse knappene i dashbordet, eller noe som ligner?

Quattro på disse bilene er samme systemet som 4-motion på passat og andre vw med langsstilt motor. Altså senterdiff som kobler inn bakhjula ved hjulspinn, og ingen diffsperrer. Har du esp skal dette bremse ned hjulene med dårligst grep ved hjulspinn, slik at det blir som en slags diffbrems.

Disse bilene med langstilt motor har torsen senterdifferensial. Quattro (four-wheel-drive system) - Wikipedia, the free encyclopedia Det er ikke haldex på disse.

Disse har permanent firehjulsdrift. Med åpne differ foran og bak.

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, har prøvd å lest meg opp på det tidligere.. men bare for å forenkle det for meg, hvor skal kraften på hjulene være når jeg spinner?

Skal alle 4 hjul drifte meg oppåver/spinne eller kun ett framme og ett på motsatt side bak?

Står på wikipedia at hvis jeg spinner bak på venstre så skal den overføre til høyre bak, samme framme?

Må kanskje få tatt en quattro kontroll om det finnes/er billig?:P

Endret av Trondsen89
Lenke til kommentar
Del på andre sider