Gå til innhold

stramming av håndbrekk på trommelbrems.

Ranger emnet


chris292

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Fikk en 2`er feil på EU-kontroll som sa "Forskjell i bremsekraft større en 50%, svak høyre side" snakka med verkstedet og dette var vist håndbrekket som var slakt på høyre side. Hørte fra far min at det var et lite hjul som lå bak trommelen et sted du kunne ta og stramme med en liten skrutrekker der, så jeg var ute istad og tok av dekket og så litt rundt bak der men fant ikke ut av mye der.

 

Så lurer på om noen har noe tips til meg. Bilen er en Mazda 323F 1997 - 1,5 liter. kun trommel bak.

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Slakk håndbrekkswiren

 

-Ta av hjulet

 

-Ta av bremsetrommel. den kan sitte litt i rust mot navet, og det kan være en slitekant som dne henger i

 

Når du har fått av dette starter du med å gjøre reint, en blåsespiss først for å få vekk bremsestøv(Støver mye)

Kontroller at alle deler ser hele ut, og beveger seg som det skal, kikk grundig på hjulsylinderen, er den tørr, beveger den seg fritt om du dytter banda att og fram?

 

Slip vekk evt. slitekant på tromlene, evt. få noen til å dreie vekk kanten.

 

Prøvemonter trommel, juster ut selvjusteringa så trommelen går trangt innpå, juster det mest mulig likt på begge sider, og at det subber/bremser litt gjør ingenting, greier du å rotere trommelen med håndkraft går det ikkje for tungt.

 

Når det er montert, justerer du hånbrekkswiren til en bitteliten slakk, er den stram vil ikkje selvjustering virke.

 

Du skifter selvfølgelig deler som er dårlige.

 

På enkelte biler kommer man inn gjennom hjulbolthull eller inspeksjonshull for å justere, denne har fastmonterte bolter mener eg, og tror ikkje det er noe brukende inspeksjonsluke bak i bremseskjoldet.

 

Da burde håndbrekket ditt ha de beste forutsetninginger for å virke.

Kontroller også at wirene går lett og ledig.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett suppelemang til det Einar skriver.

 

Når du har fått av dette starter du med å gjøre reint' date=' en blåsespiss først for å få vekk bremsestøv(Støver mye)

[/quote']

 

Dette støvet bør du for din egen del unngå å puste inn, da gamle billige bremsebånd kan inneholde asbest.

 

Asbest som varmeresistent stoff ble ofte blandet med bindemidler som sement eller limstoffer og valset ut til plater eller matter. Det ble brukt til bremsesko og -klosser, pakninger i motorer og maskiner
Endret av Jesper1201

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår