Gå til innhold

Anlegg i Ford Focus 2008

Ranger emnet

unstoppable

Anbefalte innlegg

Hei! Skal innen kort tid kjøpe meg en ford focus 2008 modell, veldig lik som denne: FINN.no - Mulighetenes marked (Bare fant en tilfeldig bil på finn for å vise hvilken type og modell)

Spilleren inne i denne bilen er Sony.

Jeg mistenker at lyden kan være dårlig og uten spesielt bra bass, og ønsker derfor å få ordnet litt bedre lyd. Ikke snakk om allverdens budsjett og jobb, men bare det å sette inn en liten sub hadde hjulpet på.

Hvordan er mulighetene for dette? Jeg er totalt fjern innenfor dette emne, så jeg trenger all hjelp og guide jeg kan få.

Det er vell ikke snakk om å bytte ut spiller og høytalera i dørene, men heller kun en sub og da det som må gjøres for å få grei lyd.

Håper på hjelp fra noen som har peiling og kanskje erfaring fra anlegg på ford focus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modellen før - men det er vel bare kosmetiske forskjeller fra 2008 modellen. Her står det meste, kjør på:

AVforum.no - Ford Focus MKII 2005, lydprosjektet er ferdig - masse bilder.

Kanskje litt mer enn du hadde tenkt, men lyden er fantastisk, kanskje litt inspirasjon å hente i hvertfall :)

Vel det ble rart, klikket nok feil, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vell litt høyere prisklasse enn hva jeg hadde sett for meg!

Men la oss si at jeg kjøper en sub med kasse til feks 1500, hva mer trenger jeg? (kabler, forsterker osv)

Selvom det hadde vært sykt rått kommer ikke spilleren til å bli byttet ut.

Må bare nok en gang understreke at jeg er totalt fjern på dette området! Bare det og eventuelt få strøm til basskasse/forsterker er noe jeg vil slite med og må eventuelt få hjelp av noen. Men det får jeg ordnet!

Blaupunkt GTB-800A - Bilradiospesialisten - Aktiv subwoofer

Hvis jeg skal ha denne her, hva mer trenger jeg? Av kabler, forsterker osv.

Er det bare å koble rett på sony spilleren som allerede sitter i bilen?

Selv om jeg hadde elsket å bytte ut hele driten og få inn noe skikkelig saker har jeg rett og slett ikke kunnskaper, lyst til å satse på dette eller økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har det på din, men det er lagt opp ledning til en 12V sigarett tenner uttak i bagasjerommet - denne ledningen skal ligge der uansett om uttaket ble bestilt som ekstrautstyr eller ei (tror jeg)

Leste om en fyr på et utenlandsk forum som monterte en liten sub, og brukte ovenenvnte strømforsyning. Fungerte visst helt greit. Husker ikke hvilken side den var på, men det er jo enkelt å sjekke, se etter en ledning som er litt tykkere enn de andre bak teppene. Kan jo være en løsning hvis minst mulig arbeid er det viktigste. Uansett er det verdt å prøve, skulle det bli for "tynt" kan du legge opp en skikkelig kabel etterpå.

En kompis monterte denne saken i en Corvette:

Infinity Basslink - Bilradiospesialisten - Aktiv subwoofer

Det dunket godt i vei (selv om det dunker mer utenfor enn inne i plastbaljen :) ) , veldig smidig å plassere, samtidig fulgte det med en liten volumkontroll med ledning man kan montere foran.

Noen erfaringer med denne suben:

http://avforum.no/forum/god-lyd-bilen/113305-infinity-basslink-10-a.html

Edit: Fant en link som viser plasseringen av kabelen:

http://www.fordownersclub.com/forums/topic/29774-guide-additional-12v-power-socket-in-boot-focus-mk25/

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da må det legges opp ekstra stømledning til bagasjen hvis ikke sigaretttenneren ikke tåler mer enn 100w?

Det er jo egentlig et 12V Power Outlet som ledningen er til. Og den er nok på mer enn 10A. Men jeg ville uansett lagt opp en ny strømkabel, du må allikevel legge frem ledninger fra spilleren i dashen, da er det ikke så veldig mye ekstra jobb å legge strømkabelen.

For å komme fra motorommet gjennom torpedoveggen bruker du en gjennomføring med en stor gumminippel som allerede er på plass for bilens originalledninger, den sittet rett bak hanskerommet. Kommer greit til i motorommet, men må demontere hanskerommet i kupeen, er en grei jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider