Gå til innhold

Lære å sveise, hvor begynne?

Ranger emnet


boXer

Anbefalte innlegg

Originally posted by Hawkon

Anbefaler Kemppi, de har også senket prisene. Finsk kvalitet!

 

Har du mulighet så gå for et 3-fase apparat. 1-fase kan være hard mot 16A sikringer og dermed også gi dårligere strøm enn 3-fase.

 

kjøpte komplett Kemmpi mig apparat, kosta ikke mer enn 4000,- + maske gass og tråd.

 

finnes forresten mange kurs du kan melde deg på, mange bønder osv som lærer seg å sveise, og derfor har noen kursing en eller to ganger i året på både elektrode og mig sveising ;) ihvertfall rundt her hvor det kryr av bønder

Hvilket apparat kjøpte du?

Noen minus ellerno med det?:)

Ser på kempi selv skjønner du:)

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...

Midt i sveisekurs i regi av voksenopplæring i forsvaret jeg også! har såvidt fått prøvd meg på tynnplater (1.0mm), syntes det går greit (erfaring tatt i betrakning!), men de vrir seg så sinnsykt, også ser jeg for meg endel andre problemer når ting blir litt større og ikke kan flyttes til alle mulig vinkler :)

 

håper folk fortsetter å poste sveisetips i denne posten og gjerne fortsetter "rimelig sveiseapprat diskusjonen".

- Audi 80 B4

x VW Corrado G60 1991

x -VW Boble Roadster cab 1972

x - Chevrolet G20 Starcraft 6.2D (fet russebil!) http://www.studio84.tk

x -VW Golf IV 1.6 1999

x -Honda prelude 2.0i 1996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kemppi sveiseapparat anbefales!

Regner med du skal sveise bilplåt? Da er det mig som gjelder.

Og angående det at det slår seg.. kjøp oppretter hammer å slå på sveisen. Når man sveiser blir det varmt å plåten trekker seg sammen, ved å slå på sveisen forsiktig med hammer strekker plåten seg ut igjen :D Det lærte jeg fort når jeg skjøta en bakskjerm :D:D

Du burde også ha en liten sliper (sånn blåsespissstørrelse for å komme til overalt) for å få slipt ned sveisen så den blir fin.

kjøp SVEISEGRUNNING.. ellers er rusta der etter en mnd.

aluspray / zinkspray heter den. Har du på sveisegrunning, tyntflytende voks og til slutt understellsmasse/lakk/bodykitt er du rimelig bra sikra mot rust ;)

 

Vanligste feilen når man er nybegynner å sveise mig er å holde munnstykket for langt unna. Da blir sveisen sota og brent/svart. Den skal se sølv ut. Ser sveisen sota brent ut er det som oftest bare å dra av det som er sveisa på rett av igjen.. *erfart det å* ;)

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe feil med biltema. jeg selv er helt nybegynner på sveising og har bare prøvd meg fram selv (ikke noe kurs eller bok).

Jeg kjøpte et 180 ampere mig/mag apparat til 4000 kr og flussfylt tråd (gass var litt dyrt) og dette har gått helt bra på rustsveising i gulv av sierra (2 mm plate) og Bakramme i en Buick (ca 3 mm firkantrør).

 

Så kjøp apparat ca 180 ampere (150 eller mer) på biltema og flussfylt tråd hvis du skal bruke det lite eller gass (leie flaske) ved større arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg driver også og lærer meg å sveise. det skjer i garasjen til en kamerat med Biltema mig-apparat. Synes det funker greit jeg, og at sjøtene ser fine ut, samtidig som det blir sterkt. Vi kjørte til nærmeste sveis & mek. verksted og fikk plukke fritt fra metallavfallet de hadde i en svææær container. Ble en del plater på oss, men så er det da også veldig gøy å sveise terninger :D

[-] Husqvarna 570 -01 Supermotard Racing

[-] Ford Escort RS turbo - Prosjektbil

[x] Ford Sierra iS -85 m/kvasskam

[x] Saab 900 -84 (spiker)

[x] BMW E30 320i -86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe feil med biltema. jeg selv er helt nybegynner på sveising og har bare prøvd meg fram selv (ikke noe kurs eller bok).

Jeg kjøpte et 180 ampere mig/mag apparat til 4000 kr og flussfylt tråd (gass var litt dyrt) og dette har gått helt bra på rustsveising i gulv av sierra (2 mm plate) og Bakramme i en Buick (ca 3 mm firkantrør).

 

 

 

Fikk tak i noe 1mm plate idag, og byttet til 0.8mm tråd på et litt mindre og enklere apparat idag, og forskjellen fra og sveise 1.5 og 2mm plate er STOOOOOOOOOR!!! Det vrir og slår seg noe sinnsykt, for ikke å snakke om det å prøve og la vær å sveise hull. Men for all del, øvelse gjør mester! (håper jeg:)).

 

Når man sveiser inne et nytt stykke metall i karroseriet, f.eks ved rust, da punktsveiser man vel? eller kaldsveiser som jeg har skjønt det heter på fagspråket :)

- Audi 80 B4

x VW Corrado G60 1991

x -VW Boble Roadster cab 1972

x - Chevrolet G20 Starcraft 6.2D (fet russebil!) http://www.studio84.tk

x -VW Golf IV 1.6 1999

x -Honda prelude 2.0i 1996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VWfanatic

 

 

Fikk tak i noe 1mm plate idag, og byttet til 0.8mm tråd på et litt mindre og enklere apparat idag, og forskjellen fra og sveise 1.5 og 2mm plate er STOOOOOOOOOR!!! Det vrir og slår seg noe sinnsykt, for ikke å snakke om det å prøve og la vær å sveise hull. Men for all del, øvelse gjør mester! (håper jeg:)).

 

Når man sveiser inne et nytt stykke metall i karroseriet, f.eks ved rust, da punktsveiser man vel? eller kaldsveiser som jeg har skjønt det heter på fagspråket :)

 

Kaldsveis vil du IKKE ha. Men punktsveis er bra.

 

Punkt sveis er ett kraftig punkt, som går igjennom begge plater.

En kaldsveis er ett punkt som ligger oppå plata, som knapt nok holder seg selv på plass. og kan slås av lett med en skrutrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, har en gammal skrullinga av en lærer som tydeligvis har vært der altfor lenge...hehe. Hvis man f.eks skulle felt inn et nytt stykke p.g.a rust på en sjerm, hvor tett setter man da punktene? og hvis man har mulighet sveiser man da fra baksiden? ville tro dette blei penest?

- Audi 80 B4

x VW Corrado G60 1991

x -VW Boble Roadster cab 1972

x - Chevrolet G20 Starcraft 6.2D (fet russebil!) http://www.studio84.tk

x -VW Golf IV 1.6 1999

x -Honda prelude 2.0i 1996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tOFFY

En kaldsveis er ett punkt som ligger oppå plata, som knapt nok holder seg selv på plass. og kan slås av lett med en skrutrekker.

I så tilfelle får man kaldsveis hvis man glemmer å skru på gassen...skulle sveise på en bit for å dra ut en bulk, men biten røk av i sveisepunktet et par ganger, før vi sjekket gassen og skjønte vi hadde glemt å skru den på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på mig/mag og de derre der? Har et sveiseapperat / aggregat med skrufeste av en pinne/stav, hva er dette og er den egnet til bruk av bil (karoseri). Sett at de fleste her har en form for trådmatning, hvilket apperat er dette?

 

MIG/MAG apparat er som du sier apparater som mater trå selv og bruker gass på flaske. "pinneapparat" er apparater der du bruker sveisepinner med et stopp rundt som blir til gass når du veiser og gjør samme nytten som gassen i et MIG/MAG apparat.

 

pinnesveisen er lite egnet til platesveis (karroserisveis).

 

skal ikke skryte på meg noen kjempe peiling på detta, så correct me if I`m wrong!

- Audi 80 B4

x VW Corrado G60 1991

x -VW Boble Roadster cab 1972

x - Chevrolet G20 Starcraft 6.2D (fet russebil!) http://www.studio84.tk

x -VW Golf IV 1.6 1999

x -Honda prelude 2.0i 1996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår