Gå til innhold

Volvo S40 1996 - Mye må fikses på studentbudsjett :)

Ranger emnet


torsteins

Anbefalte innlegg

Jeg har en Volvo S40 som strøyk på EU godkjenningen. Har ikke noe erfaring med å fikse på biler, men fikk tak i verkstedshåndboken og bestemte meg for å sette i gang. Har fjerna bakfanger for å fikse en sprekk med glassfiber, har sett på bremsene og gjort litt småting som skifte av olje, luftfilter og tennplugger.

 

Bremsekaliper:

Begge bremsekaliperne bak ser ut til å henge, det er vanskelig å bevege hjulet med hendene (når bilen er løftet og park.brems er koblet ut). Videre beveger ikke hendelen der park.brems festes i det hele tatt. Er usikker på om denne er rustet fast eller om stempelet har rustet fast. Regner med at det bare er å bytte bremsecaliper uansett?

 

Bremseskive:

En bremseskive har "mer enn 25% rust" i følge EU-kontrollen på NAF. Kan dette ordnes med elektrolyse/rustfjerning eller må den byttes? Samme gjelder ett bremserør.

 

Bremseskjold:

Bremseskjoldene er mer eller mindre rustet i stykker og detter av hvert øyeblikk. NAF reagerte ikke på dette på eu-kontrollen. Er dette noe som kreves da det er en del som er original på bilen, eller spiller det egentlig ingen rolle?

 

Foringer bak, stor slakk:

Dette har jeg ikke lest meg opp i, men det høres ut som noe jeg burde la et verksted ta seg av, eller er det noe ikke-mekanikere hadde klart?

 

Registerreim (tannreim):

Finner ikke servicehåndboken fra forrige eier, så jeg er litt usikker på når denne ble byttet sist (om det i et hele tatt har blitt byttet). Er det noen måte å sjekke tilstanden til denne? Ser ut som den har små sprekker. Er dette meget alvorlig, bør den byttes asap?

 

På forhånd tusen takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremseskive:

En bremseskive har "mer enn 25% rust" i følge EU-kontrollen på NAF. Kan dette ordnes med elektrolyse/rustfjerning eller må den byttes? Samme gjelder ett bremserør.

 

Byttes :)

 

Registerreim (tannreim):

Finner ikke servicehåndboken fra forrige eier, så jeg er litt usikker på når denne ble byttet sist (om det i et hele tatt har blitt byttet). Er det noen måte å sjekke tilstanden til denne? Ser ut som den har små sprekker. Er dette meget alvorlig, bør den byttes asap?

 

Om du kan se sprekker i reg reima så bør du vurdere å bytte den. Da jeg byttet min sist på interval så var reima god som ny. Ingen slitasje.

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Volvo S40 som strøyk på EU godkjenningen. Har ikke noe erfaring med å fikse på biler, men fikk tak i verkstedshåndboken og bestemte meg for å sette i gang. Har fjerna bakfanger for å fikse en sprekk med glassfiber, har sett på bremsene og gjort litt småting som skifte av olje, luftfilter og tennplugger.

 

Bremsekaliper:

Begge bremsekaliperne bak ser ut til å henge, det er vanskelig å bevege hjulet med hendene (når bilen er løftet og park.brems er koblet ut). Videre beveger ikke hendelen der park.brems festes i det hele tatt. Er usikker på om denne er rustet fast eller om stempelet har rustet fast. Regner med at det bare er å bytte bremsecaliper uansett?

 

Bremseskive:

En bremseskive har "mer enn 25% rust" i følge EU-kontrollen på NAF. Kan dette ordnes med elektrolyse/rustfjerning eller må den byttes? Samme gjelder ett bremserør.

 

Bremseskjold:

Bremseskjoldene er mer eller mindre rustet i stykker og detter av hvert øyeblikk. NAF reagerte ikke på dette på eu-kontrollen. Er dette noe som kreves da det er en del som er original på bilen, eller spiller det egentlig ingen rolle?

 

Foringer bak, stor slakk:

Dette har jeg ikke lest meg opp i, men det høres ut som noe jeg burde la et verksted ta seg av, eller er det noe ikke-mekanikere hadde klart?

 

Registerreim (tannreim):

Finner ikke servicehåndboken fra forrige eier, så jeg er litt usikker på når denne ble byttet sist (om det i et hele tatt har blitt byttet). Er det noen måte å sjekke tilstanden til denne? Ser ut som den har små sprekker. Er dette meget alvorlig, bør den byttes asap?

 

På forhånd tusen takk for alle svar :)

 

Hvis du ikke vet når registerreim ble byttet sist så er min anbefaling at du bytter denne. Bremseskiver byttes og det bør du også gjør med caliperene,samme med bremserørene. Bremseskjoldene trenger du ikke og skifte hvis du ikke fikk noen anmerkning på de,men det skader ikke og bytte dem når du først holder på. Kjenner ikke volvo så godt men hvis det er foringer som må presses ut i en presse og du ikke har tilgang til dette,så vil jeg anbefale at du bruker et verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår