Gå til innhold

Oppgradering til RNS 315 - nødvendig å kode for å aktivere DAB?

Ranger emnet

thostr

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en brukt RNS 315 hovedenhet/radio for å få bluetooth audio-støtte på min Passat B7 (2011). Bilen hadde opprinnelig en RCD 310 med DAB. Var plug & play å bytte til RNS 315, og alt unntatt DAB og MFD-integrasjon for navigerings-instruksjoner ser ut til å fungere. DAB er ikke listet under 'Band'-menyen i radioen, og har ikke funnet noen settinger for DAB. Spørsmålet mitt er om det må gjøres VAG-COM-koding for å aktivert DAB? Trodde at dette ikke var nødvendig siden den gamle radioen hadde DAB, men RNS 315 er jo en ganske ulik enhet. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Radioen har jo DAB antenneinngang (egen Fakra-RF-inngang), så høres litt utrolig ut at den ikke skal ha DAB.

Intensivert googling ga meg følgende link Choosing the right one The RNS 315 - VW Eos Forum : Volkswagen Eos Forums hvor noen har erfart akkurat det samme som meg, og hvor VAG-COM-aktivering var the way to go. Så det blir vel å ta seg en tur til Onkel Sulland...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Takk for svar. Radioen har jo DAB antenneinngang (egen Fakra-RF-inngang), så høres litt utrolig ut at den ikke skal ha DAB.

Intensivert googling ga meg følgende link Choosing the right one The RNS 315 - VW Eos Forum : Volkswagen Eos Forums hvor noen har erfart akkurat det samme som meg, og hvor VAG-COM-aktivering var the way to go. Så det blir vel å ta seg en tur til Onkel Sulland...

Og svaret var ja - det var nødvendig, og nå har jeg DAB+ og gode greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 years later...

Hei

Jeg her en RNS 315 i Transporteren min. 

Jeg fikk ny spille på garanti av volswagen. Etter jeg fikk ny så jeg muligheten å få DAB siden det sto på båns lista. Jeg hadde bilen inne til volgswagen får at de skulle ordne dab-en så det fungerte, Jeg forstod det sånn at det bare var atenda som manglet. Fikk bilen igjen å et svar med at jeg ikke hadde opprinnelig Dab i bilen så de fikk ikke til å ordne det. så det de gjorde med bilen min var å anbefale meg et Dab adapter også sletta de Dab funksjonen på spilleren min (syns det var litt dårlig gjort etter som de ikke har fått beskjed om det) 

Nå i etterkant har jeg undersøkt litt på egenhånd å funnet ut at alt som skulle til får å få det til å funke var en atende. atenden er nå installert å ble smått forbanna På Volgswagen Gromstad når jeg finner ut at Dab funksjonen på spilleren ikke lenger er til stede.

Ser dere har løsningen her, men jeg har ikke noe erfaring med Vag com kabel å kjenner med litt skeptisk til å begynne å rote med det uten litt veiledning.

Er det noen som har en. how to do måte å forklare dette for meg så jeg også kan få Dab-en til i bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er bilen din da.

Hva ikke alle som kom med dab+ kun dab.

Noen som du kunne etter montere på bilen senere om programvaren er i bilen.

Det stemmer nok at ikke du har dab verken antenne eller i spiller som møller sier.

Om du ikke har away unit / dab radiomodul på bilen din?

Om du ikke har opplagt dab + så får du heller ikke programmert det med vag com..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilen er 2012.

men de byttet spilleren får et år siden ca å da sto Dab som et alternativ på bånda på spilleren. men dette ville ikke funke siden jeg ikke hadde atenne til det. 

Fant en netthandler som selger den type spillere som framviste til at vis du ikke hadde atenne til dab kunne du koble til en vanlig atenne som til dab adapter-ene. 

Ringte Gromstad i dag å fikk svar på at de hadde coda det vekk under siste servise. Jeg spurte om de kunne få dab-en opp å gå. så er litt småsur når de fjernet det istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal du ha kontrollboksen, away unit  i bilen ferdig til bruk.

Da trenger du bare siste oppdateringen på bilen.

Hvorfor dem har kodet bort dette er jo rart dem skal ikke kode om noe på bilen.

Om det ikke er noe feil vedrørende noe som ikke er som det skal på bilen.

Da er det kun får deg og reise ned til dem få dem til å kode dette inn igjen på bilen.

Dette skal vel ikke koste deg noe da det hva dem som gjorde det.

Fra 2010-2013 mod er vel siste bilene som kunne komme uten dab + vanlig da var dab.

Noe som måtte bestilles av kjøper om bilen skulle ha dab+.

Nå er jo alle biler med dab +

Lenke til kommentar
Del på andre sider