Gå til innhold

Lære å sveise, hvor begynne?

Ranger emnet


boXer

Anbefalte innlegg

Søkte litt og fant ingen skikkelige tråder om dette.

Så trenger litt hjelp av dere som har masse erfaring ;)

 

Vurderer å investere i litt sveiserutstyr å lære meg å sveise.

Har lett etter sveisekurs i nærheten her men ikke funnet noe.

Så da får jeg finne meg noen bøker og utstyr og lære meg selv.

 

Men da lurer jeg på, hvor begynner man?

Hva slags apparat brukes til hva? Hva er greit å begynne med? Hvor store apparat trenger man? Hva slags utstyr utenom det absolutt nødvendige er veldig greit å ha?

 

Kommer vel til å drive mest med dette på bil, og produksjon av enkle saker og ting.

 

Takker for skikkelige svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

kjøp skole bøker til gk mek feks.

står faktisk ganske bra der hvordan du skal sveis,hvordan fuger osv.

 

Mig/mag apparat er nok det du trenger, kan få til en grei pris, fint på platearbied osv.

 

da trenger du også gassflaske/gass, det får du engangsflasker og du kan både kjøpe og leie store vanlige, hva som funker best i forhold til pris vet jeg ikke.

 

ellers trenger du vel maske,noen hansker som tåler litt(skin ellerno) og kler som ikke brenner så lett og som dekker så mye som mulig(kan være jævelig vondt å få spruten ned i gensern eller sko og sånt(jeg har prøvd begge deler:D))

 

Og grunnleggende innstillinger er ikke så vanskelig, de fleste butikker somselger er nok villige til å gi deg ett lite "kurs"(vertfall bla tess gjør dette)

Videre lerer du mye av bar å prøve og feile.

Så skaff deg en del stål i forskjellige tykkelser og prøv deg frem(det er også greit å stille inn apparatet på om du feks skal sveise plater ¨på bilen så juster inn på en 0,8mm plate ellerno)

 

Mere kommer ikke jeg på i farta

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp mig-apperat. Det er dritlett.

Med mig-apperat slepper du å brenne fast og herje hele tiden.

 

Så kan du kjøpe samenføyingsboka for Grunnkurs mekaniske fag. Jeg har den. Står mye rart, men ikkje akkurat om bil. men generelt.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sveiseapparat hos biltema

 

44-726_l.jpg

 

tenkte på dette til 4000 hos Biltema jeg sjøl.

 

MIG/MAG-sveis 180E

1-fas gassbuesveis for sveising med beskyttende gass og vanlig tråd eller uten gass med flussfylt tråd. Produsert i stabil stålplate. For sveising i stålplate, aluminium og rustfritt stål. Beregnet på mindre verksteder og kresne "hjemmemekkere". Utstyrt med effektiv kjølevifte og termosikring som bryter strømmen automatisk ved overoppheting. Separat bryter/knapper for innstilling av trådmatingshastighet og strømstyrke. Leveres komplett med sveisetråd, gasstilkoplingsslange, tilbakelederkabel med godsklemme og 2 m slangepakke med sveisepistol. Tekniske data: Nettilkopling: 1-fas, 50 Hz. Nettspenning V: 230 Sikring amp.: 16 Innstillingsområde amp.: 30–160 Tomgangsspenning volt: 34 Spenningstrinn: 6 Intermittensfaktor amp.: 130–20 % Sveisetråd Ø mm: 0,6–1,0 Totalmål (bxhxd) mm: 450x450x610 Vekt kg: 31,5

 

Noen som har erfaring med dette apparatet?

^RaCk^ @ Efnet

Robert Krondorfer

 

]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr ihvertfall unna de aller billigste Mig apparatene til et par tusen.De er frustrerende å jobbe med og krever bla at platene du skal sveise er helt ren.Spander på deg et til 5000.Ellers er et tre fase apparat mye "sterkere" en 1 fase og koster ikke noe særlig mer.Anbefales hvis du har tilgang på 3 fase.Sveisebutikkene har ofte brukte apparater inne og et skikkelig proff apparat som er noen år gammelt vil som oftest være mye bedre enn et nytt billig.

Gassfyllt tråd har vel ikke noe særlig godt rykte på seg.Sveiser du mye er det visst billigst å leie flaske, mens det lønner seg å kjøpe flasken for dere som bruker flere år på å bruke den opp.Det finnes en rekke forskjellige leie og eie ordninger.Hør med Hydro og Aga.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltemas apparat er svakt på trådmating. Det mater ujevnt etter en tid. Da er det vanskelig å få god sveis.

 

Anbefaler ESAB. Jeg har et 130 amp apparat. 16 amp sikring, vanlig 1 fas. Funker gulle godt ihvertfall opp til 3mm plate. Jeg har sveist MASSE på kveldstid siste 3 år med det.

 

Start med ei lita 5L flaske til å begynne med. Den koster deg ca 2500,- , ingen leie, ca 600kr å fylle.

Hvis du må fylle den emr enn 3 ganger pr år vil det lønne seg å inngå leieavtale på ei 20L flaske. Ca 1200kr pr å å leie, samme pris for fylling.

Når du bytter fra 5L til 20L flaske vil de ofte kjøpe tilbake 5L flaska av deg for samme pris du kjøpte den for (hvis du ønsker det). Og omvendt, hvis du senere ombestemmer deg og vil ha tilbake den lille flaska leverer du tilbake den store ved leietidens utløp og kjøper den lille igjen.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva du enn gjør : KJØP IKKE BILTEMA

det er ikke ord for å beskrive hvor ræva det biltema dritten er..har et migatornic selv..180amp...er perfekt for bilplåt, og tykkere, opp mot 5 mm uten problemer..er vel apparat til ca ti-tusen kr

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by volvo242TIC

hva du enn gjør : KJØP IKKE BILTEMA

det er ikke ord for å beskrive hvor ræva det biltema dritten er..har et migatornic selv..180amp...er perfekt for bilplåt, og tykkere, opp mot 5 mm uten problemer..er vel apparat til ca ti-tusen kr

 

Hvordan da mener du??

Har brukt Biltema sveise apparat i 2 år på jobben, siden det "ekte" er til rep. (hos forhandler som er sinsyk treg)

 

Vi bruker 180E 1-fas.

med 0,8 tråd.

Så lenge tråd matings hjulet ikke strammes for mye, så er det helt fint å sveise med.

Som tidligere sagt, så driver jeg med sveising dagli, i hoved sak TIG, men blir en del sveising med MIG.

 

Det er også viktig atmunnstykket er rent og fint, for apperatet har lett for å slure litt i trådmatingen.

 

Når vi får igjen Vikingen, så skal jeg lure til meg Biltema apparatet.

 

Perfekt til å sveise bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

Å sveise bra med et middels/dårlig apparat et lettere jo dyktigere man er. Derfor er det ikke rart en proff sveiser bra med et Biltema apparat.

 

Godt poeng..........

 

Men jeg trur at en nybeggyner vil kunne sveise greit med det også.

 

Kanskje han bør gå noen timer med det apperatet han velger å kjøpe, og sveise sammen med en som er dreven sveiser.

Han vil jo lære mer da, en å lese bøker.

 

Om ikke annet å stikke innom et verksted, og be om å få noe jærn skramel som dem skal kaste, og bare gyve løs.

 

Og etter vært prøve og sveise i vinkler, for å så hvor det drar seg.

 

Før han går løs på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Kemppi, de har også senket prisene. Finsk kvalitet!

 

Har du mulighet så gå for et 3-fase apparat. 1-fase kan være hard mot 16A sikringer og dermed også gi dårligere strøm enn 3-fase.

 

kjøpte komplett Kemmpi mig apparat, kosta ikke mer enn 4000,- + maske gass og tråd.

 

finnes forresten mange kurs du kan melde deg på, mange bønder osv som lærer seg å sveise, og derfor har noen kursing en eller to ganger i året på både elektrode og mig sveising ;) ihvertfall rundt her hvor det kryr av bønder

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår